Forbes Israel Logo

המיליארדר הרוסי שעומד מאחורי אפליקציית ההיכרויות הגדולה בעולם

היזם הרוסי אנדריי אנדרייב הוא האדם הכי קרוב להגדרה כ'קופידון של ימינו', אבל במקום לירות חיצי אהבה, הוא מעסיק כלים המאתרים ומנתחים מיקומים גיאוגרפיים ומפתח תוכנות זיהוי פנים.

הוא סייע לבנות חמישה יישומי היכרויות מקוונים מוצלחים, כולל באדו (Badoo), האפליקציה הגדולה ביותר בעולם, עם 380 מיליון משתמשים. היזמים שלו בנו וניהלו את התשתית של צ'אפי (Chappy), אפליקציית היכרויות לגברים הומוסקסואליים, והוגל (Huggle), אפליקציה שמחברת בין אנשים על פי מיקומם.

אנדרייב. "זה הכל חיבור בין אנשים. זה תמיד היה" | צילום: badoo

לאנדרייב יש גם נתח של 79% בבאמבל (Bumble), אפליקציית ההיכרויות עם הצמיחה הגבוהה ביותר בארה"ב, המעמידה את החיזור בידיהן של נשים, מאחר שרק נשים המשתמשות בבאמבל יכולות לפנות בפעם הראשונה לגבר פוטנציאלי.

כל זה מספיק כדי שאנדרייב, בן 44, יכנס לדרוג העשירים בעולם בפעם הראשונה. פורבס מעריך את הונו ב-1.5 מיליארד דולר.

עבור מי שבנה את הקריירה שלו סביב אינטראקציות וקשרים, אנדרייב שמר על פרופיל נמוך מאוד במשך שנים, ונכתב עליו לעתים נדירות בעיתונות. פורבס רוסיה כינה אותו פעם "איש העסקים המסתורי ביותר במערב"ף אבל אנדרייב מפריך את התיאור הזה.

"כל רוסי שמשיג משהו מחוץ לרוסיה, זה עניין גדול", הוא מספר לפורבס בשיחה מלונדון, שם הוא חי ועובד. "בגלל זה הם כינו אותי מסתורי. אני לא מסתורי. אני גר בלונדון ואנשים רואים אותי כל יום – שום דבר לא מסתורי כאן".

עשר שנים חלפו מאז הביקור האחרון שלי במוסקבה, אומר אנדרייב. אביו נפטר ואמו מתגוררת עכשיו בפריז. הוא הפך לאזרח בריטי "ב-2008 או ב-2009". האם ויתר על אזרחותו הרוסית? "אני מעדיף לא להגיב על זה".

באדו, שנוסדה בשנת 2006 בספרד אך הושקה בשנת 2009 (כמעט שלוש שנים לפני טינדר), ביססה את משרדיה בלונדון עם משרד במוסקבה. כיום היא מעסיקה 300 מפתחים, 80 מהם נשים, שמנהלים את באדו, ומספקים תמיכה להוגל, צ'אפי ובאמבל.
"אנחנו בונים את היישומים האלה ביחד", אומר אנדרייב.

"יש מיליון אפליקציות שונות בחנות האפליקציות וקשה להצליח. אבל עם צ'אפי הוגל ובאמבל – הם לא צריכים לדאוג לכסף או למפתחים. יש לנו את זה. אנחנו יכולים לבנות את אבות הטיפוס ולעצב הכל יחד. אנחנו פשוט צריכים את הרעיון, הכוונה, החזון, ואדם חזק שיגן על הרעיון ויהפוך את הרעיון הזה למאסיבי".

במקרה של באמבל, מי שייסדה אותה, וויטני וולף, לשעבר ממייסדי טינדר. אנדרייב, שפגש את וולף כשהיתה בטינדר, שיכנע אותה לעבוד איתו במיזם הבא שלה. "אמרתי לה, יש לך פוטנציאל עצום ויש לי את התשתית הטובה ביותר", נזכר אנדרייב. "בואי נעשה משהו יחד".

זה התחיל באוגוסט 2014 על אי יווני. "טסנו למיקונוס עם כמה ממעצבי טינדר המקוריים", הוא אומר. למה מיקונוס? "אני לא יודע, פשוט החלטנו לנסוע למקום כלשהו ולא להיות מוסחים בטלפונים ובדברים אחרים, וחשבנו שמיקונוס יהיה טוב להשראה". שלושה חודשים לאחר מכן נולדה באמבל.

"תודה שהקדשת לי הזדמנות כשאף אחד אחר לא היה עושה את זה", כתבה וולף בברכת יום הולדת לאנדרייב באינסטגרם. "בלעדיך, התהליך ליצירת באמבל לא היה אפשרי".
חודש קודם לכן, נמסר כי אנדרייב היה מחפש למכור את מניותיו בבאמבל עבור כ-1.2 מיליארד דולר. הוא מכחיש את הדיווחים האלה.

ואלרי סטרק, שותפה ומנכ"לית הוגל, שמנהלת כעת גם את התקשורת עבור אנדרייב, מתארת את תרומתו לחברה שלה. "ציירתי את הפרוייקט שלי ממש על פיסת נייר והוא שכלל אותו והפך אותו למציאות", אמרה. "היו רגעים שבהם הייתי מתווכחת ומנסה להגן על החזון שלי ביחס לתכונות מסוימות, אבל הוא – על ידי הוספת מאפיינים והצגה של תוצאות בדיקות שערך לאפליקציה – הפך אותו אפילו ליותר טוב".

העסק הגדול ביותר של אנדרייב ממשיך להיות ספינת הדגל שלו באדו, אשר השיקה תכונת זיהוי פנים בסוף 2017. התכונה מאפשרת למשתמשים להעלות תמונה של אדם שהם אוהבים ולמצוא משתמשים אחרים בבאדו שנראים דומים. "אנשים באמת אוהבים את זה", אומר אנדרייב.

הוא מסרב לשתף את נתוני ההכנסות של באדו, אשר מוחזקת באופן פרטי, אך אמר כיMatch Group, חברה אמריקנית הנסחרת בארה"ב, המפעילה אתרי היכרויות באינטרנט, כולל OkCupid וטינדר, מהווה השוואה טובה. החברה, ששוויה מסתכם ב-12.2 מיליארד דולר, דיווחה על הכנסות של 1.3 מיליארד דולר ב-2017. "אנחנו קטנים יותר", אמר אנדרייב. "אבל אנחנו עדיין שחקן די גדול".

"אני נשמע כמו בחור שמשווק מוצר, אני יודע, אבל מה שאנחנו באמת עושים הוא יצירת כלים חזקים כדי להקל על אנשים את האינטראקציה", הוא אומר. "זה הכל חיבור בין אנשים. זה תמיד היה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.