Forbes Israel Logo

האקדח המעשן: כך מימנה קטאר את ארגוני הטרור הקטלניים בעולם

החל באסיה ואפריקה ועד אמריקה הלטינית והמזרח התיכון – חטיפות אזרחים או חיילים היו תמיד אמצעי פעולה פופולרי בקרב מיליציות חמושות וארגוני טרור רבים בעולם – עוד משנות ה־70 של המאה הקודמת, שבהן הטרור הגלובלי היה רק בחיתוליו. על פי מחלקת המדינה האמריקאית, בשנת 2016 נחטפו 13,477 איש ברחבי העולם. 11,665 בני אדם – שהם 87% מסך החטופים – נפלו כבני ערובה בשלוש מדינות בלבד: עיראק (שיאנית החטיפות, האחראית לכ־64% מהחטופים), אפגניסטן וסוריה. 

לא מקרי ששלוש מדינות אלו הן המצע הבקטריאלי שעליו משגשגים כמה מארגוני הטרור הקטלניים (והעשירים) בעולם.

קטאר. הספקולציות התבררו כנכונות | צילום: shutterstock

גם אם לא יודו בכך לעולם בפומבי, מדינות וממשלות רבות – בעיקר אירופאיות – מעבירות מדי שנה סכומי כסף גדולים לכמה מארגוני הטרור הרצחניים ביותר, בעסקאות כופר שונות. הן יעדיפו באופן מובהק לנהל משא ומתן במחשכים באמצעות שליחים, ואף לעיתים להסתייע במתווכים מפוקפקים – מאשר לנהל עימות ישיר, מתוקשר ומדמם. במקרים אלו הלחץ מבית גובר על האינטרס הלאומי הכולל ועל טובת האזרחים לטווח הארוך.

הכתבה מופיעה בגיליון מאי 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

מומחי טרור הצהירו בעבר, כי תשלומי הכופר רק מדרבנים ומתמרצים עוד ועוד חטיפות ובכך מלבים עוד יותר את מה שביקשו לכאורה למנוע.

כפי שפרסמנו בפרויקט מיוחד בדצמבר האחרון על "ארגוני הטרור העשירים העולם", הכספים המתגלגלים ב"תעשיית החטיפות" של ארגוני הטרור מגיעים במקרים מסוימים לעשרות מיליוני דולרים רבים והם בבחינת נדבך עיקרי בפורטפוליו העסקי שלהם. תחקיר מקיף שנערך בעבר על ידי הניו יורק טיימס מצא, כי בין השנים 2014־2008 שלשל לכיסו ארגון אל־קאעידה על שלוחותיו השונות, סכום מצטבר של 125 מיליוני דולר כספי דמי כופר – מתוכם 66 מיליוני דולר בשנה אחת בלבד.

בכיר בארגון הטרור אף הודה בראיון שנערך עימו, כי סכומים אלו מממנים לעיתים מחצית מסך הפעילות האופרטיבית השנתית שלהם. על פי משרד האוצר האמריקאי, בתקופה זו שולמו דמי כופר בסכום כולל של כ־165 מיליון דולר – והמגמה רק הולכת ומתעצמת משנה לשנה.

בתחקיר המעולה של הניו יורק טיימס נחשפו לא רק סכומי הכסף האדירים ששולמו לארגון הטרור אל־קאעידה על שלוחותיו, אלא גם, ובעיקר, אילו מדינות עומדות בראש המשלמות לפעילי הארגון. וכך ־ בעוד ארה"ב ובריטניה סירבו בתוקף לנהל כל הידברות (דבר שעלה להן בדם אזרחיהן ובביקורת פנימית נוקבת), לא היססו ממשלות צרפת, ספרד, שוויץ ואוסטריה לפתוח את הארנק בנדיבות ולהעביר תשלומים נכבדים לטרוריסטים.

צרפת למשל שילמה לאל־קאעידה במהלך התקופה האמורה (2014־2008) סכום של כ־60 מיליון דולר לשחרור 10 מאזרחיה. שוויץ וספרד העבירו כ־12־11 מיליון דולר כל אחת, כאשר במסגרת העסקאות שוחררו חמישה ספרדים ושלושה שוויצרים.

בין המדינות המשלמות בולטות באופן חריג קטאר ועומאן. אלו העבירו במהלך השנים 2013־2012 לידי שלוחת אל־קאעידה בחצי האי ערב סכום של למעלה מ־20 מיליון דולר, זאת על אף ששום אזרח קטארי או עומאני לא נפל בשבי הארגון (בעסקאות אלו שוחררו שני פינים, אוסטרי אחד ושוויצרי אחד). בעסקאות נוספות שבוצעו בשנים 2014 ו־2015 שילמה קטאר כופר של עשרות מיליוני דולרים לארגון ג'בהת־א־נוסרה, שלוחת אל־קעידה בסוריה.

