Forbes Israel Logo

“הכל התחיל כשהבנתי כמה עמוק וקשוח השקר שהחברה שלנו חיה בו”

לאופיר אביגד אין קובץ קורות חיים, אין לו צורך בכזה. כבר שש שנים שהוא עצמאי, ולדבריו, מה שעשה מדבר בפני עצמו. לא משנה איך בדיוק תגדירו אותו – יזם, פעיל חברתי-סביבתי, איש קריאייטיב או מגייס הון – אם יש משהו שמאפיין את הטיפוס הרב-גוני הזה זאת העובדה הפשוטה שהוא בעיקר לא מפסיק לזוז, להתפתח. הוא שחקן קבוצתי, בדרך כלל בתפקיד הקפטן, אבל לפעמים גם סוגר פינות בהגנה, נוגח בהתקפה ומוביל את הקישור עם יצירתיות אינסוף. בשיחה איתו נדמה כי הפרויקטים שבהם נטל חלק נלקחו מחוברת קומיקס או מסרט הוליוודי שובר קופות, אבל אביגד אינו חי בסרט, הוא עמל קשה ליצירת מציאות אחרת.

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

תחילת המסע שלו לפני חמש שנים, אז הקים את הסניף הישראלי של תנועת צייטגייסט, תנועה חברתית שהובילה חשיבה ביקורתית נגד השיטה הכלכלית. שנה לאחר מכן הבין שחשיבה אינטלקטואלית אמנם חשובה – אך בתהליך לשינוי כדאי לשלב עוד אנשים. הוא הקים אז מרכז סדנאות בשם "האקדמיה לגיבורי-על", שבו צעירים אחרי צבא מעבירים זה לזה הרצאות על נושאים שמעניינים אותם וחשובים להם. "האקדמיה לגיבורי-על פועלת כדי לאפשר לך לגלות את החזון האישי שלך ולהביא אותו להגשמה. אנו מעודדים יצירה, העצמה אישית ואקטיביות, מתוך אמונה שהם מובילים את השינוי החברתי", נכתב באתר המרכז. הפרויקט נחל הצלחה משמעותית, ובשיאו התקיימו כ-14 אירועים בכל שבוע.

הקיץ ההוא

אתם כבר יכולים לנחש בעצמכם היכן העביר אביגד את קיץ 2011. "הייתי מחויב לחלוטין לכל המערכה, עד יומה האחרון, בעיקר מתוך תחושה של היסטוריה שמתרחשת מול עיניי", הוא מעיד על מעורבותו במחאה החברתית. בבוקר אחרי הוא הבין כמה עוצמתית היא היתה. כשהדי המחאה בגבו, חבר אביגד לג'וליאן פדר וליגאל רמבם, ויחד הקימו את "בר-קיימא", פאב-מסעדה טבעוני פופולרי ומצליח, בבעלות קואופרטיבית. אביגד היה מנהל צירוף החברים, אחראי על הדוברות ועל עמוד הפייסבוק.

יזם, איש קריאייטיב ופעיל חברתי-סביבתי. אופיר אביגד צילום: רעות שכטר

וכמו בפייסבוק, כך בחיים – היכרות רודפת היכרות ויוזמה משתלבת באחרת. בשלבי ההקמה של בר-קיימא פגש אביגד את ניצן בלסיאנו, שרצה להקים מערכת של שיתוף והחלפה בין חברים המבוססת על מטבע אלטרנטיבי. הם החליפו רעיונות, אספו מידע בעולם והקימו ביחד את פלטפורמת השיתוף "אושר", שבעזרתה ניתן למכור ולקנות באמצעות מטבע פנימי. 13 אלף משתתפים כבר פעילים באתר. לסרטון קידום הפרויקט הם אף הצליחו לגייס את משה איבגי (חפשו ביוטיוב: הזאב מאבן גבירול).

