Forbes Israel Logo
רחפן עם טכנולוגיית זיהוי פנים. צילום: shutterstock
רחפן עם טכנולוגיית זיהוי פנים. צילום: shutterstock

הכירו את החברה הישראלית שמפתחת רחפנים עם יכולת זיהוי פנים

AnyVision הגישה בקשה לפטנט עבור טכנולוגיה שמאפשרת זיהוי פנים באמצעות רחפנים. מנכ"ל החברה: "היא תצא לשוק ברגע שתהיה מקובלת יותר על ידי האנושות"

השלב הבא בטכנולוגיות הזיהוי הביומטרי הוא זיהוי פנים מתקדם מהאוויר – באמצעות רחפנים. מתברר שבחזית הטכנולוגית הזו עומדות כמה חברות ישראליות.

אחת מהן היא AnyVision מתל אביב סטארט-אפ שמומן בעבר על ידי מיקרוסופט, ורשם פטנט על טכנולוגיות זיהוי פנים בעזרת רחפן. בקשת הפטנט, שפורסמה מוקדם יותר החודש, הוגשה כבר באוגוסט 2019 בארה"ב, ומפרטת את הטכנולוגיה המסייעת לרחפן למצוא את הזוויות הטובות ביותר לצילום זיהוי פנים, לפני שינסה למצוא התאמה ליעד על ידי התייחסות לפרצופים המאוחסנים במסד נתונים.

מטרת הפטנט היא לשפר חלק מהמורכבויות של זיהוי פנים דרך מכונה מעופפת. כמובן, מתעוררים  כמה נושאים שונים כשמנסים לזהות מישהו מרחפן: הזווית שבה ניתן לתפוס פנים בצורה נכונה ויכולת לקבל ויזואליה באיכות טובה, תוך כדי תנועה. שניהם קשים במידה ניכרת מאשר להשיג התאמה דרך צילומים סטטיים.

סוכנויות צבאיות אמריקאיות ניסו להמציא פתרונות, אבל התעשייה הפרטית עשויה להגיע לשם קודם. בדצמבר הקרוב התגלה כי בכירי AnyVision שיתפו פעולה עם רפאל במיזם משותף בשם SightX. בהדגמות שהועברו לתקשורת  בסוף 2020, לרחפנים הקטנים של SightX לא היו יכולות זיהוי פנים, אף על פי שמנהלים אמרו כי תכונה זו תגיע בקרוב. לא ברור אם הטכנולוגיה מיועדת לצבא בלבד או שהיא תימכר לסוכנויות משטרה. גם SightX וגם רפאל לא הגיבו לבקשות לתגובה.

טכנולוגיה עתידנית

מה שברור הוא שהטכנולוגיה מוכנה להשקה. מנכ"ל AnyVision אבי גולן אמר לפורבס כי למרות שלא היו ל-AnyVision רחפנים עם זיהוי פנים בייצור, הם יהפכו למציאות בקרוב. "אני ממש שמח שיש לי פטנט על זה", אמר וטען כי זה יעבוד טוב בערים חכמות, שם רחפנים יוכלו לספק פונקציות מעבר למעקב. הוא הצביע על רחפני משלוחים ככאלה שדורשים זיהוי פנים כדי לקבוע אם הגיעו לקונה הנכון. אמזון כבר רשמה פטנט על טכנולוגיה דומה, מה שמצביע על תוכניותיה הפוטנציאליות לצי רחפני משלוחים ניסיוני משלה.

אולם, הוסיף גולן, אף על פי שהטכנולוגיה קיימת, AnyVision מחכה לקבלה נרחבת יותר של רחפנים וזיהוי פנים, לפני שתשיק מוצר כלשהו. "אני חושב שזו טכנולוגיה עתידנית יותר, אבל אני רוצה שהיא תהיה מוכנה לצאת לשוק ברגע שהיא תהיה מקובלת יותר על ידי האנושות". הוא ציין כי החברה אינה עובדת כיום עם רשויות החוק בארה"ב, אלא בוחרת לעבוד עם חברות פרטיות כמו בתי קזינו וקמעונאים.

AnyVision כבר נאלצה להדוף שאלות בנוגע לשימוש בטכנולוגיה שלה. מיקרוסופט רכשה חלק בסטארט-אפ במהלך סבב גיוס של 74 מיליון דולר בשנת 2019, אך בשנה שעברה פרשה לאחר דיווחים כי נעשה שימוש בכלי AnyVision במעברי הגבול בין ישראל לגדה המערבית. גולן אמר כי הסיבה העיקרית של מיקרוסופט לנסיגה היא חוסר היכולת שלה לשלוט על AnyVision. מיקרוסופט אמרה את אותו הדבר לאחר שביקורת מצד התובע הכללי האמריקני לשעבר מצאה כי נעשה שימוש בטכנולוגיה בגבול, אך ביטלה את הטענות שתוכנת AnyVision שימשה למעקב אחר פלסטינים.

צילומים: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.