Forbes Israel Logo

האם וירוס הקורונה יחסל סופית את WeWork הגוססת?

עם מחיר מניה של 65 סנט, נסיגה של סופטבנק מעסקת הרכישה ומגפה שהרחיקה את הלקוחות - נראה שענקית חללי העבודה המשותפים נמצאת על סף תהום

לפני כחודש וחצי התפשטה שמועה בקרב דיירי חללי העבודה המשותפים של WeWork בשכונת ווטרלו בלונדון, כי אחד העובדים שם כנראה חולה ב-COVID-19. אז WeWork עשתה את מה שהיא עשתה לפחות בשבעה מקרים אחרים במיקומים שנעים בין לוס אנג'לס לדנוור, לסיאטל ולמנהטן לאחר אבחנות דומות: היא שלחה צוות ניקיון לחטא את החיידקים מהמעליות, הלובי והמרחבים הקהילתיים כדי שחיי העבודה במשרדים יוכלו להמשיך בלי יותר מדי שיבושים. כעבור מספר ימים נודע לדיירים כי אובחן גם קבלן שעבד בבניין במשך יומיים.

בעוד שהמשרד בסופו של דבר נפתח מחדש, עולה החשש כי WeWork עצמה עלולה לסגור לתמיד. מכיוון שהעבודה מהבית והריחוק החברתי הפכו בתוך חודש למדיניות תאגידית סטנדרטית ברוב העולם המערבי, נראה כי הרעיון של "שטחי משרדים משותפים" דומה למשכנתה בתקופת משבר הסאב-פריים של שנת 2008. כעת, הוסיפו את העובדה כי WeWork, אחת המפעילות הגדולות ביותר של סביבות עבודה משותפות, עם 739 מיקומים וכ-662 אלף חברים ברחבי העולם, כבר הופיעה בשנה שעברה כמילה נרדפת לתפקוד לקוי ותאוות בצע. עם פטרונה של WeWork, סופטבנק, שמתרחק כעת מעסקה בסך 3 מיליארד דולר לרכישת בעלי מניות, חלוצת חללי העבודה המשותפים נראית יותר ויותר כמו קרובה למוות מוירוס קורונה.

עקב האכילס של WeWork

WeWork סירבה להשיב לשאלות מפורטות על הכספים והפעילות שלה, ולא עדכנה את תגובתה לווירוס הקורונה מעבר למה שמופיע באתר שלה, העוקב אחר סגירת מבנים מלאה בלבד. ננקטו כמה צעדים להתמודדות עם התפשטות הנגיף: היא הפסיקה לספק שירותי ארוחת בוקר ובריסטה. השעתה את כל האירועים ברחבי העולם, ובסין, הגבילה ואף מנעה מעובדים להגיע לחללי העבודה. במקום אחר, על פי דובר WeWork, מנקים משרדים בתדירות גבוהה יותר. היא גם מתירה (אך לא מחייבת) לעובדיה ברחבי העולם לעבוד מהבית. "מאז תחילת התפרצות הנגיף WeWork עוקבת מקרוב אחר המצב ומבטיחה כי אמצעים מיושמים בהתאם להנחיות CDC, WHO וההנהלה המקומית להגנה על עובדינו ועל חברינו ברחבי העולם", אומר דובר WeWork.

אבל אחרי ששוחחו עם דיירים בניו יורק, לונדון, וושינגטון, די.סי., סנטה מוניקה ופיניקס, שכולם מדווחים על נוכחות רזה, ברור שעובדים נמנעים מלהגיע ל-WeWork, כמו מהמגיפה. "אני חושב של-WeWork יש פוטנציאל להפוך למקום הגרוע ביותר שאתה יכול להיות בו בזמן מגיפה זו", אומר צ'ייס פייגר, יזם סדרתי שהמיזם האחרון שלו RxDefine שכר בעבר שטח בדאלאס, סנטה מוניקה וסן פרנסיסקו מ–WeWork. דייר בייעוץ טכנולוגי בברוקלין הייטס העריך שיש רק שמונה אנשים בקומה שנועדו להחזיק 100 עובדים של סטארט-אפים קטנים ביום שני.

