Forbes Israel Logo

בלי לצרף שותף, בלי לצאת בהנפקה: כך גייס מיזם אמריקאי מיליוני דולרים – והפך את הלקוחות למשקיעים

חברות רבות מגיעות לשלב חייהן העסקיים בו הן נדרשות לגייס כסף. פעמים רבות השלב הזה מגיע כבר לאחר תקופת פעילות מסוימת, כשהחברה כבר החלה לבסס את פעילותה ולצבור קהל לקוחות קבוע (במקרה שאכן מדובר בחברה מוצלחת). אז נדרשים מנהלי החברה לבחור: האם לגייס כסף ממשקיע חיצוני פרטי, ולמעשה להכניסו כשותף להנהלת החברה בעל סמכות ויכולת השפעה מסוימת, או שמא לבחור לצאת בהנפקה ציבורית – ולנסות ולגייס כספים מהציבור, בתהליך אשר דורש עבודת ניירת מרובה, עיסוק בבירוקרטיה ושלל תהליכים מעיקים ולא פשוטים כלל. אך במיזם אמריקאי חדשני אשר הולך וצובר תאוצה במהלך החודשים האחרונים חשבו על אפשרות נוספת – ופנו לקהל לקוחותיהם הקבועים בבקשה כי ישקיעו בחברה ויהפכו, למעשה, לבעלי אחוזים במחברה לכל דבר ועניין.

המהלך אולי נשמע מופרך, אך מדובר בניצול מיטבי של אחד החוקים המסקרנים אשר חוקק בארה"ב לאחרונה – הוא חוק המוכר תחת הכותרת the JOBS Act. לפיו, חברות פרטיות יכולות לגייס משקיעים שונים ולמכור להם "נתח" מהחברה (מקביל למניות המוכרות מעולם הבורסה) – עבורו ישלמו המשקיעים סכומים שונים. למעשה, החוק מאפשר לחברות לגייס כסף מציבור המשקיעים הפרטיים מבלי לצאת בהנפקה מסודרת, וללא הצורך לעבור את כל תלאות הבירוקרטיה המוכרת.

כמובן שגם תחת החוק הנוכחי ישנן הגבלות שונות, אשר נועדו למנוע רמאויות ומעשי נוכלות מצד החברות השונות – והן בכדי לנסות ולהבטיח כי משקיעים פרטיים "קטנים" לא יתפתו להשקיע סכומי עתק אשר יגררו אותם לפשיטת רגל. אך התהליך אשר נדרשת החברה המגייסת לעבור במקרה הנוכחי הוא פשוט בהרבה ביחס להנפקה המסורתית, ובאמצעותו, כאמור, כל אזרח פרטי (אשר עונה על קריטריונים דוגמת הון עצמי מינימלי) רשאי להשקיע בחברה על פי ראות עיניו.

מכל הגזעים המינים והגילאים | צילום: מתוך אתר החברה

והחוק הזה מנוצל בימים אלו היטב על ידי מנהלי חברת "מעבדת ארוחת הערב" ("Dinner Lab"). המיזם האינטרנטי המסקרן פועל בארה"ב כבר מזה כמה חודשים וצבר לעצמו שם כאחד המיזמים המסקרנים ופורצי הדרך בתחום הקולינריה וכעת, כך נראה, מוכיחים אנשיו כי הם פורצים דרך גם בתחום המימון וגיוס הכספים.

שף גורמה בסדנת נגרות

"מעבדת ארוחת הערב" הוא עוף מעט מוזר בין המיזמים והחברות השונים אשר צמחו בארה"ב לאחרונה. הוא לא בדיוק אפליקציה טכנולוגית, לא ממש יישום של הכלכלה השיתופית המדוברת, הוא כמעט סטרט אפ הייטקיסטי, מעין חברת הפקה וגם כמעט עסק מתחום המסעדנות. אבל המיזם אשר הוקם בניו אורלינס הוא פשוט מאוד מעט מהכל.

החזון אשר עמד לנגד עיניו של בריאון בורדיאניק, מייסד ומנכ"ל החברה, היה לספק ללקוחותיו חוויה חדשה של מסעדה. אלו שרוצים לשמור על הפרטיות או מעוניינים לנהל שיחה אינטימית במהלך ארוחת הערב כנראה לא ימצאו פה את מבוקשתם: בארוחות שלו כולם יושבים יחדיו ומשוחחים. הלקוחות נרשמים באתר או באפליקציה, ומגיעים לאתר מיוחד עליו החליטו בחברה. בורדיאניק מדגיש כי "מעולם לא נקיים ארוחה באותו המקום פעמיים", ומסביר כי הלוקיישן הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על חווית הלקוח. לדבריו, "מסעדות יכולות להשקיע בעיצוב, אבל הן נראות אותו הדבר". לכן, הוא ואנשי החברה מפיקים ערב שלם אשר מזמין את הלקוחות לסעוד בחלל חדש לחלוטין, אשר כלל לא יועד לעסקי המסעדנות: האנגר מטוסים? סדנת נגרות? אתר בנייה? הכל הולך.

אך כמובן שהאתר, חשוב ככל שיהיה, הוא רק משני לאוכל עצמו. לכן, בחברה מגייסים בכל ערב מחדש את מיטב השפים בארה"ב, אשר מסכימים (הן משיקולי הכנסה והן משיקולי תמיכה בפרויקט המסקרן) להגיע לערב אחד ולבשל לכמה עשרות בודדות של סועדים. הסועדים מצידם זוכים להזדמנות לטעות מבישוליהם של השפים המובילים, לזכות בחוויה מפתיעה ומיוחדת – ולשבת ולסעוד בחברת אנשים שמעולם לא פגשו, מכל קשת הגילאים, המינים והגזעים בארה"ב. 

הלקוח כמשקיע

"אחד האתגרים הגדולים ביותר אשר עמדו בפנינו כשהחלטנו לגייס כסף היה להצליח להסביר לכל משקיע מחדש מה אנחנו בעצם עושים", נזכר בורדיאניק. "ואז חשבנו שכבר יש לנו קהל שלם של אנשים שיודעים בדיוק מה אנחנו עושים – ואוהבים את זה. אז למה לא לפנות אליהם?".

אפשר לוותר על המשקיעים המסורתיים? | צילום אילוסטרציה: thinkstockphotos

וזה בדיוק מה שעשו. אנשי החברה החלו לפנות לקהל הלקוחות הקבועים שלהם, והציעו להם לרכוש אחוזים מהחברה תמורת סכומי כסף שונים. בסך הכל מקווים בחברה להצליח לגייס 2 מיליון דולר מהלקוחות – סכום אשר יאפשר להם להמשיך ולהרחיב את פעילותם ברחבי ארה"ב (ואולי אף מחוצה לה), מבלי להכניס משקיע בודד כשותף ומבלי להנפיק בבורסה באופן מסודר.

"הבחירה בקהל הלקוחות שלנו כמשקיעים מאפשרת לנו להכניס למעגל העבודה כל כך הרבה אנשים שונים", ממשיך בורדיאניק. "מגוון הלקוחות שלנו הוא ענק – יש לנו לקוחות מכל הגזעים והגילאים. הדבר היחיד שמשותף להם הוא אהבתם לאוכל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.