Forbes Israel Logo

הצצה אל אסדת הקידוח של שמן: "בעולם רואים בישראל שחקן לא קטן בשוק האנרגיה"

בעבר הלא רחוק הוא עוד שרטט תוכניות מבצע ועדכן את ראש הממשלה על המתרחש בגבולות המדינה. כיום עומד הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, בראש חברת הקידוחים שמן ומתדרך בבקיאות את הכתבים בסיור שנערך ביום חמישי האחרון באסדת הקידוח של החברה. "אנחנו מאמינים שנמצא נפט בכמות מסחרית", הוא אומר. "אנחנו נמצאים בשליש האחרון של הקידוח. זה קידוח מאתגר ומורכב אבל אנחנו נמשיך עד המטרה".

ימים לא קלים עוברים על שמן באחרונה. המניה התרסקה בשבוע האחרון ב-23%, ובחצי השנה האחרונה איבדה 57% מערכה. לפני שלושה חודשים עצרה שמן את קידוח "ים 3" הממוקם בסמוך לחופי אשדוד, בשל לחצים גבוהים של גז. מאז כבר חודש הקידוח, אך התקלה עלתה לחברה יותר מ-20 מיליון דולר, כאשר בינתיים רק כמחצית מכך היא תקבל בחזרה מהביטוח. "זו הייתה תקלה נדירה", אומר לפורבס מנכ"ל החברה, יוסי לוי, שנמצא בתחום למעלה מ-30 שנה. "הבאנו מומחה בינלאומי, אותו אחד שטיפל בדליפה של BP במפרץ מקסיקו, כדי שיפתור אותה". התקלה הצריכה את שמן לפנות לגיוס, והיא הצליחה לגייס 35 מיליון שקל דרך רכיב אקוויטי.

ספקית הנפט הראשונה בישראל?

הספינה מתקרבת אל האסדה באיטיות בכדי להגיע כמה שיותר קרוב מבלי לפגוע ברגלי האסדה. אשכנזי, כמי שיודע שזה ייקח זמן להגיע לנקודה הרצויה, מצליח להדליק עוד סיגריה למרות הרוחות שמתחזקות, נעמד בעמידה גולנצ'יקית ומסתכל למעלה על האסדה. היא ממוקמת כ-16 ק"מ מחופי אשדוד ובסיסה נמצא כ-17 מטר מעל לפני המים. "זה בערך 10 קומות בעזריאלי", אומר אשכנזי בזמן שהמנוף יורד מהאסדה לכיוון האונייה בכדי לשגר 4 אנשים נוספים מעלה לאסדה.

אחרי תגליות הגז בתקופה האחרונה, הקידוח של שמן משנה מעט את הנוף. שם אומרים כי אם יימצא גז זה יהיה נהדר, אך המטרה היא להיות ספקית הנפט המשמעותית הראשונה בישראל. "אם נצליח להביא נפט, יש לזה חשיבות אדירה עבור ישראל, בדרך להשלמת העצמאות האנרגטית שלנו", מוסיף אשכנזי. "היום כבר מסתכלים על ישראל בעולם כשחקן לא קטן בשוק האנרגיה".

אנחנו יורדים במדרגות בתוך האסדה ומגיעים לחדר האוכל של הצוות, שם מונחת עוגה גדולה עם דגל ארה"ב. "אנחנו חוגגים את יום העצמאות של ארצות הברית", אומר מפעיל האסדה שמגיע מטקסס. על האסדה נמצאים 96 אנשי צוות מ-10 לאומים שונים. יש שם עובדים מהפליפינים, מארה"ב, הודו, רומניה לטביה ואפילו שני עובדים ישראלים. "אנחנו מאוד נהנים פה", אומר אחד מהישראלים. "האוכל טוב, החבר'ה מצחיקים. אנחנו שבוע פה ושבוע בבית, באמת שזה כיף".

