Forbes Israel Logo

מצא את ההבדלים: לא רק בארה"ב, גם בסין בוחרים השבוע נשיא

צירוף מקרים? שתי הכלכלות החזקות בעולם מתמודדות השבוע בשאלת השלטון: כשכל העולם נושא עיניו אל עבר הבחירות בארצות הברית, יתכנסו המנהיגים בסין ביום חמישי כדי להחליט על שינוי דורי בהנהגת המדינה. 

האליטה הפוליטית בסין התאספה בבייג'ין לאשר את מינויו של שי ג'ינגפינג כנשיא מפלגת הקונגרס וכפועל יוצא כמנהיג המפלגה. הוא יעמוד בראש מעגל פנימי של 9 מפלגות, וינהיג את סין בעשור הקרוב. לא יהיו בבחירות אלו מתח ודרמה כמו בארצות הברית, שם יוכרע רק מחר המאבק בין הנשיא ברק אובמה למועמד הרפוליקני מיט רומני. כמו כן, לא נדרשים האזרחים הסינים להכריע ולהחליט.

הדיונים בתוך המפלגה הם חשאיים וההצבעות ידועות מראש זמן רב לפני מועדן. קבוצה של מנהיגים גברים שלא נבחרו תעביר לקבוצה אחרת של גברים שלא נבחרו את השליטה על 1.3 מיליארד אנשים. הניגוד בין הדמוקרטיה האמריקאית לממשל הסיני לא יכול להיות ברור יותר נוכח אירועי השבוע.

הנשיא החדש, ג'ינגפינג. האם יבצע רפורמות? | צילום: רויטרס

שווה יהיה לעקוב השבוע אחר הקונגרס ה-18 של המפלגה הקומוניסטית, בסין גם אם לא מבינים הרבה. שינוי המנהיגות שתעבור המדינה השבוע ישפיע על השנים הקרובות: על הכלכלה הסינית, השנייה בגודלה בעולם, ועל הפרטנרים שלה, כלומר העולם כולו.

בכדי להפוך לציר כלכלי צריכה סין לבצע רפורמה פוליטית ולהחליט להחליש את קבוצות האינטרס החזקות, תוך חיבור המרכזים העירוניים; אולם כאשר קבוצת האינטרס הגדולה ביותר היא ה-CCP, המפלגה הקומוניסטית עצמה, ההחלטות האמיצות כנראה שלא ייצאו לדרך. המפלגה הקומוניסטית היא מפלגה מונוליטית, ולא כזו שמציגה תערובת דעות מפלגתית באשר לדרך הטובה ביותר להנהיג את המדינה. אחרי הכל זו אליטה – היא משעתקת את עצמה.

הדיונים והפגישות הסתיימו. הרשימה הסופית של המפלגה אמורה להתפרסם ב-15 בנובמבר, ותביא למספר ספקולציות לגבי מה יעשה המשטר ולאן מועדות פניו. ועדיין, ישנו כאן "קאץ" – הרשימה הנבחרת לא תשלוט בפועל עד לישיבת הקונגרס הלאומי שתתרחש רק באביב הקרוב – ושתאשר את החלפת השליטה בתוך האליטה ואת החלפת התפקידים: שי ג'ינגפינג כנשיא, האדם השני ברשימה כנשיא הקונגרס הלאומי, וכן הלאה.

שלא כמו בארצות הברית, שם רומני מבטיח מדינה חדשה ביום שלאחר הבחירות, ג'ינגפינג לא יכנס למשרד בקול תרועה של שינוי. גם אם אכן ירצה גי'נגפינג לבצע רפורמה – היא תיקח שנה או יותר וכל החלטה תהיה נתונה לדיונים בתוך המפלגה.

אף אחד לא מצפה לשינוי דרמטי ו/או גדול מהממשל החדש, והסנריו הוא שהאליטה הסינית תישאר על אותו הקו. אך העולם אולי לא יחכה לרפורמות, כמו שראש ממשלת בריטניה היה חוזר ואומר כשנשאל מה יכול לכופף את דעתו של הפוליטיקאי – "אירועים רבותיי, אירועים". אך השאלה איזה אירוע יכול לכופף את הממשל הסיני?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.