Forbes Israel Logo

איך ישפיע הברקזיט על אתרי המסחר האינטרנטי בבריטניה?

כשמדובר במסחר אלקטרוני בריטניה היא המובילה המוחלטת באירופה, בעלת שוק המסחר הגדול והמוצלח ביותר. צורכי ה-E-commerce הבריטים רוכשים יותר ומוציאים יותר בהשוואה למדינות אחרות באיחוד האירופי. 86% ממשתמשי האינטרנט רכשו מוצרים אונליין בשנת 2017 (על פי Eurostat). עכשיו כאשר מובילת ה-E-commerce האירופית עוזבת את השוק האירופי הדיגיטלי, זה מביא לאי וודאות עבור המוכרים והקונים.

מה הברקזיט יעשה עבור שוק הקמעונאות המקומי? איך זה ישפיע על סוחרים בינלאומיים? האם המוכרים יצטרכו לציית לתקנות החדשות? האם הקונים הבריטיים יקנו יותר סחורה אינטרנטית מקומית כאשר המיסים ישפיעו על ההזמנות ממדינות אירופיות אחרות? כאשר דרישות הוויזה יעלו ויאתגרו את שחקני ה-E-commerce שעד עתה העסיקו עובדים מהאזורים השונים באירופה? אלו רק כמה שאלות שמדאיגות את הקמעונאים האינטרנטיים.

אתרי ה-E-commerce הבריטים יצטרכו לחשב מסלול מחדש? | צילום: Shutterstock

בחיפוש אחר תשובות, או יותר נכון דעות ותחזיות ממקורות אמינים, פניתי אל EMOTA, שהיא הפדרציה האירופית המייצגת מסחר מקוון בכל רחבי אירופה. המשימה העיקרית של EMOTA היא לקדם E-commerce ולעזור לקובעי המדיניות להסיר כל מחסומים לסחר. שאלתי את מאוריץ' ברוגניק, המזכיר הכללי, כמה שאלות לגבי ההשלכות של הברקזיט על מוכרים באינטרנט בתוך בריטניה, כמו גם על מסחר אלקטרוני חוצה גבולות.

ברקזיט משך את תשומת הלב של מוכרים רבים באינטרנט. האם יש מקום לפאניקה?

"במקרה של ברקזיט קשה, מה שנראה לי את התרחיש הסביר ביותר, אנו רואים שיבושים רציניים בסחר, שכן כל המוצרים יצטרכו לעבור מכס, בחינת אישורים ונוהלים 'מפריעים' אחרים. זה אומר תקופות המתנה ארוכות עבור הצרכנים, שמחכים שהמוצרים שרכשו יועברו אליהם. עבור מוצרים בעלי שיעור החזרה של עד 50%, סוגיית העיכובים תהיה אפילו יותר חשובה. זה יוביל להאטה חמורה בתחום המסחר האלקטרוני", אומר ברוגניק.

על פי מדד ה-IMRG MetaPack בבריטניה, ההזמנות של קמעונאים בבריטניה עלה מספר חודשים לאחר משאל על הברקזיט עקב הירידה של הליש"ט מול המטבעות האחרים. אבל הנתונים החדשים שפורסמו בדצמבר 2018 מצביעים על כך שההאטה הקמעונאית מתפשטת גם באינטרנט.

איך זה ישפיע על המסחר האינטרנטי בשאר היבשת? | צילום: Shutterstock

מה יהיו ההשלכות של הברקזיט על מסחר אלקטרוני חוצה גבולות באירופה, מבחינת מכס, זמני אספקה, מחירים ונוחות?

"הירידה של הפאונד לא תבטל את ההפסד העצום בנוחות הקונים כאשר יהיו זמני משלוח ארוכים. אם הקונה הוא מוכן לחכות זמן רב עבור משלוח החבילה בגלל ההבדל במחיר, בריטניה תמיד תפסיד לסין. יתר על כן, הקונים יצטרכו לשלם גם דמי מכס", ברוגניק מסביר.

אילו תקנות והוראות יושפעו?

"חלקים חשובים רבים בחקיקה של האיחוד האירופי משפיעים על מסחר אלקטרוני, למשל חלק מהפעולות האחרונות: צו זכויות הצרכנים (CRD), תקנה בנושא משלוח חבילות חוצות גבולות, הנחיה האוסרת על חסימה גיאוגרפית וכדומה. בריטניה לא תשנה את כל החוקים של האיחוד האירופי, אלא ישנו אותם שיתאימו לחוקים לאומיים".

"ניקח לדוגמה את צו זכויות הצרכנים, אשר נותן לצרכנים תקופת צינון של 14 יום. אין שום תועלת בזה שבריטניה תשנה את זה. עם זאת, עם הזמן, אני מצפה לראות חקיקה שתהיה יותר ידידותית לעסקים בבריטניה, כמו חקיקה שתגביל את השימוש בקוקיז בחנויות האינטרנט שעשויה לעבור באיחוד האירופי, אבל לא סביר שתאומץ גם בבריטניה".

השלכות שונות ליציאה מהאיחוד האירופי | צילום: Shutterstock

מה יהיו ההשלכות הגדולות ביותר של הברקזיט על סוחרים אינטרנטים בבריטניה?

"חנויות אינטרנטיות וסוחרים אינטרנטיים בריטים יתקשו לסחור עם לקוחות האיחוד האירופי אם הם לא יטפלו במשלוח ובחובות המכס. אני רואה את הגדולים שבהם פותחים מרכזי הגשמה ביבשת והקטנים שבהם מתקשים".

אחרי הכל, המצב עדיין לא ברור וכאשר יגיע הזמן, עסקים ימצאו את הדרך הטובה להתמודד עם מה שהעתיד יביא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.