Forbes Israel Logo

הדור החמישי של התחבורה: אלון מאסק רוצה לשנות את העולם, שוב

אחרי שעשה מהפכה בשירות הקנייה הבטוחה באינטרנט כשייסד את פיי-פאל, ואחרי שנשאר השחקן החזק בענף המכוניות החשמליות עם טסלה, אלון מאסק רוצה לעשות מהפכה. שוב.

ב-12 באוגוסט מאסק יחשוף את הטכנולוגיה המהפכנית החדשה שלו. לפי הציוץ האחרון שלו מלפני מספר ימים, הוא עובד על מערכת התחבורה הבין-עירונית החדשה – "הייפרלופ" שתוכל לשגר את הנוסעים מניו יורק היישר ללוס אנג'לס ב-45 דקות, מרחק של כ-2,700 מייל, (4,300 ק"מ). אם הטכנולוגיה הזו אכן תמומש, אזרחי ישראל יוכלו להגיע מקרית שמונה הצפונית ועד אילת ב-5 דקות.

מאסק סיפק במהלך השנה האחרונה מספר טיזרים על "הייפרלופ" ועל פי דבריו, מדובר בצינור שבאמצעותו יוכלו נוסעים לנוע במהירות כפולה מזו של מטוס נוסעים ובמחיר זול יותר מזה של רכבת מהירה. "מה אתם אומרים על פלטפורמה שחסינה לכל מזג אוויר ושאף פעם אינה יכולה להתרסק?" הוא שאל בעבר כשדיבר על הפרויקט. "כן, זה לגמרי אפשרי", הוא גם ענה.

צילום: רויטרס

המהפכניות, מלבד הטכנולוגיה עצמה, טמונה בעובדה שמאסק מפתח את הפרויקט בקוד פתוח – טכנולוגיה שיתופית בה כל אחד יכול להוסיף מהידע שלו. "נשמח לקבל הערות ופידבקים על הפרויקט", כתב מאסק בטויטר ושבר מחדש את רף הציפיות.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

קשה להאמין, אבל מאסק אורז בחדשנות הייחודית לו רעיונות שהיו קיימים כבר בתחילת המאה הקודמת. כיום ידוע על חברה אחת לפחות שעובדת על אבטיפוס התואם לדבריו. הטכנולוגיה, אגב, מבוססת על אותה טכנולוגיה של צינורות הוואקום שהיו בבנקים בעבר ושימשו אותם להעברת פקדונות ומסמכים, אך כמובן שתהיה מורכבת יותר.

המנצח הגדול בקרב המכוניות הירוקות

את הסיפור על בטר פלייס רובנו מכירים. החברה הישראלית שהייתה בבעלותו של עידן עופר והייתה יוזמה מבטיחה של שי אגסי, הודיעה לא מזמן על כינוס נכסים. גם Vehicle Production Group, שתכננה לייצר אלפי רכבי שטח נגישים לכיסאות גלגלים, המונעים בגז טבעי, הרימה ידיים.

אם לאלה מוסיפים את חברת VPG ועוד חברות שחלמו לבטל את התלות בנפט אך הספיקו כבר להיעלם מהנוף, מגלים כי לא רק היצירתיות של מאסק נוסקת לשמיים, כנראה שגם היכולות הניהוליות והביצועיות שלו.

מאסק, המיליארדר הדרום־אפריקאי/אמריקאי בן ה־42, מוערך על פי דירוג המיליארדרים של פורבס לשנת 2013 בכ-2.7 מיליארד דולר, כאשר חלק נכבד מההון מיוחס לפעילות של חברת המכוניות החשמליות טסלה שהקים לפני כעשור.

טסלה ייצבה עצמה כשורדת היחידה של שוק המכוניות הירוקות. החברה מייצרת 200 כלי רכב בשבוע, וטוענת שהיתרון לגודל שלה מאפשר לה לייצר סופר־צ׳רג׳ר שעולה 15 אלף דולר בלבד. "אנשים מבינים וזוכרים את המילה חינם", הוא אמר באחד הראיונות כשהוא מנסה לסכם את האסטרטגיה המוצלחת של החברה (הסופר צ'רגר ניתן חינם ללקוח).

עד כה התקינה טסלה 6 תחנות סופר־טעינה בקליפורניה, ולהערכתה נדרשים רק מאה מיקומים כדי לספק כיסוי בחינם מחוף לחוף, בעלות של 25 מיליון דולר לחברה. בקרוב אצלנו?

80 אלף איש על מאדים

מאסק ממשיך ליזום גם בתחומים נוספים, מחוץ לכדור הארץ. ב-16 בנובמבר האחרון דיבר מאסק, מנכ"ל חברת חקר החלל SpaceX, בפני אגודת האווירונאוטיקה המלכותית בלונדון. בהרצאתו, הודיע על מטרתו הסופית של הפרויקט שלו: מושבה בת 80 אלף בני אדם על פני המאדים. "ניתן להתחיל על הכוכב ציוויליזציה שתוכל לצמוח ולדאוג לעצמה, ולהצמיח משהו גדול מאוד", אמר לקהל.

נכון לעכשיו, ישנה עוד טכנולוגיה רבה לפתח ועדיין אין ספק כי מאסק רציני בשאיפתו להגיע למאדים, אפילו אם לא ישיג רווח גבוה עבור השקעתו. "זה לא המסלול הנכון כדי להגדיל את העושר", אמר מוסק מוקדם יותר השנה. "יש לו רכיב סיכון גדול מאוד, אך זה הולך לקרות. עבורי ועבור הרבה מאוד אנשים, ארה"ב היא אומה של חוקרי ארצות. אני מעוניין לבחון כיצד אנו יכולים להרחיב את האופק ולהזיז דברים קדימה".

החברה שיחררה סרטון על ניסוי מוצלח במסגרתו מנסה החברה של מאסק לצבור עוד ועוד גובה, ולשוב הביתה בשלום. רק למען ההשוואה, במסגרת הניסוי הראשון, שנערך בחודש ספטמבר האחרון, הצליחה הרקטה לזנק לגובה של שני מטרים בלבד לפני שנחת, כך שיש לתת את הדעת על ההתקדמות האסטרונומית של הניסוי האחרון כאשר הרקטה קפצה ל-325 מטר וחזרה בשלום ובדיוק שהפתיע רבים.

מאסק סיפק טיזרים במהלך השנה החולפת על ה"הייפרלופ" ואף הכתיר בעבר את המערכת "המדיום החמישי של התחבורה", (אחרי הרכבת, המטוס, המכונית והספינה). מאסק המשיך ואמר כי זה "מדיום שלעולם אינו מתרסק וחסין בפני השפעות מזג האוויר".

כעת העולם נושא את עיניו לחודש אוגוסט, אז יחשוף "היזם הסדרתי" את הפרויקט ואולי ישפוך יותר אור על השאלה האם מערכת התחבורה העולמית הולכת לעבור מהפכה? מילה שמלווה את הקריירה של מאסק באופן צמוד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.