באף אחד מהמקרים לא היה מעורב שחרורו של אזרח מנסיכות הנפט העשירה. בראייה לאחור היה זה אולי האקדח שהופיע במערכה הראשונה. אותו אקדח שיפציע שוב במערכה האחרונה, כשעשן סמיך מיתמר ממנו, וטביעות האצבע של קטאר מרוחות לכל אורכו. 

התכתובות המפלילות 

ואכן, אם מישהו חיפש את האקדח המעשן, שיחשוף לעיני כל את מעורבותה של קטאר במימון ארגוני טרור – מה שאירע באביב של 2017 היה כמטח כבד של הפצצה ארטילרית, אשר גימד באחת את כל סכומי הכסף האדירים שנשפכו בשנים האחרונות. כחלק מתנאי עסקת הכופר לשחרורם של 25 אזרחי קטאר, בני משפחת המלוכה, אשר נחטפו בעיראק במהלך מסע ציד ראוותני והוחזקו על ידי חיזבאללה העיראקי, "נאלצה" קטאר לשלם סכום כופר דמיוני שהגיע, על פי חשיפת הפייננשל טיימס, לכמיליארד דולר.

הגבול הדק ממילא, הנע בין מימון וסיוע לארגוני טרור ובין תשלום דמי כופר, היטשטש במקרה הזה כמעט לחלוטין. עסקת הכופר, חסרת התקדים במונחים היסטוריים, מימנה בכבדות כמה מארגוני הטרור הקטלניים ביותר בסוריה ובעיראק (ויותר מכולם את איראן). העסקה המפוקפקת נתפסה על ידי רבים כסיוע ישיר של נסיכות הנפט הפרובוקטיבית לגורמי הטרור, והביאה לבסוף לחרם המפורסם שהוטל עליה על ידי סעודיה, איחוד האמירויות, מצרים ובחריין ולבידודה האזורי.

קטאר, כמובן, ניסתה להתנער מההאשמות ודבקה בניסיונות אלו באופן נחרץ ואדוק. רק לפני כחודש הצהיר במפורש שגריר קטאר בארה"ב, כי "קטאר לא שילמה דמי כופר" וכי "עצם הרעיון שקטאר תתמוך בצורה כלשהי בגורמי טרור שגוי מן היסוד". השגריר דיבר באופן מעומעם על האפשרות שכספים עברו לגורמי ממשל בעיראק וזאת, לטענתו, "במטרה לחזק את היחסים הבילטרליים ולהבטיח את שחרורם בבטחה של החטופים".

אולם כעת תכתובות מיילים והקלטות, אשר נחשפו לאחרונה על ידי הוושינגטון פוסט, שופכות אור על בחישתה המניפולטיבית של קטאר בענייני המזרח התיכון. המסמכים המפורטים מציגים לראווה את פרטי העסקה הפרובוקטיבית, אשר הניעה מהלכים משמעותיים באזור (בעיקר לטובת האינטרסים האיראניים) והזינה במאות מיליוני דולרים ארגוני הטרור, שיעים וסונים כאחד.

סולימני | צילום: Ali Khamenei website

המתכתבים המתועדים בתכתובות אינם פקידי ממשל זוטרים, אלא בכירי ממשל מהשורה הראשונה, המקושרים ישירות לארמון הנסיכות בקטאר, והם המוציאים לפועל הוראות המגיעות היישר משליטי הממלכה. במסגרת החשיפה, פורסמו התכתבויות בין שר החוץ של קטאר ובין שגריר קטאר בעיראק, שבמהלכן מוסר השגריר דיווחים היורדים לרמת רזולוציה כזו, שאינה משאירה אף מקום לספק בדבר מעורבותם הישירה של בכירי הממשל הקטארי בתפירת העסקה עם האיראניים ועם מיליציות שיעיות וסוניות חמושות בעיראק ובסוריה, המוגדרות רשמית על ידי מחלקת המדינה האמריקאית כארגוני טרור לכל דבר ועניין.

