Forbes Israel Logo

המיליארדר ובורסת הרפאים: הסיפור העצוב של נפאל

בינוד צ'אודהארי, ששוויו הוערך לאחרונה בידי פורבס בכמיליארד דולר, אומר שיוותר על עסקיו תמורת הזדמנות לשלוט באחת המדינות העניות בעולם. אבל עוד לא: הפוליטיקה הנפאלית פשוט מלוכלכת מדי, אפילו עבור אדם שהצליח לבנות אימפריה עסקית בזמן מלחמת אזרחים.

נפאל, התחובה בין שניים מהשווקים הגדולים ביותר בעולם, הודו וסין, ושבה נמצאים ההרים המרהיבים ביותר בו, אמורה הייתה להיות הצלחה תעשייתית, תיירותית ומסחרית. צ'אודהארי הוא עדות לאפשרויות. הקונגלומרט בבעלות משפחתית שלו החל במכירת נודלס להודו, אחר כך לכל אסיה, וכיום הוא כולל בנק, עסקי טלקומוניקציה ועשרות אתרי נופש, כולל שניים במלדיביים בשותפות עם טאג' גרופ מהודו.

אולם נפאל היא אחת מהארצות הכי פחות יציבות באסיה, למרות 7 שנות שלום מאז המלחמה המאואיסטית, שסייעה למוטט מונרכיה בת מאות שנים. היו בה 5 ממשלות מאז בחירות 2008, והפוליטיקאים אינם מצליחים להסכים על חוקה שתשרטט את קווי המתאר של המדינה. הבחירות לאסיפה מכוננת חדשה, המיועדות ל-19 בנובמבר, צפויות להתקיים למרות איומים בשיבושים מצד פלג משמעותי של מפלגות מאואיסטיות קיצוניות. 

זה קרוב מדי עבור צ'אודהארי, שמעוניין כי המפלגות הפוליטיות יסיימו לכתוב חוקה חדשה לפני שהוא צולל לפוליטיקה במשרה מלאה. "אין טעם להילכד במצב שאותו אינך יכול לפתור", כך אמר, בחדר קבלה המספק מראות עוצרי נשימה של רחובותיה העמוסים של קטמנדו ושל ההרים הסמוכים, מהקומה העליונה של משרדיו.

צ'אודהארי | צילום: רויטרס

הטייקון, שאחוזתו מעוצבת בריהוט עם הדפסי נמר, פסלים של סוסים שחורים ורפרודוקציה של פרסקו מאת ג'ובאני באטיסטה טיפולו, "המשתה של קליאופטרה", אומר כי ירצה לקפוץ בצורה זהירה לתוך הפוליטיקה כשהמבוי הסתום ייפתר. צ'אודהארי אומר כי לאחר מכן יישם את החושים העסקיים החדים שלו ליצירת מקומות עבודה ולתיקון התשתיות, כדי לסיים הפסקות חשמל שיוצרות האפלות של עד 7 שעות ביום.

צ'אודהארי עושה עסקים מתאילנד ועד טנזניה, כגידור מפני האי-ודאויות בארצו, הנמצאת בפנים היבשת. על רקע התסיסה הפוליטית עוזבים בכל שנה מאות אלפי אנשים את המדינה כדי לחפש עבודה מעבר לים, ואנשי עסקים חוששים להשקיע. הצמיחה צנחה בשנה שעברה ל-3.5%, הקצב האיטי ביותר זה חמש שנים, והאינפלציה צמחה אל מעבר ליעד – ל-9%.
במצב שבו אורך החיים של הממשלות קצר עד כי הן בקושי מספיקות לאייש משרות, לא ברור לפי איזו שיטה כלכלית תפעל המדינה.

"בכל 6 חודשים יש ראש ממשלה חדש, ממשלה חדשה, אז איך אנשים יכולים להשקיע?", אומר היועץ הראשי של משרד האוצר. "האם ללכת בעקבות הכלכלה הליברלית, הפתוחה, או הכלכלה המשולבת – זהו הבלבול כאן. השקעה זקוקה למדיניות ברורה".