כסף אלטרנטיבי וביטקוין זה נהדר, אך בתחילת 2014 הבין אביגד משהו נוסף: שחייבים להכניס לעניין גם כסף מסורתי. יחד עם שני שותפים הוא הקים את שיפט, משרד קריאייטיב וייעוץ לחדשנות. ממרומי חצי שנה וקצת כבר יש להם בארסנל שורה של פרויקטים מוצלחים. בין הלקוחות, מרכז החלל מונא בסחנין ויוזמת T.O.M הבינלאומית לפיתוח טכנולוגי עבור אוכלוסיות מוגבלות.

אתה לא מפסיק לנוע על הציר העסקי-סביבתי-חברתי. מה הדלק שמזין אותך?

"זה התחיל בגיל 21 כשהבנתי כמה עמוק וקשוח השקר שהחברה שלנו חיה בו. לימים, ב-2011 כשהסיפור יצא החוצה, כבר הייתי עסוק בחיפוש פתרונות בני קיימא, כי כשאתה מבין שגדולים ממך ניסו לפתור את הבעיות האלו במשך 250 השנים האחרונות ועוד לא מצאו פתרון, אולי אפילו להפך, זה נותן לך מוטיבציה שאין לה תחליף".

לאן אתה מוביל את המסע?

"מה שמוטל כאן על הכף מבחינתי הוא לא שיפור איזו תקנה, או הצלת מין ספציפי. מה שאני עוסק בו הוא יצירת מודלים חדשים להתארגנות עסקית, דמוקרטית, תוכנית. אני מאמין שלאנושות שני צווארי בקבוק עיקריים: שלטון ריכוזי ומערכת כלכלית וכספית מיושנת. אנחנו זקוקים למודל חדש שמבוסס על שגשוג לטווח הארוך במחזור מעגלי של משאבים, דבר רחוק מאיך שהעולם עובד בו, והרבה מאוד מזה קשור לאופן שבו הכסף נוצר על ידי הבנקים המרכזיים בעולם".

נדמה שאתה נמצא בהרבה כיכרות וצמתים בו-זמנית.

"אני נמצא בצמתים כי אני קשוב ומחויב מאוד להיות איפה שמתרחשת שיחת השעה, וזה מגיע מהמוטיבציה העצומה שיש לי, בהינתן האופטימיות שלי".

איך אתה מעז להיות אופטימי?

"אני משקיע את מיטב זמני בחיפוש שיטתי ברשת אחר סיבות לאופטימיות. היא לא נופלת עליי מהשמים, אלא מסתתרת בנבכי הרשת, ואני אוהב לסווג אותה ולעקוב אחריה בכל התחומים, למשל, בהתקנות אנרגיה ירוקה, השקעות חברתיות והמצאות רפואיות".

כשהוא נשאל עד לאן מגיע המסע שלו, הוא לא מתחייב: "המסע שלי נמשך", הוא אומר. "אנחנו גם נוסעים וגם סוללים. אני מאמין שבעוד עשר שנים אזכה לראות את המגמות שאני מדבר עליהן היום מתגשמות דרך העבודה שלי ושל עמיתיי בדמות כפר גלובלי מקוון, בריא ומקיים".

ובינתיים, אביגד לא מפסיק לחפש את הדברים הנכונים והרלוונטיים. הוא מאתגר את עצמו בכל פעם כדי לנסות לבנות מחדש את עמודי התווך של האנושות – הממשל והכסף עצמו – במודל של האינטרנט, מבוזר, שקוף, נגיש, שוויוני ומאפשר השתתפות של כל מי שחפץ בכך. זה אולי נשמע מורכב ומסובך, אבל לאביגד יש המומחיות להסביר בשפה פשוטה ומובנת מה שאחרים לא מצליחים לעשות גם בעשרות עמודים מודפסים. תנו לו שעתיים של הרצאה, או דף פייסבוק ריק, והוא כבר יצליח להסביר לכם.

הכתבה מופיעה בגיליון ראש השנה של פורבס

– לרכישת המגזין חייגו 077-5273355

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.