Forbes Israel Logo

“גם במצב הנוכחי של השוק – רכישת אמנות היא עדיין השקעה משתלמת”

"אמנות חשובה מאוד לתרבות העסקית", אומר סטיבן מק'קוברי, אוצר האמנות של הבנק UBS באירופה ובמזרח התיכון. "מעבר למשהו יפה שתולים על הקיר, מדובר בכלי שמחזק את הקשרים שלנו עם הלקוחות".

אוסף האמנות של UBS מורכב מיותר מ-35 אלף יצירות מודרניות, מתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת ועד ימינו. באוסף נמצאות גם כמה יצירות של אמנים ישראלים מצליחים, ביניהם יהודית סספורטס, אורי גרשט ורועי קופר. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מק'קוברי, אשר הגיע לישראל כדי לחפש יצירות חדשות לאוסף ולקדם השקעה באמנות, טוען כי ההתמקדות של האוסף באמנות מודרנית איננה מקרית. "אנחנו בנק שפועל בעולם המודרני ומנהל את עסקיו כאן ועכשיו, לקוחותנו הם אנשים מודרניים ולכן חשוב לנו שגם האמנות שבה אנו תומכים תתאים למדיניות זו". 

כשנשאל מק'קוברי אם גם בעידן בו המשבר הכלכלי ניתן עדיין לעשות כסף מאמנות, הוא השיב באופן נחרץ: "בוודאי שכן". לטענתו, דווקא בתקופה שבה השקעות בתחומים אחרים נחשבת למסוכנת, כדאי לשים את הכסף באמנות. "אנשים היום לא מרוויחים את אותם סכומים שהרוויחו לפני עשור או שניים אבל גם במצב הנוכחי, השקעה באמנות היא כדאית". לדברי מק'קוברי להשקעה באמנות יש גם ערך מוסף. "מי ששם אם כספו באמנות הוא בדרך כלל בעל תשוקה ומשיכה לתחום, כך שמעבר לתועלת הכלכלית הוא מפיק מכך גם הנאה".

סטיבן מק'קוברי | צילום: יח"צ

בניגוד לטענותיהם של כמה מבעלי הגלריות בישראל, מק'קוברי מאמין שגם האמנים יכולים להרוויח כסף מעבודתם. "המשבר פגע בעיקר באמנים המתחילים, אך אלא שהצליחו לבסס את שמם בהחלט זוכים להצלחה כלכלית. גם בימינו, האמנים המבוססים בעלי שם עולמי מרוויחים סכומי עתק ונחשבים לאנשים עשירים מאוד". מק'קוברי מחזק את דבריו ומדגיש כיצד שוק האמנות התפתח במאה ה-21. "ההוכחה לשגשוגו של השוק היא בכמות הגלריות שנפתחות ובכמות ההולכת וגדלה של אמנים חדשים שמופיעים בהן".

עם זאת, שוק האמנות הישראלי, מסביר מק'קוברי, נחשב כ"שוק מתפתח", וככזה ניכרת בו יותר השפעתו של המשבר הכלכלי. "בישראל, ממש כמו בהודו למשל, המיתון של 2008-2009 פגע מאוד בענף האמנות. ניתן לומר שבתקופה ההיא השוק כמעט נעצר ומאז הוא מנסה להתאושש". אולם, מאז המשבר ניכר שיפור במצב השוק הישראלי. "למרות שמדובר בשוק מאתגר, עדיין יש כמה גלריות ישראליות שנחשבות מצליחות גם ברמה העולמית. אני מקווה שהבטחון ישוב למשקיעים והם יסייעו במינופו של הענף". 

במסגרת המאמץ של UBS לתרום לפיתוחם של שווקי אמנות מתפתחים, הוא חבר השנה למוזיאון הגוגנהיים בניו יורק בפרויקט מיוחד שמטרתו הגדלת אוסף האמנות הגלובלי של המוזיאון. במסרת הפרויקט גויסו מספר אוצרים מטעם המוזיאון ונשלחו לשווקים המתפתחים על מנת לאתר אמנים ויצירות שיתאימו לאוסף. היצירות שיאספו יוצגו במוזיאון הגוגנהיים במסגרת תערוכות מיוחדות. הפרויקט החל לפעול השנה באזור מזרח אסיה והתערוכה שכבר מוצגת במוזיאון כוללת את יצירותיהם של 22 מאמני האזור. במהלך השנתיים הבאות, מתוכנן הפרויקט להתפשט לאמריקה הלטינית ולמזרח התיכון. 

באוסף האמנות של UBS ניתן למצוא יצירות של כמה מהאמנים המפורסמים בעולם, כגון לוסיאן פרויד, ז'אן מישל בסקיאט ואלכס כץ, שערכן המצרפי מגיע למיליארדי דולרים. אולם רוב היצירות באוסף, לטענתו של מק'קוברי, מוערכות באלפי דולרים בודדים ו"מתאימות לכל אדם המוגדר אמיד למדי". 

יצירה של אורי גרשט מתוך האוסף של UBS | צילום: באדיבות האמן וגלריה נגה

האוסף של UBS, בדומה לאוספים רבים בעולם, מתמקד באמנות גבוהה בלבד. לדברי מק'קוברי, גם בעידן בו הטכנולוגיה הופכת כל אדם בעל סמארטפון לצלם, ישנם עדיין כמה חוקים המבדילים את האמנות הגבוהה מכל שאר היצירות הקיימות בשוק. "הגורם העיקרי שמשפיע על הגדרתה של יצירה הוא הקונטקסט שלה: אם היא מוצגת במוזיאון היא נחשבת לאמנות גבוהה". הטשטוש של הכללים הללו נמצא בעיקר בתחומי הצילום והקולנוע, שם ניכרת יותר במכל תחום אחר השפעתה של הטכנולוגיה. "אין היום הרבה יצירות אמנות שצולמו במצלמה דיגיטלית. למרות החידושים הטכנולוגים הרבים, רוב האמנים גם כיום עדיין בוחרים להשתמש בכלים המסורתיים". 

עבור מי שמעוניין להתחיל את דרכו כמשקיע אמנות, מק'קוברי ממליץ שלא להתקבע על היצירות המוצגות בגלריות. לדבריו, "ירידי אמנות הם המקום הטוב ביותר להתחיל בו. הם מציגים מגוון רחב הרבה יותר מזה שניתן למצוא בגלריות ובכך מאפשרים לכל אחד לבחור סגנון ו/או אמן אליו הוא הכי מתחבר". לאחר השלב הראשון של בחירת הסגנון, מק'קוברי ממליץ לבקר דווקא בסטודיו של האמן. "שם ניתן להכיר את היצירות לעומק. לראות באמת ממה הן עשויות ומהי צורת העבודה". 


יצירה של אלכס כץ מתוך האוסף של UBS | צילום: Alex Katz, DACS, London/VAGA, New York 2013

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.