Forbes Israel Logo

הכירו את החוקרת שפיתחה תרופה לסרטן עמיד לתרופות

ז'אן קוי הובילה את הפיתוח של קסלקורי, תרופה לטיפול בסרטן הריאות, בחברת פייזר. כעת, יש לה חברה משלה המתמקדת בסוגי סרטן העמידים לתרופות, ולאחרונה גייסה 147 מיליון דולר.

אם אתם עוקבים אחרי מה שקורה בענף או סתם מתעניינים בחברות ביוטכנולוגיה המפתחות תרופות ממוקדות לסרטן – זהו אחד התחומים החשובים ביותר מבחינה רפואית ומעניינים מדעית – החברה של קוי, TP Therapeutics, היא אחת שכדאי לעקוב אחריה, יחד עם חברות שכבר פועלות בשוק כמו Loxo Oncology, Agios Pharmaceuticals, ו-BluePrint Medicines.

קוי. מתמקדת בסוגי סרטן העמידים לתרופות | צילום: TP THERAPEUTICS

בשבוע שעבר, TP, שהוקמה בסן דייגו, גייסה 80 מיליון דולר. את ההנפקה הובילו פורסייט קפיטל ו-VenBio Partners, בהשתתפות משקיעים חדשים, כמו HBM Healthcare Investments ו-Nextech Invest ומשקיעים קיימים, ביניהם Cormorant Asset, Lilly Asia Ventures (LAV), Orbimed Advisors ו-SR One. כולם יחד גייסו עבור החברה מאז 2013 סכום כולל של 147 מיליון דולר.

TP גם קידמה את סמנכ"ל הרפואה שלה, אתנה קאונטוריוטיס, לתפקיד המנכ"ל, ואת קוי, המייסדת והממונה על המדע, ליו"ר החברה.

קוי היא הסיבה המרכזית שתגרום למשיכת תשומת לב מיוחדת לסטארט-אפ הזה. היא הייתה המפתחת הראשית של קסלקורי של פייזר, המשמשת בחולי סרטן ריאות בעלי מוטציות מיוחדות הידועות בשם ALK ו-ROS1, וכן שותפה לפיתוח תרכובת לורלטיניב של פייזר, אשר נמצאת בניסויים קליניים. "היא עיצבה באופן ייחודי כל אחת מהמולקולות שיש לנו בצנרת כדי לטפל בהתנגדות לטיפול", אומרת קאונטוריוטיס.

הסוג של התרופה הממוקדת המכונה טירוזין קינאז (TKI) היה אחת הפריצות הגדולות ביותר בסרטן בעשורים האחרונים. תרופות אלו יכולות להפחית באופן דרמטי גידולים ובמחלות מסוימות לשמור על חייהם של חולים במשך שנים. אבל בגלל שהם מכוונים רק לטיפול במוטציה אחת בתאי הסרטן, מוטציות חדשות יכולות לעקוף אותן ולהפוך את התרופות ללא יעילות. כאשר זה קורה, חולים זקוקים לתרופה חדשה. TP Therapeutics מתמקדת בדיוק בהן – במוטציות ההתנגדות.

שמונה מתוך עשרה מטופלים שלא טופלו בעבר בקסלקורי או בתרופה אחרת הראו שהגידולים שלהם מתכווצים ביותר מ-30%. אבל התוצאה המרשימה יותר הייתה בחולים שכבר קיבלו לפחות תרופה אחת ממוקדת. שלושה מתוך 17 החולים הללו, או 18%, הגיבו לה.. רוב החולים קיבלו מינון נמוך יותר מאשר בשימוש בניסויים קליניים נוספים. שניים מתוך שישה שקיבלו את המינון למחקרים עתידיים (160 מיליגרם, פעמיים ביום) הגיבו. בשני המקרים, הגידולים התכווצו עד שהפכו לבלתי ניתנים לזיהוי בסריקות. TP מצפה להתחיל בניסוי קליני בסרטן ריאות חיובי ROS1 שמטרתו לקבל repotrectinib שתאושר בשנה הבאה.

ל המוטציות האלה נדירות מאוד. גם אם TP תצליח להשיג את האישור, האם זו תהיה הצלחה כלכלית? "זה עדיין שוק גדול", מתעקשת קורטוריאוטיס. היא אומרת כי אם הטיפול הוא עמיד לשמור על החולים בתגובה לפחות שנה – זו הצלחה כלכלית. עלותן של תרופות סרטן ממוקד יכולה להגיע גם לסכומים של שש ספרות לשנה של טיפול.

לרוב החולים שקיבלו repotrectinib היו תופעות לוואי, לרוב סחרחורת ותחושת טעם מעוותת. היה חולה אחד שמת באופן פתאומי במהלך משפט שהתנהל בקונגרס העולמי, והחברה לא פוסלת את האפשרות שהמוות יכול להיות תוצאה של הטיפול.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.