שקים של כסף

טביעות האצבע האיראניות מרוחות לכל אורך שלבי גיבוש עסקת הכופר ובולטות במיוחד בדרישות שהועברו על ידי המיליציות השיעיות, המיטיבות באופן "מפתיע" עם האינטרסים של איראן באזור. הן כללו בין השאר דרישה לנסיגה מוחלטת של קטאר מקואליציית המדינות שגיבשה סעודיה נגד הכוחות החות'ים בתימן, את שחרורם המיידי של חיילים איראניים המוחזקים בידי מורדים סונים, ואת העברתם של עשרות אלפי תושבים שיעים מכפרים בצפון סוריה, שהיו תחת שליטתם של ארגוני מורדים סוניים (הנתמכים על ידי קטאר), ויישובם מחדש באזורים הנמצאים תחת שלטון אסד.

באפריל 2017, בפעולה מקיפה, מורכבת ומסונכרנת להפליא, יצאו שיירות של אוטובוסים אל עבר העיירות השיעיות אל־פועה וכפריא שבצפון סוריה והחלו בפינוי אלפי התושבים, כשבדיוק באותה שעה עשה את דרכו לשדה התעופה הבינלאומי של בגדד אוטובוס ובו בני המלוכה הקטארים וחבריהם, בדרכם אל החופש. רק מספר ימים לפני כן, ובאותו שדה ממש, נחתה משלחת מסתורית בטיסה ישירה מדוחא ובאמתחתה מטען כבד שהכיל לא פחות מ־23 קיטבגים שחורים, זהים זה לזה ובמשקל כולל של יותר מ־1.1 טון.

בבדיקת פתע שנערכה למטענים החשודים על ידי שוטרי המכס המקומיים, נדהמו האחרונים לגלות כי התיקים מכילים ערימות רבות של מזומנים, בדולרים ובאירו, בשווי כולל של 360 מיליון דולר. בדיעבד התברר, כי היה זה רק טפח ממאות המיליונים שהתגלגלו והחליפו ידיים בעסקת הכופר הגדולה בהיסטוריה.

כתאא'ב חיזבאללה, ארגון שהחזיק בחטופים ושאנשיו ניהלו את המשא ומתן עם בכירי הממשל הקטארים, זכה על פי הוושינגטון פוסט בכ־150 מיליוני דולר. הארגונים הסוניים־איסלאמיסטיים הקיצוניים, אחראר א־שאם ותחריר א־שאם, אשר לא פעם שויכו כנתמכים על ידי מדינות סוניות "עלומות" במפרץ, גלגלו לכיסם בזכות העסקה סכומי עתק הנאמדים בכ־200־100 מיליון דולר, זאת תמורת "הסכמתם לתוכנית הפינוי". וכמובן, איראן, זו שמשכה את החוטים מלמעלה, לא יצאה מקופחת וקיבלה על פי הערכות נתח מכובד של כחצי מיליארד דולר.

גוזרים קופון

מה שמדהים יותר מכל, היא העובדה כי הסכומים האדירים הללו, אשר החליפו ידיים בין מממני הטרור לגורמי הטרור, אינם שורת הרווח האחרונה והסופית של המעורבים בנושא.

באחת התכתובות שיורטו ונחשפו, מתאר השגריר הקטארי בפרטי פרטים את העמלות שיש להעביר למתווכים בגין השלמת העסקה. כך למשל נקבע, כי בחור בשם אבו־מוחמד אל סעדי, מתווך מטעם כתאא'ב חיזבאללה, יקבל כ־5 מיליון דולר. בכיר ממשלתי איראני, שהיה גם הוא מעורב בעסקה, צפוי לקבל על פי תכתובת המייל סכום של כ־20 מיליון דולר, ואילו מנהיג ארגון כתאא'ב חיזבאללה יזכה ללא פחות מ־25 מיליון דולר בזכות השלמת העסקה, זאת מעבר ל־150 מיליון דולר שזרמו לקופת הארגון שהוא עומד בראשו.

בנוסף צוין כי פקיד ממשלתי אלמוני ממחוז סולימאניה שבעיראק, אשר סייע בתיווך, יקבל סכום דמיוני של 50 מיליון דולר – סכום זהה לזה ששלשל לכיסו מיודענו קאסם סולימאני ־ מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים האחראי על הפעילות בחו"ל, שהיה דמות מפתח ברקימת עסקת הצללים המפוקפקת לכל אורך שלביה.

גם אם מתבוננים רק על פירוט סכומי העמלות, שהגיעו במצטבר לתשלום של 150 מיליון דולר, ניתן לקבל מושג לגבי גובה העסקה הכולל ולגבי הסכומים חסרי התקדים אשר שלשלו לכיסם גורמי הטרור במזרח התיכון – כספים אשר לבטח יספיקו למימון פעילותם הרצחנית עוד שנים רבות נוספות.

הכתבה מופיעה בגיליון מאי 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.