Forbes Israel Logo

הפיתרון המקורי של ספרד לגירעון העצום: הטלת מס על השמש

תמיד יש שמש בספרד, נכון? זו אולי הגזמה, אבל ספרד, כמו גם ישראל, היא מדינה שטופת שמש. כך, למשל, בערים כמו הואלבה וסביליה יש יותר מ-3,000 שעות שמש בשנה. וכשיש כל כך הרבה שמש, צריך לנצל אותה כהלכה. בעשור האחרון מעודדת ממשלת ספרד באגרסיביות פיתוח של אנרגיה סולארית: בעשור הזה רשמה המדינה התקדמות משמעותת בשימוש באנרגיה סולארית, והיא אחת המדינות המובילות בעולם בייצור חשמל מאנרגיה פוטו וולטאית.

אולם על פי מהלכים אחרונים שמבצעת הממשלה, ייתכן שהאופטימיות הייתה מוקדמת. ספרד מייצרת כל כך הרבה אנרגיה סולארית שההיצע עולה על הביקוש ב-60%. חוסר האיזון יצר בעיה לממשלה, אשר מוצאת עצמה כעת בחוב כלפי היצרנים. והחוב די גדול – כ-26 מיליארד יורו.

אז איך הממשלה המקומית נחלצת מהחוב? ממסה את מה שעד כה היא עודדה: השימוש בפאנלים סולאריים. למעשה, ספרד מנסה כעת לצמצם את השימוש בפאנלים – אותו היא עודדה וסיבסדה בעשור האחרון – באמצעות מס על אלה שמשתמשים בהם. כאילו ישבו פקידי ממשלה והחליטו למסות את השמש.


צילום: רויטרס

המשמעות של המס חמורה בהרבה: לא רק שהשימוש בפאנלים סולאריים אפשר לרבים במדינה להפיק אנרגיה משלהם במחיר נמוך יותר מזה ששילמו לספקיות, תושבים רבים מייצרים כל כך הרבה חשמל, עד שהם מתחילים למכור אותו בחזרה לחברות האנרגיה. זה, כך מתברר, מפריע לממשלת ספרד, והיא פועלת כדי לעצור את המגמה: כחלק מהרופרמה החדשה, תיאסר מכירת יתרות אנרגיה.

וזה עוד לא הכל: כדי להבין מי מפיק אנרגיה סולארית וכמה, דורשת הממשלה כי כל הפאנלים הסולאריים יהיו מחוברים למערכת בקרה ארצית. כעת החליטה הממשלה כי אזרחים שלא יחברו את עצמם למערכת ייקנסו בסכום שיכול להגיע ל-30 מיליון יורו (!). הקנס הזה כל כך בלתי ניתן לתפיסה לאזרח הממוצע שהוא כמעט מגוחך.


צילום: רויטרס

הכוונה הברורה של הממשלה המקומית היא לכפות על יצרני האנרגיה הסולארית להתחבר לרשת כדי שאפשר יהיה לפקח עליהם. עם זאת, המס יהפוך את הפקת האנרגיה הסולארית לבלתי משתלמת עבור מרבית הספרדים: יהיה להם זול יותר להמשיך לקנות אנרגיה מהספקיות הנוכחיות. וזו בדיוק המטרה.

זה נראה מגוחך, אך לפני שאתם מניחים שהמדיניות תישאר מוגבלת לספרד, כדאי שתחשבו שוב. אין ספק שמדינות כמו גרמניה – וגם ארה"ב – ימתינו לראות מה ההשפעה שתהיה לצעדים הללו. בינתיים כבר קמה בספרד צעקה גדולה, והצעדים נחשבים מאוד לא פופולריים. יש אף שטוענים כי התוצאה למהלכים הקיצוניים תהיה סרבנות בהיקפים גדולים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.