Forbes Israel Logo

בשל שינויי האקלים: יותר חיידקים מזיקים מתפשטים בין יבשות

הדבר תלוי גם בשינויים האקלימיים הצפויים בעשור הבא, אמר החוקר טרויה מאקי, מיקרוביולוג סביבתי באוניברסיטת קאנאזאווה ביפן. סופות אבק קיצוניות ומשבי רוח צפויים להגביר את הפיזור של מושבות החיידקים והפטריות המזיקים.

מאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Geophysical Research: Atmospheres בוחן את התוכן החיידקי של חלקיקי אבק המועברים מהמדבריות של מרכז אסיה לדרום קוריאה ויפן. בתהליך זה, החוקרים מדגימים את הפוטנציאל של האבק לשאת פתוגנים שיכולים להשפיע לרעה הן על המערכת האקולוגית הטבעית והן על בריאות האדם, כך דיווח האיגוד האמריקני הגיאו-פיזי (AGU).

על פי המחקר סופות אבק הובילו עד 400 סוגי חיידיקים | צילום: shutterstock

המחקר החדש מצא כמה סופות אבק שהובילו עד 400 סוגים שונים של חיידקים, דיווח האיגוד. אלה כוללים חיידקי סטפילוקוקוס ובצילוס. מאקי אומר כי זנים מסוכנים של בצילוס יכולים לייצר מעין מבנים המסוגלים להגן על חיידקים בודדים. מושבות חיידקים אלה מסוגלות להרחיב את אזורי המחייה שלהם באמצעות משבי הרוח.

מושבות החיידקים משגשגות

מרכז אסיה הוא ביתם של שתי המדבריות הגדולות בעולם, הגובי וטקלימקן. למעט בחודשי החורף, מדבריות אלה חוות רוחות אשר פוגעות בשכבות הקרקע העליונות ומעיפות את גרגירי החול מזרחה, יחד עם כל החיידקים שמושבם על פני השטח. לפיכך, הן מפזרות חלקיקים עמוסי-חיידקים על פני מזרח אסיה, יפן ומחוצה לה.

במשך ארבעה חודשים של ניטור בשנת 2015, הצוות מצא שהתוכן החיידקי של האבק היה הגבוה ביותר בתחילת האביב, ומושבות החיידקים שגשגו מתחילת האביב ועד סוף הקיץ. כאשר סופות האבק התרחשו על פני שטח חדש, מצאו החוקרים כי הן אספו חיידקים נוספים.

כדי להשלים את המחקר, הצוות השתמש בשני מסוקים ובלונים שימדדו את האבק, ואז הם הסתמכו על שתי תחנות ניטור ביפן ובדרום קוריאה, ששתיהן ממוקמות במורד הרוח של אזורי המקור המדברי.

הצוות השתמש בטכניקות תצפית מיקרוסקופיות פלואורסצנטיות לזיהוי אבק, חלקיקים ביולוגיים ומזהמים כמו פחמן שחור בתוך הדגימות שלהם. החוקרים זיהו לאחר מכן את המיקרואורגניזמים שנאספו על ידי הבנה של מבנה ה-DNA שלהם.

במשך זמן רב ידוע כי חיידקים יכולים לשרוד ואף לשגשג באטמוספרה. כפי שצוין מוקדם יותר השנה במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Bioengineering and Biotechnology, חיידקים נמצאים בדרך כלל באטמוספרה בצפיפות של עד מיליון תאים למטר מעוקב של אוויר. למרות שהם עלולים להיחשף לתנאים עוינים, כולל מחסור בחומרים מזינים, קרינה אולטרה-סגולה ושינויי טמפרטורה קיצוניים – הם עקשנים.

כמה זמן לוקחת ההתפשטות של מושבת חיידקים מאסיה לחוף המערבי של ארה"ב?
לא יותר משבוע בחורף ובאביב, אומר מאקי. במהלך הקיץ והסתיו, מערכות אוויר מאסיה נוטות להיות חסומות על ידי מערכות מזג אוויר בלחץ גבוה מעל האוקיינוס השקט.

ומה הלאה? מאקי אומר שאין מספיק נתונים על האופן שבו סופות אבק אסיאתיות אלו מעבירות פטריות ופטריות עובש. לפיכך, הפרויקט הבא שלו הוא להתמקד באקולוגיה הפטרייתית שמעל יבשת אסיה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.