Forbes Israel Logo

מטבע וירטואלי, הפסד אמיתי: כדאי שתחשבו פעמיים לפני קניית ביטקוין

המטבע הווירטואלי ביטקוין עלה לכותרות בימים האחרונים, אחרי התחזקות אדירה – ממחיר של 13 דולר בתחילת 2013, טס המטבע לשווי של 141 דולר היום – זינוק של 980%. המטבע המוצפן, שנהגה בשנת 2009 על ידי מתכנת בשם סאטושי נקאמוטו כשיטה לעקיפת הבנקים ולביזור של העברות הכספים, תופס תאוצה בזמן האחרון, כאשר גורמים רבים מתחילים להכיר בקיומו ולאפשר מסחר באמצעותו, וסוחרי רבים אף שוקלים להשקיע בו בשל הזינוק המרשים. 

השיח בנושא מתחלק לשני מחנות: אלה אשר מבינים את המטבע לעומקו נוטים להיות ממליצים נלהבים. מנגד, המבקרים לא ממש מצליחים להבין את הרעיון של המטבע. כתוצאה מכך, הביקורת שלהם נוטה להיות שטחית או שגויה לגמרי. הבעיה היא שלביטקוין יש חולשות אמיתיות. היעדר הידע של המבקרים יוצר אפקט של הד וזלזול בביקורת, מה שעלול ליצור בועה. הנה ארבע סיבות שבגללן צריך לחשוב פעמיים לפני שקונים את המטבע הווירטואלי:

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק


שער ביטקוין בשנה האחרונה

1. הפסדים. מוצרים פיננסיים מסורתיים יותר מוגנים על ידי שכבות רבות של בטחונות. אם מישהו גונב את כרטיס האשראי שלכם ומשתמש בו, יש חוקים שאמורים להגן עליכם. לביטקוין אין רשת הגנה. אם הביטקוינים שלכם נגנבים או הולכים לאיבוד, אתם בבעיה.

יש שתי דרכים בסיסיות להחזיק במטבעות ביטקוין: אפשר לקחת חלק ברשת ביטקוין בעצמכם, ולאכסן את המפתח (קוד חד-חד ערכי שמגדיר את המטבעות שקניתם ולא זמין לאף אחד אחר בעולם) שלכם בארנק וירטואלי על הכונן הקשיח שלכם, או שאפשר לתת את המשימה הזו לשירות צד שלישי, כמו אתר קוינבייס.


האופציה הראשונה בעייתית כיוון שכוננים קשיחים נוטים לקרוס או להיפגע מווירוסים ומרוגלות. כדי להחזיק ביטקוינים בבטחה, צריך מערכת גיבוי אמינה ותוכנת הצפנת מידע איכותית. צעד אחד לא נכון או פרצת אבטחה יכולים למחוק את כל האחזקות שלכם בן לילה.

הארנק הווירטואלי הוא לא אופציה בטוחה יותר. שירותי הארנק חשופים לאותן מגבלות אבטחה כמו אנשים פרטיים, אם כי אפשר לקוות שהם עושים עבודה טובה יותר בהגנה. עם זאת, כבר היו מספר מקרים שבהם לקוחות של מפעילות ביטקוין איבדו את הונם ברגע אחד.

רגולציה. באחרונה הודיעה הסוכנות הפדרלית האמריקאית האחראית על מלחמה בהלבנת כספים על הנחיות חדשות למט"ח וירטואלי. בזמנו נטען כי זו התפתחות חיובית עבור ביטקוין, משום שהיא מאותתת כי הסוכנויות הפדרליות מתכננות לבצע רגולציה של המטבע.

עם זאת, הדבר עלול להשתנות. השיטה המבוזרת שבה בנויה מערכת ביטקוין מקנה לה יציבות גדולה מול רגולציה ממשלתית. מהסיבה הזו, החלו להיות מעורבים בביטקוין גם ארגוני פשע העוסקים בהימורים ובסחר בסמים. ככל שהטכנולוגיה מתפשטת, צפויים לאמצה יותר אנשים אשר חוששים מפני הממשלות ומעדיפים להימנע מלהחזק את כספם בבנקים המסורתיים. בנקודה מסוימת, הרשויות הפדרליות עשויות להסיק כי ביטקוין היא מנגנון ענק להלבנת כספים ולחפש דרכים לסגור אותה.

סגירה מוחלטת של ביטקוין תציב אתגר גדול, אך רשויות נחושות יכולות לפחות להפוך את המערכת למחתרתית. הדבר יפחית מאוד מהלגיטימציה שלה, וכך יצנח גם ערך המטבע.

התאמה. פרוטוקול ביטקוין דורש שכל מתג ברשת יוריד עותק של כל העברת כספים אשר אי פעם התרחשה. ככל שהרשת תצמח והיא תהפוך לפופולרית יותר, גם האינטנסיבית שתידרש מן המערכות תגדל. בפעם האחרונה שבה יצרתי חשבון משתמש בביטקוין, לקח למחשב מספר שעות להוריד את כל העברות הכספים שהתרחשו בשבועות הספורים שעברו מאז הפעם האחרונה שבה טענתי את המערכת. ככל שתגדל, התהליך הזה יהיה ארוך ומסורבל יותר.

דולרים. הביטקוין הפך למקלט לסוחרי סמים | צילום: רויטרס

היעדר יישומים. לבסוף, השאלה האמיתית היא כמה שימושי יהיה המטבע. אנו יודעים שביטקוין פופולרי בקרב סוחרי סמים ומהמרים, אך האם יש לו שימושים קונבנציונליים יותר? בעולם כבר התפרסמו מספר מקומות שמוכנים לקבל ביטקוין כאמצעי תשלום, בהם גם אתר ביטקוין סטור, אשר דיווח על מכירות בשווי חצי מיליון דולר בחודש שעבר. אך קשה לראות את מודל הרווח הזה מצדיק את הערך הכולל של מטבעות הביטקוין המסתובבים כיום בעולם, שכעת שווים יותר ממיליארד דולר.

כלכלת ביטקוין עשויה כמובן לגדול מהר בשנים הקרובות, וייתכן שמשקיעים קנו מטבעות ביטקוין מתוך ציפייה לצמיחה הזו. אך אפילו אם הם צודקים, סביר להניח שהאפסייד יהיה מוגבל למדי. השימוש בביטקוין צריך לצמוח משמעותית כדי להצדיק את השווי הנוכחי שלו. אם הצמיחה לא תצליח לעמוד בציפיות הגבוהות, סביר להניח שהמטבע יצנח, אפילו אם כלכלת הביטקוין תמשיך לצמוח.

מסקנה. למרות כל הסיבות הללו, קיים סיכוי לא רע שביטקוין ימשיך לצמוח. אני עדיין שומר על מרבית מטבעות הביטקוין שקניתי בתחילת 2012, ומתכנן להחזיק בהם זמן מה כדי לראות מה יקרה. אך מי שחושב להשקיע חייב להבין כי מדובר במהלך מסוכן מאוד. יש סיכוי טוב שתפסידו את מרבית כספכם, או אפילו את כולו. וכשמטבע ביטקוין אחד נמכר ב-143 דולר, האפדסייד הפוטנציאלי נמוך מאוד ביחס לשנה שעברה, בה יכולתם לקנות מטבע ב-5 דולרים. אז בבקשה, השקיעו רק כסף שאתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.