Forbes Israel Logo

הלם בענף האנרגיה בעקבות החלטת גילה: "ההשלכות הרסניות למשק ולמוניטין הישראלי"

ההחלטה של הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, לאלץ את קבוצת דלק ונובל אנרג'י למכור את אחד משני המאגרים 'לוויתן' או 'תמר' נראית ממבט ראשון כמהלך חיובי של פירוק מונופול במטרה למנוע מחירי חשמל גבוהים והתייקרות בלתי פוסקת. אך האמת מורכבת יותר . יזם בתחום תחנות הכוח ולשעבר בכיר באחת מחברות האנרגיה המובילות במדינה, שהעדיף להישאר בעילום שם, מכנה את המהלך של הממונה על ההגבלים העסקיים "קטסטרופה".

לדבריו, "להחלטה השלכות הרסניות הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. בטווח הקצר כל המשק יעצר מלכת – מפעלים מסורתיים רבים אשר זכות הקיום שלהם תלויה באנרגיה זולה ונמצאים בתקופת מעבר לשימוש בגז טבעי, ייאלצו לעצור את התהליך. כתוצאה מכך הם אינם יכולים להוות תחרות לעולם, שכן מוצריהם יקרים יותר, בעקבות המחירים הגבוהים של האנרגיה החלופית".

מאגר תמר | צילום: יח"צ

החלטתו של גילה לסגת מההסכם עם נובל אנרג'י וקבוצת דלק תוביל להליכים משפטיים ארוכים שיעצרו את פיתוח מאגר 'לוויתן'. הבכיר מסביר: "חברת נובל האמריקאית לא תיכנע לגחמה של פקיד, בכיר ככל שיהיה, ששינה את דעתו שלוש פעמים, ולכן תגרור אותו לדיון בינלאומי שיפגע קשות במוניטין העסקי הישראלי. מבחינת נובל אנרג'י מדובר כבר בסיבוב השלישי. זה התחיל במיסוי, התקדם לוועדת שישינסקי ועכשיו החלטת הממונה. איזה משקיע יסכים לשים את כספו במדינה שבה כל שני וחמישי הרגולציה משתנה? כבר עכשיו צריך לזכור שהמאגרים 'כריש' ו'תנין' נמצאים על המדף למכירה ואין קונים, בדיוק מהסיבה הזו – אין ביטחון רגולטורי במדינת ישראל, מה שהופך את ישראל למדינה לא יציבה".

היזם מספר על הפגיעה המיידית של ההחלטה במשק: "דיברתי עם משקיעים שהתעניינו להיכנס לתחום וכתוצאה מהחלטת הממונה הם החליטו להשעות את ההחלטה. אמנם מדובר רק בהשהייה לעת עתה, אך במקום שיזרום כבר עכשיו כסף למשק שיתרום לפיתוח תשתית האנרגיה בארץ – הכל עומד במקום. הממונה חייב להבין, להחלטה כזו יש משמעות כלכלית, גם אם הוא יחזור בו מהחלטתו מדינת ישראל מצטיירת כמדינה שאינה יציבה להשקעות. למה שאדם בעל ממון המחפש השקעה אטרקטיבית יסתכן בהשקעת כספו במדינת ישראל בה חוסר הוודאות הרגולטורית כה גבוה?".

"כל ההתנהלות הזו מצביעה על חולשתו של שר האנרגיה – לישראל רק צינור גז אחד, אם מחר קורת תקלה כלשהי, אין חשמל והכאוס חוגג. אם מפעל מעוניין לקנות גז, אין לו מאיפה. זה שעד עכשיו אין גז ממאגר 'לוויתן' זה פשלה של משרד האנרגיה ומקבלי ההחלטות. ענף האנרגיה תורם לגידול של מדינת ישראל כ-0.5% מצמיחת התל"ג, והוא מהווה כוח גיאו-פוליטי חשוב במיוחד מול כל מדינות האזור, ובפרט מצרים וירדן – כל אלו נפגעים בעקבות החלטה של פקיד אחד".

הוא מוסיף כי להערכתו "החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים היא ניסיון להסיט את האש מהמונופול על החשמל. כאשר מקבלים החלטה יש לקחת בחשבון את הנזק המצטבר והעודף – נכון שיש נזק במונופול על הגז, אבל ההחלטה של הממונה תגרום לנזק גדול בהרבה – בשורת הרווח והפסד מי שמרוויח מהמהלך הזה היא לא ישראל, אלא חברת החשמל וכמה פוליטיקאים. אם צריך הצעד הנכון שהיה צריך להתבצע היה פיקוח על מחירי הגז כמו בעשרות מוצרים נוספים במשק הישראלי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.