Forbes Israel Logo

המפקד, האסטרטג או בכלל המאזן: איזה סוג יזם אתם?

אם אפשר היה לסקור את המילים בעלות השימוש הרב ביותר בלקסיקון הישראלי של השנים האחרונות, ניתן רק להניח כי המילה "יזמות" הייתה תופסת מקום של כבוד במעלה הרשימה. כיום, כך נדמה, כולם רוצים להיות יזמים.

עד כמה רחבה התופעה בישראל יעיד סקר המחקר הבינ"ל GEM שנערך בשנת 2017 (ותוצאותיו פורסמו באתר ynet), לפיו לא פחות משליש מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מחזיק בכוונה להקים עסק עצמאי חדש במהלך שלוש השנים הקרובות, וכשבוחנים את מספר הסטארט-אפים הטכנולוגיים המוקמים בארץ, מגלים כי בכל שנה מוקמים בישראל כ-1,000 מיזמים חדשים אשר מוסיפים עוד שמן למדורת הטרנד. מיזמים אלו פועלים במגוון אדיר של תחומים: בין תחום הפרסום לחינוך, הפיננסים והבריאות, מדעי החיים והספורט, האופנה והתיירות, והרשימה עוד ארוכה. אך בעוד שחלוקת תחומי פעילות הסטארט-אפים היא משימה מורכבת ובעייתית, ישנו אפיון בסיסי נוסף אותו כדאי לקחת בחשבון: אפיון היזמים אשר מובילים את אותם סטארט-אפים, ופועלים על פי דפוסי התנהגות שונים, מגוונים ומסקרנים במיוחד.

כולם רוצים להיות יזמים | צילום: shutterstock

כמובן שלא ניתן לקטלג אדם לדפוס פעולה מסוים באופן מוחלט (והמשימה נהיית מורכבת אף יותר כשבוחנים יזמים, אשר מאפיינם העיקרי הוא לנסות לחשוב באופן שונה ונטול דפוסים), אך שנים של הובלה והתבוננות בעשרות מיזמים שהקימו הסטודנטים בתכנית זל (ZELL) ליזמות בבינתחומי הרצליה, אפשרו לנו לזהות כמה טיפוסים עיקריים – ארכיטיפים של יזמים. אותן "דמויות על" כוללות מאפיינים התנהגותיים ואישיותיים שונים, ובעזרת מעט דמיון ניתן לשייך את מרבית היזמיות והיזמים אל אחת מאותן דמויות, גם אם לא באופן מוחלט. מיותר לציין שארכיטיפים, מטבעם, הם אינם אבסולוטיים, וכי כל יזם מתאים בוודאי למאפיינים של דמויות שונות. בנוסף, כל הכתוב בלשון זכר מתייחס הן ליזמים והן ליזמיות, שכן כל אחד ואחת הם למעשה פאזל ייחודי של הדמויות המתאימות להם ביותר. אז אם גם אתם משתייכים לקבוצת הענק של הישראלים אשר מחזיקים בשאיפות יזמיות, וחולמים להקים סטארט-אפ משל עצמכם בעתיד, קראו וחישבו: מי מסוגי היזמים הבאים מתאים לכם במיוחד?

מיסטר פרפקט: היזם הפרפקציוניסט

"היזם הפרפקציוניסט", כמו השם המחייב, מעורב בכל פרט ופרט. הוא שולט בכל נתון, יודע הכל על השוק ומצטט כל ציוץ שמישהו אי פעם העלה בנושא. הוא מכיר כל שורה בקוד (גם אם אינו טכנולוג בהכשרתו), מכיר אישית את הלקוחות, מדקלם את המצגת תוך כדי שינה ויכול להסביר את החזון הכלכלי עד תא האקסל האחרון. הוא יהיה זה שיוודא שהצבעים במצגת מתאימים לחולצה, שסימני הפיסוק במקומם ושהפח במשרד לא עולה על גדותיו. השליטה בכל פרט ופרט חשובה, אך לעיתים מביאה גם בעיות: כך, היזם הפרפקציוניסט עשוי לפעמים לעסוק בתפל ולא בעיקר, להתמקד במיקרו ולהזניח את המאקרו. בנוסף, הציפייה לשלמות מוחלטת כל העת עשויה להביא לעיכובים ולתיסכול, שכן בחיים לא הכל מושלם – שיעור שידידנו הפרפקציוניסט עדיין לא למד.

