Forbes Israel Logo

בנקאים אאוט היפסטרים אין: הסיטי של לונדון משנה את פניה

הלב של לונדון סובל כבר זמן רב מבעיית תדמית. תחנת הכוח הפיננסית הזו מתודלקת מדי יום באלפי עובדים שחורי חליפות שמועסקים במוסדות הפיננסיים היוקרתיים ביותר בבירה הבריטית, כמו Bank of England, קבוצת הבנקאות Lloyds ו-Standard Chartered, אם לציין רק אחדים מהם. אלה הם בהחלט לא היפסטרים.

רק 9,000 איש באמת מתגוררים בסיטי של לונדון – הידוע בפי רבים גם בשם "המייל המרובע" – אך למעלה מ-300,000 בנקאים, עורכי דין ויועצים מתאספים שם מדי יום לצרכי עבודה.

שם, טיפני, לואי ויטון ושורות ארוכות של חנויות יוקרה אחרות ממשיכות לשרת קהל לקוחות שכמעט כולו מורכב מבנקאים מעונבים. אבל ההמון לבוש החליפות ונעול נעלי העור, שבעבר נתפס בתור פסגת המקצועיות, הופך לאחרונה במהירות גבוהה לחולשה הגדולה ביותר של הסיטי.

האם הסיטי תהפוך לעמק סיליקון טרנדי? | צילום: Shuetterstock

פוליטיקאים קוראים לאחרונה לבנקים ולמוסדות הפיננסיים האחרים של העיר לעבור מחוצה לה ולפזר את המשרות ואת העוצמה הכלכלית הבריטית לאורכה ולרוחבה של המדינה, בזמן שתרבות "זכר האלפא" של המייל המרובע ממילא סופגת אש מכל הכיוונים.

התפתחויות טכנולוגיות כמו פינטק, אינטליגנציה מלאכותית ואוטומציה של השירותים הפיננסיים נמצאות כולן בצמיחה כעת, אבל הסטארט-אפים שמפתחים אותן תופסים את הסיטי כמקום מסורתי ויקר מדי עבורם. במקומה, חממות טכנולוגיות כמו קינגס-קרוס, באטרסי ושורדיץ' הן שמושכות את הכישרונות הטובים ביותר, כמו גם את ענקיות הטכנולוגיה גוגל, אפל ואמזון (בהתאמה).

לונדון היא כנראה אחת הערים המגוונות והאקלקטיות ביותר בעולם, אבל כיום התרבות הרעילה של הסיטי שלה נדמית כחסרה את שתי התכונות הללו.

והנה – רוחות השינוי מתחילות לנשוב.

מגדלים של שינוי

סדרה של פיתוחי נדל"ן מאיימת להטיל כיום צל על התדמית הבנקאית הסטריאוטיפית של הסיטי, למשוך טיפוסים מתוחכמים מתחומים טכנולוגיים משורדיץ' ומסוהו ולהצית את חיי הלילה ברחבי המייל המרובע.

בשנה שעברה, קומפלקס חדש ואופנתי לחברים בלבד בשם "The Ned", הכולל 16 ברים ומסעדות מבית היוצר של הצוות שהקים את רשת "סוהו האוס", נפתח ממש בסמוך ל-Bank of England ושלח גל הדף מטלטל אל כל סצנת מקומות הבילוי שלאחר שעות העבודה בסיטי, הנוטה לישיבה עגמומית. מייסד The Ned, ניק ג'ונס, תייג את הפרויקט בתור תרגיל ב-"זוהר בר-השגה".

בה בעת, גם הילדה החדשה והכל-כך טרנדית של השכונה – WeWork – ממשיכה לתפוס עוד ועוד נתחי קרקע בסיטי. מוקדם יותר השנה היא חטפה את הנכסים ברובע דבונשאייר, הכוללים 13 בניינים על פני 20.2 דונם, והיא הופכת אותם לקומפלקס של חללי עבודה משותפים ומשרדים פרטיים.

ג'ונס | צילום: מתוך יוטיוב

"שינוי אמיתי מתחולל בחלק המרכזי הזה של הסיטי, שבעבר נטה להיות מעט משעמם, פונה לגילאי העמידה ומאוד מסורתי בכל הנוגע למה שהיה לו להציע", מסביר ניל פריים, ראש תחום השווקים במרכז לונדון של חברת שירותי הנדל"ן המסחרי ג'ונס לאנג לאסאל (JLL). הוא הוסיף גם כי הוא מעולם לא ראה אסופה יותר אקלקטית של אנשים מסתובבת ברחבי הסיטי.

