Forbes Israel Logo

מלחמה ושלום: קבוצת הטרור שמאיימת על היציבות בפיליפינים

הפיליפינים היא דמוקרטיה שתמיד נבחנת על ידי קבוצות מתנגדים לממשל אלימות. אנחנו שומעים הרבה על קבוצות מוסלמיות חמושות שרוצות יותר אוטונומיה במדינה בה רוב האוכלוסייה קתולית, ולא אכפת להם להיאבק בכוחות ממנילה או לרצוח תיירים זרים. אבל אחת מקבוצות המתנגדים המטרידות ביותר היא לא מוסלמית, אלא קומוניסטית. יש לה 120 בסיסים ברחבי המדינה. היא אף פעם לא מפסיקה להיאבק, למרות שיחות שלום שנעשו במשך השנים.

במדינה בה כרבע מ-102 מיליון איש שמהווים את האוכלוסייה חיים בעוני, וכאשר רבים מתקרבים לכך, הקומוניזם מציע גישה מושכת של חלוקת משאבים שווה יותר. הכירו את צבא העם החדש – יחידה אלימה של המפלגה הקומוניסטית של הפיליפינים. צבא הקומוניזם תומך בהפלת הממשלה לטובת מדינה שמובלת על ידי מעמד הפועלים. היא מקבלת את התמיכה שלה באזורים מרוחקים בהם יש "רמות גבוהות של עוני ואי שוויון חברתי", כולל מחסור ברפורמות של קרקעות, לדברי קרל בייקר, מנהל תכניות בפורום הפסיפי CSIS בהונלולו.

אבל, מבלי לפגוע במערכת היחסים הצעירה שלה עם סין, הפיליפינים לא מתלהבים מקומוניסטים. קבוצת המורדים שמושפעת ממנהיג המהפכה הקומוניסטית בסין מאו דזה-דונג, נאחזת בסצנת ההתנגדות הכאוטית הפיליפינית בשל הישג היד הגיאוגרפי שלה, הארגון המקוטע והעקשנות של שני הצדדים במהלך שיחות שלום עם הממשלה. אלימות הרגה כ-30 אלף איש מאז שהוקם צבא העם החדש ב-1968.

נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, לקח את קבוצת המטריה של תנועת הגרילה, החזית הדמוקרטית הלאומית, כחלק מאג'נדת המאבק בפשע שגרמה לאזרחים רבים לחבב אותו מאז שהוא נכנס למשרדו ביוני. הוא הרגיע את הצבא הקומוניסטי בעירו דבאו, בזמן ששימש כראש העיר במשך 22 שנה.

אך דוטרטה ידוע בשינויים פתאומיים בעמדתו, כמו ניסיון לדחוף במרפקים החוצה את הסיוע הצבאי מארה"ב ואז לאפשר לרובו להישאר. בפרואר, החזית הדמוקרטית הלאומית והממשלה סיימו הפסקות אש שהיו אפקטיביות במשך רוב זמן הכהונה של דוטרטה. מזכירת ההגנה שלו הצהירה על "מלחמה כוללת" במקום, באומרו כי הצבא יוכל לטפל בקבוצת המורדים עם כוחות קיימים. צבא העם החדש וחזית נוספת שקשורה לקומוניסטים, היו במשא ומתן עם נשיאים לשעבר, אך המאמצים לא הסתיימו בהסכם משכנע.

לפי דיווח מהמדיה הפיליפינית, מגעים לשלום נכשלו בפברואר מאחר שהממשלה לא שיחררה 400 אסירים פוליטיים. הממשלה קוראת לצבא העם החדש "קבוצה טרוריסטית". היא ציוותה לאסור את מנהיגי המורדים שמעורבים בשיחות השלום. הצבא הקומוניסטי פועל כמו אבו סאיאף, קבוצת המורדים המוסלמית שחוטפת ולפעמים רוצחת זרים בדרום מערב המדינה, לדברי מזכירת ההגנה, דלפין לורנזנה.

חבר בצבא העם החדש הקומוניסטי | צילום: יוטיוב

"שיחות בדלת האחורית" מתרחשות כעת כדי להצית מחדש שיחות רשמיות, מספרת ראמון קסיפל, מנהלת במכון לרפורמה פוליטית ואלקטורלית בפליפינים. שני הצדדים אמורים לשוחח באופן רשמי שוב באפריל.

אך צבא העם החדש גייס כאלף מגויסים חדשים לשורותיו בחודשים האחרונים, מעריכה קסיפל. הם יצטרפו ל-3,200 שגויסו ב-2015. המספר אמנם קטן ממספר החברים בשנות ה-80, שהיה בן חמש ספרות, אך מספיק כדי לגרום לבעיות. לאבו סאיאף יש רק 400 חברי גרעין, אך מתחמק מהממשלה באופן מתמשך, בעוד שומר על הקהילות המקומיות מרוצות מחטיפה והריגה של תיירים זרים שלא יכולים לגייס כסף כדי לשחרר את עצמם.

הקבוצה הקומוניסטית היא כל כך מקוטעת, שכמה יחידות עובדות באופן אוטונומי, לדברי ג'יי בטונגבקל, פרופ' למשפטים באוניברסיטת הפיליפינים. הוא סבור שהסכם שלום עם הממשלה אולי לא יתאים לכל אחד.

המלחמה בקלות יכולה פשוט להמשיך. הקבוצה הקומוניסטית עדיין תסחט כסף מעסקים חזקים, כולל אזורים מרוחקים באי לוזון, מחוץ לבירה מנילה. קציני משטרה ימותו. קומוניסטים ימותו. צבא אנשי העם החדש לפעמים גם בוחר למטרה פוליטיקאים וצוותים אמריקאים בפיליפינים כדי להחליש את הממשלה.

"אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות", מסביר אנטוניו מונטלבן, כותב טור בעיתון בעיר הדרומית קיאגאן דה אורו, שנמצאת באותו היא בו לפי החשד ארבעה חברי צבע העם החדש הרגו קציני משטרה ב-8 במרץ. "יש אפשרות ששיחות השלום יחזרו צעד אחד אחורה או שהמלחמה תמשיך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.