"הם היו צריכים את זה כמו שילד שמן צריך יותר עוגה", אומר בכיר לשעבר ב-WeWork.

החכם או המשוגע?

זוהי סערה מושלמת המכוונת ישירות לעקב האכילס של WeWork, שהחברה עצמה תיארה בהגשת ה-S-1 שלה לפני ניסיון ההנפקה שהופסק באופן ידוע לשמצה בשנה שעברה: חוזי השכירות שלה נעולים ל-15 שנה בממוצע. אך לדייריה יש אפשרות לחתום על חוזי שכירות חודשיים – ו-28% מתוכם פועלים כך, בעוד שרבים מהשאר מבצעים עסקאות שכירות לתקופה של שנה. וגורם הסיכון הזה לא כלל בתוכו מגיפה, כאשר עבודה ליד קבוצות אחרות של אנשים אקראיים הופכת למפגע בריאותי. "קשה לדמיין שאנחנו נגיע לכאן בעוד כמה שבועות", אומר בעל עסק בניו יורק, שביקש להישאר בעילום שם משום שהוא מקווה לצאת מחוזה השכירות שלו בסך 9,000 דולר לחודש, אשר צפוי להסתיים במאי, חודש מוקדם ממש שצוין בחוזה. "האם אנחנו נמצאים בסיכון גדול יותר בעבודה מחללי העבודה של WeWork מאשר להגיע לבית הספר של הילד שלי? כנראה שלא, אבל יש בזה מרכיב אופטי ופסיכולוגי״.

"הם פשוט קיבלו זרם גדול של מזומנים", אומר ג'ייק שוורץ, מייסד ומנכ"ל האסיפה הכללית, חברת חינוך שקודם לכן הפעילה מתחמי עבודה משותפים וכבר אז הייתה לה ביקורת לגבי WeWork. "הם ככל הנראה לא רצו לבזבז אותו במשך כמה חודשים במקום שאנשים לא נמצאים שם ולא משלמים את שכר הדירה שלהם״.

חילוץ באמצעות מכירת נכסים

כאשר החברה הייתה במגמת עלייה, נתפס המייסד אדם נוימן כבעל חזון וכריזמטי. בכתבת שער של פורבס ב-2017 אמר נוימן בהתייחסו לבעל השליטה בסופטבנק. "אני אומר 'בחור משוגע', והוא מסתכל עליי ואומר, 'אתה צודק, אבל אתה ומיגל (מק'קלווי, המייסד האחר של WeWork) לא מספיק משוגעים', "עד להדחתו בספטמבר, הוא נתפס כחמדן ועסוק בעצמו, והחודשים שלאחר מכן עשו מעט כדי שאפשר יהיה לחלוק על כך״.

מייסד WeWork, אדם נוימן, שאולץ לפרוש בספטמבר 2019, ככל הנראה לא יקבל את התשלום כמעט של מיליארד דולר מסופטבנק
מייסד WeWork, אדם נוימן, שאולץ לפרוש בספטמבר 2019, ככל הנראה לא יקבל את התשלום כמעט של מיליארד דולר מסופטבנק

על פי תיעוד ניירות הערך של WeWork לפני אי ההנפקה, היא חשפה כי הפסידה 1.9 מיליארד דולר על הכנסות של 1.8 מיליארד דולר בשנת 2018. הפסדים אלה המשיכו להתרחב והגיעו ל-1.25 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2019, על פי דיווח לגופים להם היא חייבת ולמחזיקים במניות. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה שעברה ההפסדים פגעו בהכנסות של 2.4 מיליארד דולר והיו בהיקף של 2.6 מיליארד דולר. WeWork לא פרסמה מידע כספי מאז. עם זאת, נראה כי המלווים שלה הפכו להיות יותר ויותר מרוששים ועסוקים בשאלה האם החברה יכולה להחזיר את 675 מיליון הדולרים שלוותה באפריל 2018. אגרות החוב של WeWork נסחרות במחיר ״מצוקה״ של 65 סנט, לפי CapIQ, רמה שמורה בדרך כלל על חברות שנמצאות בסיכון לחדול מתשלומים ואולי לכיוון פשיטת רגל.