מתנשא לגובה של 278 מטר מעל ל-Bank of England, גורד שחקים חדש שנבנה כעת בסיטי אחרי למעלה מעשור, עשוי לחולל בשנה הבאה את השינוי הגדול ביותר עד כה.

מגדל הסטארט-אפים של לונדון

רחוב בישופסגייט מספר 22 – שידוע בפשטות בכינוי Twentytwo, ככל הנראה במטרה למשוך אליו את בני דור המילניום וכדי לבלבל שליחים – מתוכנן להיות אחד מחללי העבודה המתוחכמים ביותר שנבנו אי פעם.

טכנולוגיות לזיהוי תווי פנים, חיישנים חכמים ויכולות שינוע ולוגיסטיקה מתקדמות מותקנות כעת ב-62 הקומות של מה שיהפוך להיות המגדל השני בגובהו בלונדון, וייצרו אווירה של "טכנולוגיה בכל מקום, אבל גם עם מגע אנושי", אומר לפורבס סר סטיוארט ליפטון, אחד ממפתחי הנדל"ן המאירים והחדשניים ביותר.

ליפטון וצוותו אוהבים לתאר את הפרויקט כ-"כפר אנכי" שנבנה בהשראת סטארט-אפים, עם ברים, מסעדות, חדר כושר, אמפוריום לרכיבת אופניים עם 1,700 מקומות ואפילו חנות לתיקון אופניים.

"אמזון, גוגל ופייסבוק כולן מעסיקות את אותם אנשי צוות כמו העסקים המסורתיים של היום – בנקאים, רואי חשבון, מנהלים", אומר ליפטון, "והן גורמות לאנשים להוציא מעצמם את התפוקה הטובה ביותר באמצעות כך שהן מעודדות סביבה קהילתית ושיתוף פעולה".

ליפטון מציג את Twentytwo בתור התשובה של המייל הרובע במלחמת הכישרונות הזו, ומציין את Uber, Deliveroo ו-Mimecast – שכולן קנו אחיזה בסיטי של לונדון במהלך 12 החודשים האחרונים – בתור הוכחה לכך שהסיטי יכולה להשיל מעצמה את התדמית הבנקאית ולמשוך גם דיירים מתוחכמים מההיי-טק.

המכירה הגדולה

למרות כל האמור, לא כולם משוכנעים ששינוי שכזה באמת מתרחש.

"The Ned באמת נהנה מקצת באז, אבל הוא עדיין מקום מפגשן של החליפות והעניבות", אומר לפורבס רוברט וולסטנהולם, מפתח הנדל"ן שעומד מאחורי הפיתוח המחודש של 600 מ"ר מנכסי East India ברובע פופלאר הלונדוני.

"אני עדיין מתקשה להשתכנע שהסיטי הולכת למשוך את כל האנשים שמתעניינים בטכנולוגיה וחדשנות. אני לא אומר שהיא לעולם לא תגיע לשם, אבל אני חושב שעוד יש לה לא מעט דרך לעשות".

ואכן, בדצמבר האחרון פייסבוק בחרה ברובע וסט אנד בתור המיקום המתאים למטה שלה בלונדון, 'מרכז הסייבר והחדשנות של לונדון' ייפתח בסוף החודש הנוכחי בסטנפורד ורובע העיר הלבנה מנסה למתג את עצמו כיום בתור חממת טכנולוגיה, כחלק מפרויקט ההתחדשות שלו בעלות של 8 מיליארד לירות שטרלינג והפיכתו של מרכז הטלוויזיה לשעבר של ה-BBC למתחם עסקים.

מימין: The Ned וה-Twentytwo | צילום: יוטיוב ו-Thecanaryfan, ויקיפדיה

אפילו בסיטי עצמה יש מי שמודים שיש כעת בעיית מחירים בכל הנוגע לניסיון למשוך קהל של סטארט-אפים וחברות בעלות אוריינטציה טכנולוגית.

הגוף המוניציפאלי שמושל במייל המרובע, 'האיגוד של לונדון', כתב בשנה שעברה שעליו לעשות יותר על מנת לשכנע בעלי בתים בכך "שהיתרונות הרחבים שנובעים ממשיכה של סטארט-אפים יפצו על כך שיתכן ששווי הבניינים שיכילו חברות טכנולוגיות יהיה נמוך יותר".

כשיוצאים היום מתחנת הרכבת התחתית Bank Underground Station ומסתכלים על המלבושים של ההמונים הצועדים ברחוב, נראה שהמעבר של הסיטי מחליפות אפורות להיפסטרים וגורדי שחקים הוא עדיין בגדר משימה שטרם הושלמה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.