העיקר לעשות: היזם המתמודד

בניגוד גמור לפרפקציוניסט מהסעיף הקודם, היזם המתמודד מאמין כי Better is better than perfect. הוא לא ימתין עד שישיג תוצאה מושלמת אלא יתחיל לזוז, ויתקן לפי הצורך. הוא מאמין גדול בעשייה – "מעשים ולא מילים", הוא יגיד בכל ישיבת עובדים. יהיו כאלו שירוצו אחריו, אחרים יראו בו פזיז. מטלות מסוימות יפלו בין הכיסאות, וחלקן אף יישארו שם. לפעמים תתקבל ההחלטה הלא נכונה, כזו שהייתה יכולה להימנע עם עבודת תיכנון מעמיקה יותר. אבל היזם המתמודד יודע ששום דבר אינו מושלם, ושבכל מקרה ידרש להגיב, לכוון ולכוונן את צעדיו בהמשך. לכן, הוא מעדיף להתחיל לרוץ – כמה שיותר מוקדם, וכמה שיותר מהר. אחר כך, הוא יודע, יגיעו האתגרים. הוא כבר יתמודד איתם כשיגיעו.

כתוב בנתונים: היזם האסטרטג

יש אנשים שמקבלים כל החלטה בחייהם על בסיס מצב הכוכבים בשמיים. לא היזם האסטרטג. גם לו יש גורם עליון אשר לפיו יישק דבר, אך ממש לא צריך להרים את הראש כדי לראותו, ההפך. כל שדרוש הוא הפנייה קלה של המבט אל עבר טבלאות האקסל אשר ממלאות את המחשב כדי לראות את הגרפים, הטבלאות, תרשימי העוגה ועוד. הנתונים הם חבריו הטובים ביותר, בהם הם שמים את מבטחם ורק להם שומרים אמון. הם שיכתיבו את הצעד הבא, את קצב הפיתוח, את אופי המוצר, אפילו את שעת הפסקת הצהריים. "הנתונים מספרים את הסיפור", יגידו, ונותר רק להקשיב. ובנוסף אליהם, ישנה האסטרטגיה. הכל מחושב, מתוכנן, חלק מתוכנית גדולה יותר. הם לא שוכחים לרגע את התמונה הרחבה, עד כדי כך שלפעמים היא נוטה קצת להתעלם מזו שמונחת ממש למול עיניהם. הם יעדיפו מספרים על אנשים, ומי שלא יישר קו אולי יתקשה להסתדר עם הסגנון, אבל בסופו של דבר, הם יודעים, המספרים לא משקרים.

הכל מחושב, מתוכנן, חלק מתוכנית גדולה יותר | צילום: shutterstock

להזיז הרים: היזם "המפקד"

היזם המפקד לא חושש כשצריך להזיז הר ממקומו. להפך, הוא פורח במצבים כאלו. רק תנו לו משימה בלתי אפשרית, אם אפשר בלחץ של זמן ומשאבים, ואיזו סכין להכניס בין השיניים – והוא כבר יסתדר. הוא מנווט את דרכו ממשימה למשימה – כולן בחשיבות עליונה, מכרעת. הוא חי באווירת מלחמה מתמדת, כאילו גורל המיזם כולו תלוי במשימה המסוימת בה הוא מתעסק כרגע. הוא מודל לחיקוי; עובדיו מעריצים אותו, עובדים עד אמצע הלילה ביחד איתו, כתף אל כתף. משקיעים סומכים עליו, מרגישים שיש על מי לסמוך. הוא חד מחשבה, מהיר פעולה, תכליתי בביצוע: הוא לא מכיר אפשרות מלבד להצליח, ולעבור למשימה הבאה. והמשימה הבאה תמיד מגיעה. היזם המפקד לא מבין כי בלי תיכנון מקדים, בלי מחשבה ארוכת טווח ובלי אסטרטגיה – הוא ימשיך למצוא עצמו עובר ממשימה למשימה, תמיד עם אותה סכין בין השיניים, אך מבלי הבנה מעמיקה של המצב. גם אותם עובדים, שייתנו הכל בשבילו, יתחילו במוקדם או במאוחר לתהות לאן הם בעצם מתקדמים. אך אל תדאגו, היזם המפקד לא יחשוש להסתער גם על המשימה הזו.

