Forbes Israel Logo

"איכותית ומעמיקה מדי" או פשוט תומכת בטרור: מדוע לא מצליחה רשת אל ג'זירה לפרוץ גם בארה"ב?

תארו לעצמכם ניתוח של בעיותיה של קוקה קולה שמתעלם מהעובדה שהיא עלולה להוביל להשמנת יתר, או סיפור על דעיכתו של עיתון שלא כולל התייחסות למתחריו האינטרנטיים כאחד הגורמים המרכזיים לתופעה. זה פחות או יותר מה שקרה בניתוח שעשה המגזין (Columbia Journalism Review (CJR לקשיים שחווה אל ג'זירה בניסיון לצבור קהל צופים בצפון אמריקה. באופן כמעט מדהים, הניתוח מתעלם מהעובדה שיתכן כי אמריקאים לא ירצו לקבל את החדשות שלהם מארגון בבעלות ממשלת קטאר הידועה כמממנת פעילות גיהדיסטית, ובייחוד בזמנים בהם קבוצות איסלמיסטיות קיצוניות מהוות את האיום הגדול ביותר על ארה"ב מאז ה-11 בספטמבר.

למעשה, לפי מאמר שהתפרסם השבוע בניו יורק טיימס, אותה קטאר אחראית גם למימון וחימוש לוחמי דאע"ש וכמובן תומכת בפעילות חמאס. לכך יש להוסיף את הרתיעה של חלק מהאמריקאים מהעובדה שאל ג'זירה רכשה את פלטפורמת השידור שלה בארה"ב מאל גור שהחזיק בבעלותו את תחנת הטלוויזיה Current TV. לגור יש את הבעיות שלו עם אל ג'זירה ולאחרונה תבע את התחנה סביב התחמקותה מתשלום על העסקה.
  
ה-CJR שנחשב לתנ"ך של המיינסטרים בניו מדיה, מדווח לקוראים כי הקהל של אל ג'זירה אמריקה מסתכם ב-17 אלף צופים בלבד בפריים-טיים. זאת בהשוואה ל-453 אלף של CNN ו-1.87 מיליון של פוקס ניוז.

אך CJR טוענת שהסיבה שאל ג'זירה מסתרכת מאחורי רשתות החדשות הוותיקות בארה"ב, היא שהיא פשוט טובה מידי עבור הקהל האמריקאי -"עיתונאים איכותיים מהדור הישן". בנוסף, מגבלות תקציביות והעובדה כי הרשת לא משדרת באיכות HD, מרחיקות גם הן צופים פוטנציאלים.


רק 17 אלף צופים בפריים-טיים. לא מצליחה לפרוץ – אל ג'זירה אמריקה | צילום: רויטרס

מה ששוכחים לציין במגזין היא את העובדה שאמריקאים רבים זוכרים שאל ג'זירה שימשה פלטפורמה להצגת הסרטונים המלגלגים של אוסמה בין לאדן, וכי פרשניה הפיצו את תיאורית הקונספירציה שיהודים קיבלו התראה שלא להגיע לעבודה במגדלי התאומים ביום הפיגוע.

מעבר לכך, יתכן שחלק מהאמריקאים שמוותרים על צפייה בערוץ החדשות הערבי, מודעים לכך שאחת התוכניות המצליחות של הרשת מארחת מדריך רוחני של האחים המוסלמים שהוציא פסקי הלכה שמאפשרים את הריגתם של אמריקאים בעיראק ויהודים בישראל. וכן הלאה וכן הלאה.

אל ג'זירה מנסה לכסות את פעילותה בארה"ב במעטפת של מקצוענות ושוכרת כתבים אמריקאים מגופים מוכרים שונים שיצרו ויציגו את תוכניותיה. הצעדים האלה נועדו כמובן לבטל חלק מהדעות הקדומות שהתחנה מביאה איתה בכניסתה לאמריקה, אך בעוד שהתוכנית הזו נכשלת בכל הנוגע לקהל הצופים האמריקאי, היא כנראה עבדה לא רק על הכתבים ב-CJR.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.