Forbes Israel Logo

בורסה עם תשואה של 49% בשנה מחפשת משקיע שמוכן להסתכן

עיר הבירה קראצ'י, השוכנת בחלקה הדרומי של פקיסטן, היא לבה הכלכלי של של המדינה. מדובר בבית ל-18 מיליון תושבים, מפגעי טליבאן, רוצחים שכירים – וגם אחד השווקים הכלכליים המצליחים ביותר בעולם. עם תשואה מדהימה של 49% ב-2012, הבורסה בקראצ'י (KSE) דורגה כאחת מחמש הטובות בעולם. כעת היא מחפשת שותף זר שיקנה בה נתח וייקח פיקוד על ניהול השוק, אשר הכפיל עצמו פי שלושה בארבע השנים האחרונות. אולם לא בטוח שהמשימה תהיה פשוטה כל כך.

לפחות חלק מהעלייה הזו הגיע לאחר שהממשלה אפשרה לאנשים אשר החזיקו נכסים בלתי מוכרזים או "כסף שחור" להשקיע אותו בחופשיות בשוק. העובדה שהשוק דינאמי מאוד הפכה אותו גם זמין מאוד למניפולציות שונות.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אולם בכירים בממשלה אומרים כי הצלחת השוק מדגישה את הפוטנציאל הכלכלי של המדינה, שמוכרת יותר בשל האלימות הגואה שבה, המלחמה נגד אל קאעידה והטאליבן, קיצוצים עמוקים ושחיתות. המדד המרכזי בשוק ממשיך לנסוק, ועלה ב-10.3% מתחילת השנה, עלייה שתודלקה בעיקר מהציפיות כי הבחירות ב-11 במאי יסמלו את העברת הכוח הראשונה מממשלה דמוקרטית אחת לאחרת.


צילום: רויטרס

"לפקיסטן יש הרבה להציע למשקיעים וזו ההזדמנות שלנו להראות את זה", אומר נדים נאקווי, יו"ר הבורסה המקומית. הוא מתכנן לצאת לרודשואו בקרב משקיעים זרים פוטנציאליים בלונדון, פרנקפורט והונג קונג בחודשים הקרובים.

על פניו, מדובר בהשקעה משתלמת למדי: חברות רבות הנסחרות בבורסת KSE מציעות תשואות גבוהות מ-10%, מחירי מניות נמוכים יחסית לעולם ומודלים עסקיים יציבים במדינה שבה חיים 180 מיליון תושבים. המדד המרכזי עדיין מציג יחס מחיר/רווח גבוה של 8.5 דולר, למרות התשואות המרשימות שהציג בשנים האחרונות. למעשה, פקיסטן הפכה לתגלית של ממש עבור משקיעים זרים אשר מחפשים תשואות בשווקים חדשים. אולם אליה וקוץ בה.

50 גוונים של שחור

עלייתה המרשימה של הבורסה המקומית יכולה להיות מיוחסת לדבר אחר – הלבנת "הכסף השחור". השוק המריא בשנה שעברה בדיוק כאשר הממשלה חתמה על צו אשר הותיר לאנשים לרכוש מניות מבלי שישאלו שאלות רבות מדי לגבי מקור הכסף. נפח המסחר הממוצע יותר מהכפיל את עצמו בשנה שעברה ל-173 מיליון מניות שהחליפו ידיים, ביחס ל-79 מיליון מניות ב-2011.

הרשויות אומרות כי אמצעי זה יביא כסף בלתי מתועד לתוך השוק הממוסה, במדינה שבה רק מעטים משלמים מס. אולם חלק מהמבקרים אומרים כי מדובר במתנה לשחיתות ולפושעים שמחפשים "מכבסת" כספים. "פוליטיקה וכסף מלוכלך צועדים יד ביד בפקיסטן", אמר ד"ר איקרמול האג, עו"ד בכיר ופרופ' לענייני מס. "אנשים מבקשים להיות מחוץ למסגרת הרגולטורית".

