Forbes Israel Logo

אילו שינויים חשובים נעשו השנה בתנאי העבודה?

2016 הייתה שנה טובה בתחום דיני העבודה וזכויות העובדים – הועלו הצעות חוק, נחקקו חוקים, הורחבו הסכמים קיבוציים וניתנו פסקי דין אשר העניקו לעובדים בכלל המשק זכויות והטבות נוספות. המגמה הזו נמשכת כבר כמה שנים, והיא חלק מההכרה המקומית שעלינו להסתכל על העולם סביבנו ולהתאים את תנאי העבודה של העובדים הישראלים לאלו הקיימים בעולם, תוך דאגה לרווחת העובד והעובדת. על אף שענף ההיי-טק נחשב לכזה שממילא התנאים בו טובים יותר לעומת ענפים אחרים במשק, ברור שגם פה יש עובדים שמקבלים יותר וכאלה שמקבלים פחות, וחשוב לכל אחד לדעת מה אומר החוק ומהן הזכויות במקום העבודה שלו.

הכנו לכם רשימה של 5 חידושים שהכניס המחוקק ב-2016 ויכולים להשפיע לטובה על החיים בהווה ובעתיד.

1. פנסיה
אחוזי ההפרשות לפנסיה ולפיצויים עלו בשיעורים שונים השנה. לאחר חודשים ארוכים של הידברויות פורסם צו הרחבה בדבר הביטוח הפנסיוני במשק, ולפיו מחודש יולי 2016 כל העובדים במשק זכאים להפרשות לרכיב הפנסיה של 6.25% מצד המעסיק, לעומת 6%-5% עד כה, ושל 5.75% מצד העובד לעומת 5% עד כה. בינואר 2017 שוב יעלה שיעור ההפרשה לרכיב הפנסיה, כך שחלקו של המעסיק יעלה ל-6.5%, ואילו חלקו של העובד יעלה ל-6%.

2. ימי חופשה
שנת 2016 הביאה איתה עוד ימי חופשה, ואין אחד שיחלוק על כך שהם תמיד נחוצים. איך ומתי קרה כל הטוב הזה? עד כה החוק קבע מינימום של 10 ימי חופשה לעובדים במשרה מלאה, חמישה ימים בשבוע. בתחילת שנת 2016 תוקן חוק חופשה שנתית ומכסת ימי החופשה לה זכאים העובדים במשק גדלה, ועובדים בעלי ותק של ארבע שנים זכאים לשני ימי חופשה נוספים עבור כל אחת מארבע השנים הללו. כלומר, עד 8 ימי חופשה נוספים. היום הראשון בעבור כל שנה כבא התווסף ביולי, והיום השני יתווסף ממש עוד מעט, בינואר 2017. כך במקום 10 ימי חופשה בשנים הראשונות במקום העבודה, תהיו זכאים ל-12 ימים.

שינויים מעוררי תקווה | צילום: fotolia

3. ימי מחלת ילדים
נכון, אמנם לא מדובר על שפעת ולא באמת תרצו לנצל את החלק הזה, אך הוא עדיין חשוב מאוד. מחודש אפריל 2016, הורים עובדים שאחד מילדיהם חלה במחלה קשה יהיו זכאים לראשונה לנצל ימי מחלה נוספים, ולהיעדר ממקום עבודתם 90 ימים שנה, על חשבון ימי המחלה או החופשה הצבורים.

4. סטודנטים עובדים
להיות סטודנט זה קשה ויקר. אם כבר הצלחתם למצוא עבודה שתתאים לשעות הלימודים והמבחנים, תשמחו לגלות שהשנה משרד הכלכלה והתעשייה פרסם הסכם קיבוצי לסטודנטים במגזר הציבורי. ההסכם נחתם בין המעסיקים בשירות הציבורי לבין הסתדרות העובדים הכללית החדשה, ובמסגרתו תקבלו הפרשות מוגדלות לפנסיה, יום היעדרות בגין בחינה, חופשה בגין במקום חופשה בפועל, תוספת שכר והטבות נוספות.

5. חופשת לידה לאבות
נולד לך ילד או ילדה? מזל טוב! מחודש יולי 2016 אבות זכאים לחופשת אבהות של עד חמישה ימים, בהתאם לתיקון לחוק עבודת נשים. עם זאת, חשוב לדעת ששלושת הימים הראשונים יירדו ממכסת ימי החופש ויומיים נוספים ייחשבו כימי מחלה שהתשלום בעבורם יהיה 50%. אגב, למי שאין ימי חופשה צבורים, ימים אלה ייחשבו כחופשה ללא תשלום.
ונעשה עוד שינוי שאמנם אינו כספי, אך הוא חשוב לא פחות – הטרמינולוגיה השתנתה. ב-2016 הוחלט להחליף את המונח "חופשת הלידה" במונח "תקופת לידה והורות"; גם "שעת הנקה" הוחלפה במונח "שעת הורות" כך שכיום גם גברים זכאים לשעה זו בתנאים מסוימים.

שנת 2016 לא שינתה כליל את תחום תנאי ההעסקה, ויש עוד כברת דרך לעבור לריצוי כלל העובדים במשק, אך הנכונות והשינויים האחרונים בהחלט אופטימיים ומעוררים תקווה שהמחוקק ימשיך להיטיב עם ציבור העובדים גם ב-2017.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

אפליקציה חדשה תאפשר לכם לדווח בזמן אמת על בעיות בתחבורה הציבורית

אלג׳י מציגה רמקול מרחף, יחשף רשמית בשבוע הבא

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.