גריינדר (Grindr), אפליקציית ההיכרויות המתמקדת בקהילת הלהט"ב, הסכימה לצאת להנפקה לציבור על ידי מיזוג עם חברת SPAC לפי שווי של 2.1 מיליארד דולר, כולל חובות.
זוהי עסקת ה-SPAC הגדולה ביותר שהוכרזה מזה יותר משלושה חודשים. אירוע עסקי נדיר יחסית בשוק שהיה לוהט עד לאחרונה, והתקרר מאז על רקע חקירות רגולטוריות, ספקנות המשקיעים ורקורד הולך וגדל של ביצועים בינוניים למדי. ברבעון הראשון של השנה נרשמו רק 16 מיזוגי SPAC, האטה ברורה לעומת המספרים של 2021 שהציגו לא פחות מ-213 עסקאות כאלה בשנה זו לבדה. בהתאם לסנטימנט השלילי, מדד ה- IPOX SPAC, שעוקב אחר ביצועי חברות SPAC, ירד השנה ביותר מ-20%.
אבל גריינדר מאמינה שהיא יכולה לעקוף את המגמה: בניגוד לחברות רבות אחרות בתעשיות ספקולטיביות יותר שהצליחו לנצל את שוק ה-SPAC, יש לה כבר עסק מבוסס היטב, עם הכנסות שצמחו בשנת 2021 ב-31% ל- 147 מיליון דולר ורווח EBITDA שזינק ב-51% ל- 77 מיליון דולר, לעומת השנה הקודמת.
שוק רווי מתחרים
גריינדר, שנוסדה ב-2009 ובסיסה בלוס אנג'לס, הייתה מוערבת בשנים האחרונות במספר אירועים שנויים במחלוקת. בשנת 2020, חברת המשחקים הסינית Kunlun מכרה את החברה בלחץ הוועדה להשקעות זרות בארה"ב (CFIUS), לאחר שמספר סנאטורים העלו חששות לגבי פגיעה בבטחון הלאומי הקשורים לאופן שבו Kunlun תגונן על נתוני המשתמשים מפני הממשל הסיני. בסוף השנה שעברה, נקנסה גריינדר בכ-7 מיליון דולר על ידי הרשות הנורבגית להגנת מידע בגין שליחת נתונים אישיים למפרסמים פוטנציאליים ללא הסכמת המשתמשים.
לכל אלו נוספה שערורייה נוספת עליה דיווח בתחילת החודש, הוול סטריט ג'ורנל אשר פרסם כי נתונים על מיקומים של מיליוני משתמשי גריינדר הועמדו למכירה בשנים האחרונות. גריינדר שינתה את נוהלי הפרטיות שלה ב-2020 כדי לבטל את מכירת נתוני המיקום למפרסמים, אך הדו"ח ציין שמידע שנאסף בעבר נשאר בשוק.
גריינדר גם תצטרך להתגבר על התקדים של Bumble, אפליקציית היכרויות שהונפקה לציבור בשנה שעברה ברעש גדול. Bumble – שמבעליה העיקריים נמנית הרשת החברתית Badoo הפעילה בעיקר מחוץ לארה״ב – סגרה את היום הראשון למסחר בפברואר 2021 במחיר של 76 דולר למניה. כיום היא נסחרת בפחות מ-19 דולר למניה, המסמנת ירידה של יותר מ-75%. בנובמבר דיווחה Bumble כי מספר המשתמשים המשלמים שלה ירד לראשונה.
ל-Match Group, קונגלומרט אפליקציית ההיכרויות המחזיק ב-Tinder, Hinge, OkCupid ומותגים אחרים, רשם גם הוא הפסדים כבדים בשווי השוק הכולל ובערך המנייה. מאז נובמבר האחרון מחקו מניותיה יותר מ-50% מערכן, חלק ממגמה גדולה יותר שבמהלכה מספר גבוה של מניות טכנולוגיה צנחו.
המטרה: גיוס הון עצמי
עם כ-11 מיליון משתמשים פעילים חודשיים, גריינדר היא החברה הקטנה ביותר בקבוצה זו. Bumble ו-Badoo עמדו בממוצע על כ-40 מיליון משתמשים חודשיים בשנה שעברה, בעוד ש-Match טוענת לכ-100 מיליון בכל הפורטפוליו שלה.
אדם אחד שנראה די בטוח בעתידה של גריינדר הוא ריימונד זאג', היו"ר והמנכ"ל של Tiga Acquisition, ה-SPAC שאיתו מתכננת החברה להתמזג. לפני שנתיים, Tiga Investments הייתה חלק מהקבוצה שרכשה את גריינדר מקונלון תמורת 620 מיליון דולר, כאשר רויטרס דיווח כי טיגה לקחה 41% מהמניות. זה מציב את זאג' – שהוביל בעבר את מאמצי פארלון קפיטל מנג'מנט באסיה – בשני הצדדים של העסקה השבוע.
גריינדר מעריכה שהיא תגייס הון עצמי של 384 מיליון דולר באמצעות המיזוג, כולל 284 מיליון דולר ש-Tiga Acquisition החזיקה בנאמנות מאז הונפקה בנובמבר 2020, בשיא הפריחה של ה-SPAC. אף חלק מהמימון לא יגיע מעסקת PIPE.