חנינת הכסף השחור הפנתה את הזרקורים גם לצד המלוכלך יותר של שוק המניות בקראצ'י. ראיונות עם אנליסטים, ברוקרים, רגולטורים ובכירים בשוק מלמדים כי מסחר על פי מידע פנים ומניפולציות אחרות הם עניין שבשגרה, כשהרגולטורים לא מצליחים לשלוט בפרקטיקות המפוקפקות הללו.

רשות ני"ע המקומית טוענת כי מצאה 23 הפרות חוק אשר מצדיקות קנס בשנה הפיסקלית אפריל 2011-מארס 2012. הרגולטור שלח מכתבי אזהרה ב-19 מקרים נוספים. זו טיפה בים, אומר אשרף טיואנה, אשר פוטר מתפקידו כראש המחלקת המשפטית ברשות אחרי שנים של עימותים עם הממונים עליו בנוגע להיקפי ההונאה בשוק. הוא עתר לבית המשפט העליון במדינה בבקשה להחליף את יו"ר הרשות ואת הנציבים בה.


אג'יל קארים דדהי. מוכר כאדם שיכול להזיז את השווקים | צילום: רויטרס

"יש הרבה הונאות, הרבה מניפולציות של השוק… אך לא מתבצעות מספיק פעולות, אין מספיק אכיפה פלילית", הוא אומר לרויטרס. "הם רק משיתים קנסות קטנים ושולחים מכתבי אזהרה".

הרגולטורים קרובים מדי לשוק, אומר טיואנה. "ראש הבורסה הוא ברוקר לשעבר ושני חברים בכירים ברשות ני"ע הם עובדים לשעבר של אג'יל קארים דדהי, מקימו של אחד מבתי ההשקעות הגדולים ביותר במדינה".

דדהי הגדול

אג'יל קארים דדהי, המוביל את קבוצת AKD, זכה לכינוי "דדהי הגדול" בשל יכולתו להזיז את השווקים.

באחרונה ניסה דדהי, פילנטרופ מוכר ודמות בולטת במגזר העסקי בפקיסטן, לדחות מעצרו בשל האשמות על מסחר על סמך מידע פנים. חוקרים של רשות ני"ע האשימו סוחרים, כולל כאלה בחברה של דדהי, ברכישת מניות בחברת הגז הממשלתית סואי לפני ההודעה הרשמית מטעם הממשלה על כך שהחברה רשאית להעלות את תעריפיה. בשבועות לפני ההודעה קפץ מחיר המניה מ-13.5 רופי ל-20 רופי, הזינוק החד ביותר זה חמש שנים.

הסוכנות הממשלתית נגד שחיתות הגדירה את המקרה כמסחר על סמך מידע פנים. אולם רשות ני"ע אמרה כי חקירה פנימית שניהלה הראתה שלא הייתה הונאה. דדהי הכחיש את ההאשמות ואמר כי רכש את מניות הגז שברשותו שנים לפני ההודעה. "אין כאן כלום, רשות ני"ע ניקתה אותנו מההאשמות בצדק", אומר דדהי, אדם חסון לבוש מכנסי "באגיס" וחולצת כותנה מסורתית. "אני גאה לומר כי ביותר מ-40 שנים של פעילות, מעולם לא קיבלנו קנס".


צילום: רויטרס

דדהי אומר כי הוא נוהג לשיא עצות לבכירים ממשלתיים במגזר הפיננסי. האימפריה שלו כוללת שתי קרנות אשר היו בין המצליחות ביותר באסיה ב-2012.

דלת מסתובבת

דדהי נותר תחת חקירה. אולם גם אם הרגולטורים ימצאו שהיה אשם בסחר על פי מידע פנים, ניסיון העבר מלמד שזו תהיה מכה קלה בכנף לכל היותר. הקנסות של רשות ני"ע הם זניחים למדי.

בדצמבר נקנס סוחר מניות במחצית מהרווחים שרשם ממניפולציה על מחירי מניות של ענקית הטבק פיליפ מוריס. בפברואר קנסה רשות ני"ע את חברת BMA הפקיסטנית ב-500 אלף דולר, אחרי שהרוויחה 460 אלף דולר באמצעות הונאת לקוח זר. החברה ערערה.