מעריץ את אילון מאסק: היזם הטכנולוג

היזם הטכנולוג לא חלם להיות יזם, הוא פשוט זרם עם החיים, והם הובילו אותו במסלולו. הוא יוצא יחידת עלית טכנולוגית בצה"ל (8200 או 81, תבחרו), מתכנת מגיל 12 ורואה פרקים של "סיליקון וואלי" (סדרת קאלט של רשת HBO אודות חבורת יזמים בעמק הסיליקון) בזמנו החופשי. חצי מחבריו יזמים, רובם כבר גייסו סבב אחד או שניים. הוא מדקלם קוד תוך כדי שינה, מבין טכנולוגיה ברמה הגבוהה ביותר שיש, יכול להעביר שעות שלמות בשיחות על סיבים אופטיים, מוליכים, טכנולוגיות ענן ואינטליגנציה מלאכותית, ובשיחת טלפון אחת הוא מגיע לחצי מהסטארט-אפים בארץ (או שהיזם היה איתו ביחידה, או שחבר טוב שלו עובד שם בתפקיד בכיר). אבל לא הכל עובר דרך המקלדת – וכשצריך לצאת מהמחשב ולהתחיל לנהל, מתגלים גם הקשיים. היזם הטכנולוג לא תמיד יבין למה לבזבז את הזמן על "אנשים", ויופתע כשעובדים לא יבצעו, באופן פשוט וברור, את עבודתם. הוא לא הטיפוס שיניע לפעולה, לא תמיד יתמודד טוב עם משברים, לא יגיב טוב ללחץ. מבחינתו, בשעת חירום, רק תנו לו להיסגר בחדר ולכתוב קוד. ומה על העובדים? הוא כבר ישלח להם אימייל מסודר, עם רשימת מטלות, דד-ליין והערות.

היזם הטכנולוג. מבין טכנולוגיה ברמה הגבוהה ביותר שיש | צילום: shutterstock

חדור מטרה: היזם עם השליחות

היזם עם השליחות (או: השליח) רואה דבר אחד למול עיניו: האימפקט. הוא מתעורר איתו בבוקר, חושב עליו בדרכו למשרד, מקבל החלטות לפיו, מזכיר אותו בכל שיחה ובכל פגישה, מתחיל איתו כל מצגת, מסיים איתו בהרמת כוסית לכבוד החג, שותה איתו קפה והולך איתו לישון בשעה מאוחרת בלילה. הוא עובד ללא הרף, והכל בשם אותו אידיאל, אותה מטרה. הוא משנן בפני כל מי שמוכן לשמוע: "היו השינוי שאתם רוצים לראות בעולם". התלהבותו מדבקת, משאירה חותם על העובדים, השותפים והמשקיעים. הוא לא אחד שיפסיק לנסות, הוא ייתן את כל מה שיש לו כדי להצליח. אך לעיתים, המכשול הכי גדול בדרך יהיה הוא עצמו: מרוב להיטות, הוא בסכנה מתמדת להתאהב ברעיונות, פתרונות ודרכי פעולה שהוא עצמו הציע. הוא לא אחד שיודע לקבל החלטות קשות או לחתוך בבשר החי. מבחינתו, המטרה מקדשת את כל האמצעים, אך לא תמיד הוא מודע מספיק כדי לראות אילו אמצעים נחוצים כדי להתמודד עם המצב.

נותן מקום לכולם: היזם המאזן

כל מערכת, בין הפשוטה למורכבת ביותר, תלויה באיזון בין חלקיה השונים, ומי מבין זאת כמו היזם המאזן. כשמו כן הוא – מאזן – ולא בהכרח מאוזן. אין הכוונה ליזם אשר מורכב בעצמו מחלקי המערכת השונים ונהנה מתמהיל מאוזן שלהם. לעומת זאת, היזם המדובר מבין את הצורך של הקולות השונים להישמע ושל הכוחות השונים להוביל, כל אחד בתורו ובהתאם לסיטואציה. בפני עצמו, ייתכן כי כלל לא היה מגיע להיות יזם: הוא לא חדור מטרה, משולהב ומשלהב, אסטרטג או חי ונושם טכנולוגיה. אבל הוא מבין שבצוותים רבים, היעדר האיזון עשוי להיות הגורם המכריע בדרך לפיצוץ, ושם הוא מוצא את עולמו. הוא יידע להוביל את הפגישות באופן החכם ביותר ולנסוך אצל כולם הרגשה טובה. הוא יהיה זה שישכנע את חבריו לתת לשותפה "המפקדת" להוביל כשמהירות והחלטיות נדרשות, אבל ידע לרסן ולתת את המושכות בידי שותפו "האסטרטג" כשיירגעו הרוחות. הוא ידע לתת ל"טכנולוג" את מקומו כבעל החזון, ל"פרפקציוניסט" לשמור על הרמה ול"מתמודדת" להוביל מהלכים יצירתיים ופורצי דרך. הוא ינתב את הכוחות בצוות ויעשה זאת גם אל מול העובדים והמשקיעים, וישמור על אווירה טובה ונעימה גם בימי הלחץ הגדולים. אם תביטו מהצד, ייתכן כי תחשבו שבכלל הגיע לכאן במקרה, שכן חיידק היזמות לא "נוטף" ממנו. אך יכולתו ופעולותיו המאזנות הן שמאפשרות לחבריו לבוא לידי ביטוי – וביחד, להפוך את החלום המשותף שלהם למציאות.

הכותבים הינם חלק מצוות הניהול של תכנית Zell ליזמות, בבית ספר אדלסון ליזמות, במרכז הבינתחומי הרצליה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.