מסחר רפאים

והבלבול הזה לא בולט באף מקום יותר מאשר בבורסת המניות של נפאל. ה-NEPSE, הממוקמת בבניין לבנים נמוך ליד נחל מלא אשפה, יוצרת תחושה של מרחק רב מאוד מוול סטריט. השלטים שלה צבועים בעבודת יד, לוח המניות שלה ריק, מאז שנשבר לפני 5 חודשים. 

בפנים ישנה זירת מסחר נטושה, שקפאה בזמן מאז שהמסחר האלקטרוני החליף את המסחר הידני ב-2007. נותרו מאז שורות של מחשבים מכוסי אבק, ואיתם המחירים מיום המסחר האחרון, משורבטים על לוחות לבנים ששימשו בימים ההם לתמחור.

בורסת נפאל היא בבעלות ממשלתית ומאז 2007 תהליך קבלת ההחלטות הממשלתי הוא איטי. ללא רשות מהממשלה לא יכולים עובדי הבורסה להיפטר מהציוד הישן, או לעבור לטכנולוגיה חדשה. 

ה-NEPSE היא אחת האחרונות בעולם שסוגרת עסקאות ידנית, כשהברוקרים מחליפים קבלות נייר ותלושים בסוף המסחר. "לפני 5 שנים שלחנו לממשלה הצעה להפריט את הבורסה", אומר סמנכ"ל ה-NEPSE, שאמבהו פאנטה. "לא קיבלנו תשובה… אין ממשלה יציבה. לא מתקבלות החלטות".

צ'אודהארי בדרך למשרדו | צילום: רויטרס

50 הברוקרים הרשומים ב-NEPSE סוחרים בממוצע ב-1.5 מיליון דולר ביום, עלייה לעומת 700,000 דולר בשנה שעברה. לדברי פאנטה, זה משקף את הפוטנציאל הכלכלי של נפאל ואת התקוות שהבחירות יביאו ליציבות. מדד הבנצ'מארק נגע בשיא של 1,175 נקודות בשנת הבחירות 2008 אולם הגיע לשפל של 292 בשנה שעברה, לאחר שהאסיפה המכוננת הראשונה התמוטטה. מאז הוא התאושש לרמה של 541 נקודות. "כשאנשים סבורים שהפוליטיקאים יסכימו על חוקה, המדד עולה", אמר פאנטה. "כשהפוליטיקאים נלחמים, הוא נופל".

על בסיס זה, ייתכן שהשוק בדרך למטה. לא צפוי שמהבחירות תצוץ מפלגה חזקה מספיק כדי לפתור מאבק סביב השאלה כמה כוח להעניק לממשלות המקומיות. כסמל לחוסר היציבות המלווה את הדרך לבחירות, בשבוע שעבר ירה אקדוחן על אופנוע ופצע את אחד המועמדים.

המיליארדר צ'אודהארי מודאג שקבוצות מאואיסטיות פלגניות המאיימות במחאה יתנגשו עם כוחות הביטחון או יפחידו את המצביעים, ויערערו את הלגיטימיות של הבחירות. הקפיטליסט המצליח ביותר של נפאל כבר מעורב בפוליטיקה באמצעות קשר ממושך עם "המפלגה הקומוניסטית של נפאל (מרקסיסטים לניניסטים מאוחדים)", שבימים אלה נראית כמו מפלגת שמאל-מרכז. הוא היה חבר האסיפה המכוננת עד שזו התמוטטה בשנה שעברה, ולדבריו הוא ישתתף בתעמולה למען המפלגה הזו בבחירות הנוכחיות. "אני חיה פוליטית, אני במידה רבה חלק מזה", כך אמר. 

צ'אודהארי מזכיר את ראש ממשלת פקיסטן נאוואז שאריף ואת ראש ממשלת תאילנד לשעבר, טקסין שינאווטרה, כדוגמאות לאנשי עסקים שהפכו לפוליטיקאים. "זו הולכת להיות החלטה חשובה מאוד עבורי. לא ארצה לחבוש שני כובעים, אצטרך לוותר לחלוטין על מעמדי הנוכחי ועל תפקידי הנוכחי ועל המעורבות בעסקים, ואז אצטרך לעבוד ב-100% משרה למען השגת היעד היחיד – לחולל תמורה במדינה הזו מבחינה כלכלית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.