אינטיאז האידר, האחראי ברשות ני"ע על רגולציית השוק, מודה שהקנסות סימבוליים במידה רבה. אם היו גבוהים מדי, הוא אומר, ייתכן שהברוקרים פשוט יסרבו לשלמם. "המטרה היא יותר לנקוב בשמות ולבייש את האנשים שעשו את זה", הוא אומר. "זה גורם נזק למוניטין שלהם".

כמו יו"ר הבורסה נאדים נקוי, גם היידר הוא עובד לשעבר של דדהי. שניהם הכחישו לחלוטין אפשרות לניגוד עניין. "חשוב שהאחראים יהיו כאלה שיודעים איך השוק עובד", אומר היידר. "היו לי הרבה משרות קודמות ולא עבדתי רק אצל דדהי".


צילום: רויטרס

רשות ני"ע המקומית יכולה לשלול רשיונות סחר, להשית קנסות כבדים מאוד, או לפתוח בחקירות פליליות נגד הפושעים, אך היא כמעט שלא משתמשת בכוחה. היא פתחה רק 10 חקירות פליליות בחמש השנים האחרונות – כולן עדיין תקועות בשלבים שונים של חקירה – והטילה בערך 12 קנסות קטנים יחסית.

"יש לנו חוקים ורגולציה מצוינים אך הם לא נאכפים כמו שצריך", אומר חאליד מירזה, בכיר לשעבר ברשות. "הרשות תופסת רק את הדגים הקטנים".

נקוי, יו"ר הבורסה, מודה שהעדיפות שלו היא להמריץ את השוק, לא לפגוע בו. "סגנון הניהול שלי אינו עימותי, משום שאני רוצה לבנות אמון בשוק", הוא אומר.

אחת הסיבות המרכזיות לחיפוש המשקיע החדש היא רצון להפקיד בין הפונקציות המסחריות של השוק לאלו הרגולטוריות. החברה מינתה את דויטשה בנק כיועץ לתהליך ההפרדה. "זה צעד נוסף בדרך לרפורמה", אומר נקוי. "כרגע יש לנו מערכת חזקה, אך היא אינה חסינה מטעויות".

משחור ללבן

גודלו הקטן של השוק של קראצ'י והיעדר הנזילות הופכים אותו לחשוף יותר למניפולציות מאחרים. שווי החברות בו הוא רק 41.5 מיליארד דולר. לשם השוואה, השוק של בומביי גדול פי 10 עם 578 מיליארד דולר ושווי החברות בבורסה בתל אביב הוא כ-167 מיליארד דולר. בנוסף, רק רבע מהמניות בשוק נסחרות באופן שוטף – ובערך 30% מתוכן מוחזקות על ידי קרנות ומשקיעים זרים, כולל אינווסקו, גולדמן זאקס ומקנזי.

מאחר שרק מניותיהן של 60 מתוך 600 החברות הרשומות בבורסה נסחרות באופן שוטף, גם עסקאות קטנות יחסית משפיעות מאוד על מחירי המניות. אחת הסיבות המרכזיות לאישור הכנסת ה"כסף השחור" היא הרצון להגדיל את נפחי המסחר.


צילום: רויטרס

נשיא פקיסטן אסיף אלזדארי, אשר אישר את מהלך ההלבנה, אמר שהרשויות לא ישאלו שאלות בנוגע לכסף שיושקע בבורסה עד יולי 2014.

מדובר בשוק ענק. דוח של רשות הפשע והסמים של האו"ם מ-2011 העריך את כלכלת השוק השחור בפקיסטן ב-34 מיליארד דולר, חמישית מהכלכלה הרשמית.

כוח המשימה הממוקם בפריז, אשר עוקב אחר הלבנות כספים, אמר כי הצו המאפשר לכסף שחור להיכנס לבורסה אינו מתנגש עם חוקי הלבנת הכספים הקיימים במדינה. אך חלק מהראיות מצביעות כי ההפך הוא הנכון. במקרה אחד שחשף רויטרס, אדם ביצע עסקה אחת שבה רכש מניות ב-10 מיליון דולר. כתובתו: אזור בקראצ'י שידוע בקרבתו לטאליבן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.