Forbes Israel Logo

פישר: "החינוך להגשמה ולהישגים הוא נמוך ממה שהוא צריך להיות"

"אחד האתגרים הכי גדולים של הכלכלה הישראלית הוא העוני – אם בישראל כולם ירוויחו כפול העוני לא יקטן, זו בעיה גדולה והיא מצריכה הרבה עבודה". כך אמר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס שנערך בלונדון. את פישר מראיינת אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה בתל אביב.

"החינוך להגשמה ולהישגים הוא נמוך ממה שהוא צריך להיות", ענה פישר כאשר הרחיב על האתגרים של החברה הישראלית. "בתי הספר מייצגים אוכלוסיות גדולות יותר של ערבים וחרדים, שהמצב הסוציו אקונומי שלהם נמוך יותך, וזה אומר שפריון השוק נמוך יותר. בישראל המצב הוא 43% לעומת ה OECD, ישראל לא תירדם בטיפול בבעיות הללו, זה ייקח זמן, אבל זה יטופל".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

בימים הקרובים צפוי ראש הממשלה נתניהו להכריז על הנגיד הבא של בנק ישראל כאשר שני המתמודדים הבולטים הם פרופ' מנואל טרכטנברג והמשנה לנגיד, ד"ר קרנית פלוג. "אמרתי לראש הממשלה שמינוי נגיד בנק ישראל הוא מינוי חשוב אבל זה לא המינוי היחידי כי יש ועדה מוניטרית מקצועית שמקבלת החלטות ביחד".

בשנת 2010, עודכן חוק בנק ישראל והוקמה ועדה מוניטרית המורכבת מ-6 חברים שמקבלים את החלטות המדיניות המוניטרית של הבנק. (שלושה מתוך הבנק ושלושה מהציבור, כאשר נגיד הבנק משמש כיו"ר הוועדה). "באופן כללי, וועדה מקבלת החלטות טובות יותר מאינדיבידואל, הטעות הגדולה ביותר בהיסטוריה של בנק ישראל היתה להתמודד עם דברים בחדר חשוך בלי שאף אחד יודע איך התקבלה ההחלטה, זו היה טעות ענקית ויקרה".


סטנלי פישר | צילום: מרק ישראל סלם

פישר הרחיב ודיבר על אופן קבלת ההחלטות בבנק ישראל ויצא נגד התפיסה בציבור שרק הוא קובע את מדיניות הבנק: "היום אם אנחנו רוצים לעשות החלטה בבנק ישראל, אני מציג אותה ל-6 אנשים וצריך לשמוע מה הם חושבים ומה הם אומרים. לפעמים שיתוף של 5-6 אנשים בכדי לקבוע ריבית היה כאב ראש וחשבתי שאני צריך לעשות את זה לבד אבל בסופו של דבר זה יוצר בנק יותר יציב שמקבל החלטות בצורה נכונה ומפוקח כראוי. הבנק היום לא נשען על בנאדם אחד, וזה השינוי הגדול".

כזכור, באמצע מאי הוריד במפתיע בנק ישראל את הריבית ב-0.25%. "החלטה היתה בין 0.25% או ב-0.50%, היו 3 חברי מועצה שחשבו ככה ו-3 שחשבו ככה ואני החלטתי להוריד ברבע אחוז כי לא רציתי ליצור אווירה של משבר ולא רציתי לעשות הכל בבת אחת", אמר פישר. "הציבור צריך להבין שאלו החלטות של הועדה, אם היה 4 נגד 2 היינו מקבלים את ההחלטה של 4 גם אם הייתי במיעוט, אמנם לא הייתי במיעוט אבל ככה דברים עובדים עכשיו. ואז אומרים פישר מוריד את הריבית, אבל זה לא פישר הוריד – זה שישה אנשים שיודעים איך המערכת עובדת החליטו. הם יודעים לקחת אחריות ולא לקבל אחריות רק על איך שזה יראה לאנשים אלא מה יעשה טוב למשק ולבנקים. הציבור חושב שרק בנאדם אחד מקבל החלטות".

פישר הודה במהלך הראיון שהוא התכוון לבוא לתפקיד רק לקדנציה אחת של 5 שנים אך נשאר 8 שנים. "בגלל קצב היכולת לעשות דברים זה נמשך קצת יותר. הערך של החברה הישראלית והכלכלה הישראלית הוא שהיא זכאית למוניטין יותר טוב ממה שהיה בזמנו. בטקס ההשבעה שלי טענתי שהכלכלה הישראלית היא חזקה מאד וכולם אמרו לי שאני לא מבין על מה אני מדבר. היה לי ברור כבר ב 2005 שאני צודק. הכלכלה הישראלית שרדה את המשבר הכלכלי העולמי. 2 מחברי הטובים ביותר היו נגידים לשעבר. ידעתי הרבה על בנק ישראל, ידעתי שהחוק המיושן צריך להשתנות".

נגיד בנק ישראל שמסיים את תפקידו ב-30 ביוני התייחס כמו כן לביקורת על היחס של בנק ישראל אל הבנקים במדינה: "אנשים בישראל אוהבים להתלונן על הבנקים – למה זה כל כך יקר ולמה לא נותנים יותר אשראי אך אני חושב שב-2009 הציבור הישראלי העריך את השמרנות של הבנקים, העריך את היציבות שהם הפגינו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.