סופטבנק נסוגה מחלק מההצלה המתוכננת, והודיעה לבעלי המניות כי היא לא תשלים את העסקה לרכישת מניות WeWork בשווי 3 מיליארד דולר ממשקיעים קיימים, כולל נוימן. זה לא משפיע על חמישה מיליארד הדולרים שהבטיחה ל-WeWork בסתיו האחרון, הרבה לפני שוירוס הקורונה גרם להרס במודל העסקי שלהם. סופטבנק סירבה להגיב, אך אדם אחד עם ידיעה על המצב אמר שזה נובע מכך ש-WeWork אכן לא הצליחה לעמוד בתנאי העסקה בגלל בדיקות רגולטוריות ונושאים אחרים. זה יכול להיות פשוט תוכנית משא ומתן של סופטבנק להוריד את מחיר העסקה או לעכב אותה בזמן שהשווקים כל כך לא יציבים.

מחכים לימים טובים יותר

אפילו בימים הטובים ביותר, המטבחים הקהילתיים של WeWork דמו יותר למעונות מאשר למסעדה, משהו שזכה לתיקון בזמני הפריחה, אך הוא בהחלט לא ממשיך להשתפר ככל שהמגפה מחמירה. וויל הילר, שותף במשרד הפרסום הפוליטי eStreet, העובד מחללי העבודה של WeWork בוושינגטון הבירה, אומר שהוא לא ראה עלייה בניקיון או אמצעי הגנה, כמו חומר ניקוי ידיים. ״הדבר המגעיל ביותר, פשוטו כמשמעו, הוא שתביא את החליטה הקרה שלך ותכניס את כוס המתכת שלך למכונת הקרח, ואתה חושב לעצמך, 'ידיהם של 200 עובדים היו היום במכונת הקרח הזו'״. בעוד שהילר אומר שהוא אוהב להיות בחלל העבודה, הוא כל כך מאוכזב מ-WeWork שהוא בודק אפשרויות ופתרונות אחרים כדי לא להמשיך מעבר לחוזה הקיים שלו במידה ש-WeWork תציע לו עסקה.

יתכן שיהיה מעט מאתגר עבור החברה, שבסיסה בניו יורק, להתמודד עם לקוחות המשתייכים לשוק התאגידי, המייצג 40% מלקוחותיה ושליש מההכנסות, מכיוון שוירוס הקורונה מחדש את העניין בתכנון של חברות למצבי קטסטרופה. לגולדמן זאקס, למשל, יש קומה שלמה בבניין WeWork בלונדון ששמורה רק לשימוש שמצבי חירום, אם כי הבנק אינו משתמש כרגע במקום זה. "זה סוג של מנטליות של התכוננות", אומר ג'ו בריידי, מנכ"ל חברת אמריקה מקבוצת האינסטנט, מתווך ומנהל חללי עבודה שעובד כעת עם 24 חברות בחיפוש אחר חללי עבודה נוספים בגלל וירוס הקורונה. "אתה נראה טיפשי כשאתה עושה את זה, אבל ברגע שהקטסטרופה קורית, זה נחמד שיש לך את הבונקר שלך מוכן״. אבל נותרו ל-WeWork עוד כמה שאלות גדולות, כמו כמה מהלקוחות הגדולים הללו היא יכולה להמשיך לפתות, והאם היא תצטרך להציע קיצוץ משמעותי בשכר דירה כדי להשיג אותם.

תמונה ראשית: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.