Forbes Israel Logo

הציבור הישראלי מצפה שמנהיגיו יתמקדו בקבלת החלטות מבוססות על מדע

כך עולה מסקר שבחן את הגישות הבינלאומיות לגבי תפקיד המדע בחברה; כמעט מחצית מן המשיבים מכל העולם סבורים כי החברה אינה מייחסת חשיבות מספקת למדע

BrandVoice

86% מהישראלים תומכים בכך שהממשלה צריכה לוודא כי הפיתוחים והמחקרים המדעיים האחרונים יובאו בחשבון במסגרת קביעת מדיניות, כך עולה מסקר שנערך בקרב למעלה מ-19 אלף מבוגרים מ-19 מדינות. ממצאי הסקר, אשר נערך על ידי Povaddo עבור חברת פיליפ מוריס העולמית (PMI) פורסמו בנייר עמדה תחת הכותרת "בעד עליונות המדע", הבוחן את הגישות הבינלאומיות לגבי תפקיד המדע בחברה, בעסקים ובקבלת החלטות. נייר העמדה מראה עד כמה אזרחי העולם רוצים שממשלות, רשויות ציבוריות ועסקים פרטיים יעניקו עדיפות למדע ולעובדות במסגרת ההתמודדות עם סוגיות קריטיות.

הסקר נערך לקראת העצרת הכללית ה-75 של האו"ם שתיערך בין 15 ל-29 בספטמבר, אשר תעסוק בין היתר בהצהרה בינלאומית מכוונת פעולה ומוסכמת בתחומי פעולה מבוססי מדע וחדשניים, לצורך תמיכה בהשגת יעדי פיתוח בר-קיימא של האו"ם (SDG).

שיעור גבוה של אמון במדע

התובנות הגלובליות שעולות מן הסקר חושפות שיעור גבוה של אמון במדע, כאשר מרבית המשתתפים בסקר (77%) מקווים כי ההתקדמויות בתחומי המדע תפתורנה רבות מן הבעיות הגדולות ביותר בחברה. השקפה זו נתמכת גם בעניין הרב בעסקים המעניקים עדיפות למדע, כאשר 90% מן המשיבים אומרים כי חשוב להם כי עסקים ישקיעו ללא הפסקה במדע לצורך שיפור מוצריהם.

חרף גישות חיוביות אלה, כמעט מחצית מן המשיבים (47%) סבורים כי החברה אינה מייחסת חשיבות רבה מספיק למדע. בהתחשב בחוות הדעת המגוונות, קורא נייר העמדה תגר על הצורך בהתמקדות רבה יותר מצד הרגולטורים במדע לצורך קבלת החלטות מודעות בנושאי מדיניות, וכמעט מחצית (51%) מן המשיבים סבורים כי "הממשלה שלהם אינה עושה עבודה טובה כדי לוודא שהמדע והראיות נכללים בהליכי קבלת החלטות".

ומה קורה בישראל?

82% מהישראליםמקווים כי ההתקדמויות בתחום המדע ופיתוחים מדעיים יוכלו לספק פתרונות לבעיות הגדולות ביותר עימן מתמודדת החברה. כמו כן, לאחר ששמעו על פיתוח או מחקר מדעי חדש, 63% מהישראלים מחפשים דיווחים נוספים ו-39% מחפשים מידע מעמיק יותר בנושא. 38% מהישראליםאומרים כי הם מסוגלים להבין מידע מדעי ברמה טובה מספיק כדי להסביר אותו באופן כללי לאדם אחר. 20% נוספים אומרים כי הם יכולים להסביר בפירוט מידע מדעי לאדם אחר.

פיליפ מוריס השקיעה מיליארדי דולרים בפיתוח, בבדיקה ובייצוא של חלופות טובות יותר לסיגריות. צילום: shutterstock
פיליפ מוריס השקיעה מיליארדי דולרים בפיתוח, בבדיקה ובייצוא של חלופות טובות יותר לסיגריות. צילום: shutterstock

עוד עולה מהסקר כי 38% מהישראלים מתקשים בקבלת מידע מדעי אמין אודות הפיתוחים המדעיים האחרונים, לעומת 53% העושים זאת בקלות. 40% מן המשיבים על הסקר בישראל אינם חושבים שהחברה מייחסת חשיבות מספקת למדע, לעומת 54% החושבים שכן.  74% מהישראלים מציינים את חשיבות המדע בהשפעה על החזרה לחיי עבודה רגילים.

מתבססים על המדע

"המדע יכול לעזור בביצוע צעדים משמעותיים במסגרת מאמצינו המשותפים לתת מענה לבעיות הדחופות ביותר בעולם", אומר רועי עמית, מנכ"ל פיליפ מוריס בישראל. "למרבה הצער, ממשלות רבות עדיין לא אימצו את מלוא הפוטנציאל הטמון במדע, כפי שמוכיח סקר גלובלי זה. הבטחת חשיבותם הרבה יותר של המדע והראיות בקביעת מדיניות – בנושאי אידיאולוגיה, פוליטיקה ואמונות בלתי מבוססת – תסייע להתאים את הציפיות של הציבור, לפיהן על המדע לעמוד בלב ההחלטות המשפיעות עליו ועל עתידו".

פיליפ מוריס העולמית חווה תמורה יסודית לעבר הפיכתה לחברה המתבססת על מדע וטכנולוגיה, בכוונה ליצור עתיד נטול עשן – עתיד ללא סיגריות. בחברה סבורים כי עם העידוד הרגולטורי הנכון ותמיכתה של החברה האזרחית, ניתן להשיג מטרה זו במדינות רבות בתוך 10 עד 15 שנים. המדע ממלא תפקיד מרכזי בקיום התחייבות זו.

מאז 2008 השקיעה PMI מיליארדי דולרים בפיתוח, בבדיקה ובייצוא של חלופות טובות יותר לסיגריות עבור מבוגרים, אשר היו ממשיכים לעשן אלמלא כן. מוצאים אלה הם התוצאה של כמעט שני עשורים של עבודת מחקר ופיתוח המבוססת על תוכנית קפדנית של הערכות מדעיות, בהובלתו של צוות הכולל היום יותר מ-430 מדענים ומומחים אחרים ברמה עולמית.

"אנו מעמידים את הממצאים המדעיים והשיטות המדעיות שלנו לביקורתם של אחרים, מקדמים בברכה מחקר בלתי תלוי של המוצרים שלנו ומעודדים דו-שיח נרחב על בסיס מדעי עם רגולטורים, מדענים וקהילת בריאות הציבור אודות חלופות טובות יותר אלה והתפקיד שביכולתם למלא בבקרה על הטבק ובצמצום הנזקים", אומרים בחברה.

צילום התמונה הראשית: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.