Forbes Israel Logo

הדפס והשתל: כבד אנושי יוצר באמצעות מדפסת תלת מימדית

לצד כיסויים לסמארטפונים וכלי האוכל שמדפסות תלת מימדיות יכולות לייצר, חברה אחת משיקגו מעוניינת להשתמש בטכנולוגיית ההדפסה על מנת לייצר רקמות אדם. למעשה, החברה מתכננת לחשוף את האיבר המודפס הראשון בעולם – כבד אנושי, כבר במהלך השנה הבאה.

חברת Organovo מתמחה בתחום הביו-הדפסה ומסוגלת להדפיס רקמות אדם במדפסת תלת ממדית. בתהליך זה המדפסת יוצקת שכבה אחר שכבה של חומר, בדומה לתהליך המוכר בעת הדפסת אלמנטים מפלסטיק או ברזל במדפסות הללו, רק שבמקרה זה מדובר על תאים חיים שמטרתם ליצור יישות פיזית – רקמה אנושית.

הבעיה בתהליך מסוג זה היא יצירת מערכת כלי הדם הדרושה על מנת להחיות את הרקמה האנושית ולהזרים אליה חמצן ושאר חומרים מזינים. ברוב המקרים, התאים מתים עוד לפני שהרקמה עוזבת את שולחן ההדפסה, אך החברה מסן דיאגו הצליחה לפתור את האתגר הזה, לפחות ברמה מסויימת.

החברה, המדפיסה את הרקמות בעובי הגדול מ-500 מיקרון, השווה לחמישה דפים המונחים אחד על גבי השני, הצליחה לשמור רקמת כבד במצב פונקציונלי מלא עם פנוטיפ טבעי לתקופה של עד 40 ימים. בעוד שהדפסת ההפטוציטים, תאי הכבד, אינו מספיק, ישנם מספר תאים עם פונקציונליות שונות שניתן לשלב עם הרקמה על מנת ליצור איבר אנושי.

להדפיס ולהשתיל? אולי בקרוב | צילום: shutterstock

חוקרי החברה הצליחו לחבר יחדיו פיברובלסט, תא ברקמות החיבור, ביחד עם אנדותל, רקמת תאים המרפדת את פני השטח הפנימיים של כלי הדם והלימפה, המגברת בין תוכן הכלי לסביבתו. המשמעות היא שהחברה מציגה רקמה בעובי משמעותי עם חיוניות תאים טובה, המאפשרת לה להתקיים לאורך זמן.

בקרוב באיבר הקרוב אליכם?

מייק רנאד, סמנכ"ל האופרציות הפרסומיות בחברה הוסיף כי Organovo מאמינה שתוכל לשחרר את רקמת הכבד כבר במהלך השנה הבאה, אך זה יהיה לצרכי מחקר ובדיקות מעבדה בלבד. החברה עדיין לא שחררה מידע נוסף בכל הנוגע להשתלת האיבר אצל בני אדם, אך לפני שתוכל להתחיל לחשוב על כך תאלץ לקבל את האישורים המתאימים. סביר להניח שיהיה זה תהליך ארוך במיוחד, שכן רק קבלת אישור מה-FDA, מנהל התרופות והמזון האמריקאי לוקחת בין 3 ל-12 שנים.

בעוד שרנאד מנסה למתן את ההישג ולהסביר כי עדיין מוקדם מידי לנחש כיצד תהליך זה ייושם, או עד כמה באמת יהיה יעיל בעולם ההשתלות – אין ספק שההישג הנוכחי הוא אבן דרך משמעותית לתעשיית הביוטק בפרט ולעולם הרפואה ככלל.

בהתחשב בעובדה שכבר עכשיו חברות רבות עובדות על דרכים לייצר איברים אנושיים בצורות מלאכותיות, ניתן לקוות כי במהלך השנה הבאה נוכל לראות יותר ויותר הישגים בתחום זה, שיעזרו ויתרמו לתעשיית הרפואה במגוון רחב של בעיות, מחלות וקשיים הקיימים כיום.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

שנת 2014: סוף עידן החפצים הדוממים

מתגעגעים למשחקים הישנים? פתחו את הדפדפן, הם שם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.