Forbes Israel Logo

המרוויחים הגדולים באמת: אלה המדענים שהקורונה הפכה השנה למיליארדרים

ההישגים יוצאי הדופן של העולם הרפואי בתקופת הקורונה יצרו קבוצה של 50 מתעשרים חדשים שהפכו למיליארדרים. כמה כסף הם הרוויחו?

כמעט שנה אחרי שהתגלה המקרה הראשון של חולה קורונה בסין, העולם קרוב לסיומה של המגיפה שהביאה למותם של יותר מ-1.7 מיליון איש ברחבי העולם. מבצעי חיסון כבר החלו בכמה וכמה מדינות וטיפולים באמצעות נוגדנים מאפשרים לרופאים להילחם על חייהם של חולים בסיכון גבוה.

תופעת לוואי אחת של כל זה: עלייתם של קבוצת מיליארדרים חדשה, שראתה את הונה מזנק כשהמשקיעים נהרו בחודשים האחרונים למניות החברות שעסקו בפיתוח חיסונים, טיפולים, מכשור רפואי וכל מה שביניהם.

בסך הכל פורבס מצא 50 מיליארדרים חדשים כאלה שצמחו בתעשיית הבריאות במהלך 2020. שני המפורסמים שבהם הם אוגור שאהין וסטפן בנסל, המדענים מאחורי שני החיסונים שאושרו לקורונה – זה של פייזר ו-BioNtech וזה של מודרנה.

שני המדענים, שהיו אנונימיים לחלוטין עד לפני שנה, הם עכשיו מולטי מיליארדרים. שאהין, שייסד את BioNtech יחד עם אשתו, אוזלן טורצ'י (שלא מחזיקה במניות בחברה) שווה עכשיו 4.1 מיליארד דולר. מודרנה יצרה עוד שני מיליארדרים חדשים, חוץ מבנסל, פרופ' טימותי ספרינגר מהארוורד ורוברט לנגר מ-MIT – שניהם מראשוני המשקיעים במודרנה.

ויש גם את המרוויחים המשניים. החיסונים שפותחו ידרשו מיליארדי בקבוקונים שבהם יועברו לכל העולם. מי שגוזר את הקופון במקרה הזה הוא סרג'יו סטוונאטו האיטלקי, מחזיק מניות הרוב בחברת Stevanato Group הפרטית – שמספקת בקבוקוני זכוכית לכמה עשרות חברות שמפתחות חיסוני קורונה מסביב לעולם.

סוגרים מעגל

וזה כמובן לא רק החיסונים. גם חברות שמפתחות טיפולי נוגדנים ותרופות אחרות שעוזרות במלחמה בקורונה ראו נסיקה במניותיהן. קארל הנסן, מנכ"ל חברת הביוטק הקנדית AbCellera, שווה כעת 2.9 מיליארד דולר, לאחר שהחברה שלו הונפקה ב-11 בדצמבר, ונישאה על גלי אופטימיות בעקבות אישור FDA שקיבלה בחודש שעבר לטיפול בנוגדנים, אותו פיתחה יחד עם Eli Lilly.  

אפילו החברות שעבדו מאחורי הקלעים ועזרו לענקיות הפארמה לפתח תרופות ומכשור רפואי רלוונטי הרוויחו בגדול. אוגוסט טרואנדל, מייסד ומנכ"ל חברת המחקר Medpace, שווה כעת 1.3 מיליארד דולר, הודות לקפיצה של קרוב ל-70% במחיר מניית החברה מאז תחילת השנה.

המיליארדרים החדשים מגיעים מ-11 מדינות שונות, אך רובם חיים בסין, מקור המגיפה, שעכשיו הוא ביתם של למעלה מ-30 מיליארדרים חדשים מתחום הבריאות. המשמעותי מבניהם הוא הו קון, יו"ר יצרנית הציוד הרפואי Contec Medical System, שהונפקה בבורסה בשנזן בחודש אוגוסט. מניות החברה עלו מאז בקרוב ל-150%, כשהביקושים בעולם למודדי אחוז חמצן ומכשירים למדידת מצב הריאות זינקו.

50 מיליארדרים צמחו בתעשיית הבריאות במהלך 2020. צילום: shutterstock
50 מיליארדרים צמחו בתעשיית הבריאות במהלך 2020. צילום: shutterstock
אלה הם 10 מהמיליארדרים החדשים המעניינים:

1. אוגור שאהין
שווי נקי: 4.2 מיליארד דולר
אזרחות: גרמנית
מקור ההון: BioNTech

2. סטפן בנסל
שווי נקי: 4.1 מיליארד דולר
אזרחות: צרפתית
מקור ההון: Moderna

3. יואן ליפינג
שווי נקי: 4.1 מיליארד דולר
אזרחות: קנדית
מקור ההון: פארמצבטיקה

4. הו קון
שווי נקי: 3.9 מיליארד דולר
אזרחות: סינית
מקור ההון: ציוד רפואי

5. קארל הנסן
שווי נקי: 2.9 מיליארד דולר
אזרחות: קנדית
מקור ההון: AbCellera

6. טימותי שפרינגר
שווי נקי: 2 מיליארד דולר
אזרחות: אמריקאית
מקור ההון: Moderna

7. סרג'יו סטוונאטו
שווי נקי: 1.8 מיליארד דולר
אזרחות: איטלקית
מקור ההון: אריזות רפואיות

8. רוברט לנגר
שווי נקי: 1.5 מיליארד דולר
אזרחות: אמריקאית
מקור ההון: Moderna

9. פרמצ'אנד גודאה
שווי נקי: 1.4 מיליארד דולר
אזרחות: הודית
מקור ההון: פארמצבטיקה

10. אוגוסט טרונדל
שווי נקי: 1.3 מיליארד דולר
אזרחות: אמריקאית
מקור ההון: שירותים עבור חברות תרופות

צילומים: GettyImages_Bloomberg, BioNTech, shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.