מדי פעם ישנם רעשים שמפריעים לשלווה שמשרה הים מכל הכיוונים ומזכירים שאנחנו נמצאים על אסדת קידוח. שכבת המטרה של שמן נמצאת עמוק עמוק בקרקעית הים, 5,800 מטר בתוך הקרקע. על פי הסקרים, יש סיכויים של כ-40% שיתגלו במאגרי הקידוח של החברה, ים ובראבו, 220 מיליון חביות נפט. אם וכאשר תתגלה כמות כזו, ההכנסות הפוטנציאלות מוערכות נכון להיום בכ-12 מיליארד דולר. פוטנציאל הגז של הקידוח עומד על כ-35% לגז טבעי בכמות של 3TCF, (לשם השוואה, בלוויתן אותרו 16TCF ואילו בתמר 8TCF).

יצוא? "טוב עשתה המדינה שמצאה את האיזון"

הסיור של חברת שמן לכתבים הכלכליים מגיע בשיאו של הוויכוח סביב שאלת היצוא. לפני כשבועיים, במסיבת עיתונאים חגיגית הודיעו ראש הממשלה, שר האנרגיה ושר האוצר על כך שהחליטו להשאיר 60% מהגז לפעילות מקומית. גובה המכסה, ובעיקר העובדה שההחלטה לא עברה דרך הכנסת, הביאה מספר חברי כנסת וארגונים חברתיים לעתור לבג"ץ בנושא.

"נכון עשתה הממשלה שאיזנה בצורה כזו או אחרת בין הצורך המקומי לבין הצורך לייצוא", אומר אשכנזי. "אם לא יהיה תמריץ כלכלי עסקי פשוט, יזמים לא ישקיעו בחיפושים, ואז לא נוכל ליהנות מתגליות נוספות".

"תמיד אפשר להתווכח על האחוזים ואם היה צריך יותר או פחות, אך ברור שאותם יזמים צריכים תמורה – אם לא דרך יצוא, אז שמדינת ישראל תקנה מהם את הגז", הוא מוסיף.

בסביבתו של אשכנזי אומרים כי היום כולם מסתכלים על תמר ועל לוויתן, אבל אף אחד לא זוכר ומדבר על מאות מיליוני שקלים שנשפכו לים בעקבות כשלונות בחיפושי הגז. "צריך לזכור שזה תחום בינארי", אומר אשכנזי. "הצלחה או כשלון".

לאורך כל הסיור אשכנזי צמוד אל הכתבים. עונה על כל שאלה. הוא מדבר על תחום החיפושים, על המורכבות, על הטכנולוגיה האדירה שהשוק הזה מצריך. אך כאשר נשאל אם קשריו עם משרד הבטחון עזרו לחברת שמן להשיג את האישורים לקידוח הוא עונה כי "מערכת הביטחון לא נתנה לנו כסף, היא חתמה איתנו על אישור, כפי שאני מניח הייתה חותמת עם כל אחד. היה משא ומתן, ובסופו של דבר נחתם הסכם שמאפשר לנו לבצע את הקידוח, ועונה על הצרכים של מערכת הביטחון". כאשר אחד הכתבים מתעקש ושואל שוב אם העבר המקצועי של הרמטכ"ל לשעבר לא סייע בנושא, מחזיר אשכנזי: "נעבור לשאלה הבאה".

בדרך חזרה לנמל משוחח אשכנזי עם הכתבים. שואל ומתעניין בכל מיני נושאים, כאשר הוא נשאל על כניסה לפוליטיקה ביום מן הימים הוא עונה בתשובה אמורפית: "יש חוק במדינת ישראל, אני שומר עליו והוא מגן עלי". כשהספינה עוגנת בנמל אנחנו מקבלים שוב תזכורת למעבר החד של אשכנזי מהצבא לענף חיפושי הנפט והגז, כאשר כל הכתבים נדחפים לחדר קטן לשמוע מה יש לרמטכ"ל לשעבר להגיד על ההפיכה במצרים. "זו רעידת אדמה", הוא מסכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.