Forbes Israel Logo

הרנסנס היווני: על פוטנציאל ההשקעה ביוון המתאוששת

אם הייתם נשאלים מהו השוק שהראה את הביצועים הטובים ביותר עד כה ב-2014, בוודאי הייתם עונים שארה"ב, סין, יפן או אפילו גרמניה זוכות בתואר, אך למעשה זוהי יוון, שעד לפני שנה עוד כיכבה בכותרות כפושטת הרגל הגדולה בעולם, שכעת מראה ביצועים מצוינים.
זו לא אמורה להיות הפתעה גדולה עבור אותם משקיעים שקנו מניות יווניות בעיצומו של המשבר בציפייה לרווחים בעתיד, אך בכל זאת, מה השתנה?

בעוד שאת חלק מהשינוי ניתן לייחס לאותם משקיעים שחיפשו הזדמנויות לרווח טוב, ניתן גם לייחס אותו לשינויים בסיסיים בכלכלה היוונית, כלומר תיקון המודל הכלכלי היווני, שהיה מורכב בחלקו מגישות סובייטיות ובחלקו מגישות לטיניות, שיצרו ממשלה מושחתת שחסרה את האמצעים לממן את תפקידיה הרבים בכלכלת המדינה.

בהשפעת הגישה הסובייטית, הכלכלה היוונית הייתה נתונה לנוכחות משמעותית של הממשלה, ששלטה ביותר מ-50% ממנה. היא הייתה נוכחת בתחום השירותים, התקשורת, התחבורה, האנרגיה והבנקאות, כבעלים, כמממנת, יזמית ומנהלת. כך התקיימו לאורך זמן יוזמות לא רווחיות רבות.

בדומה לכלכלות הלטינו אמריקאיות, כלכלת יוון חסרה את השקיפות על מנת להציב את הכללים למשטר כלכלי. הדבר התבטא בפרשנות מעורפלת לחוק והפרעות תכופות למערכת העסקית ולציבור בשל מחאות של מיעוטים פוליטיים.


השקט חזר לרחובות. הפגנות אלימות נגד הממשלה במהלך 2012 | צילום: רויטרס 

אך בתקופה שאחרי המשבר הגדול, המודל הכלכלי היווני מתחיל להשתנות: גודלה של הממשלה צומצם, רבים מנכסיה הופרטו, השקיפות השתפרה והשקט חוזר לרחובות הערים הגדולות. כתוצאה, חובות הממשלה הופכים ליתרות, היצוא והתיירות בעלייה, וגם התמ"ג עבר נקודת מפנה קריטית.

יוון הולכת בכיוון הנכון והמשקיעים שמים לב, אך כיצד להשקיע בשוק המניות היווני? ואילו תחומים מציעים את הפוטנציאל הגדול ביותר? הנה שתי אפשרויות:

1. קנו תעודות סל שמשקיעות בבורסה של אתונה, כמו ALPHA's FTSE Athex 20 ו-NBGAM Athex, הנגישות עבור משקיעים קטנים. בחירה יותר משכנעת היא Global X FTSE Greece 20 ETF (GREK), שמשקפת את הביצועים של FTSE/Athex 20 Capped Index.

2. קנו מניות של חברות יווניות הנסחרות בבורסה בארה"ב – חברות גדולות עם אחיזה חזקה בשוק היווני והבלקני. אחת האפשרויות היא הבנק הלאומי של יוון – הבנק הגדול ביוון עם נוכחות משמעותית גם בתורכיה ומצרים, על אף שזוהי בחירה עבור משקיעים אגרסיביים.

בחירה נוספת היא Hellenic Telecom, מונופול ממשלתי לשעבר, שנשאר קונגלומרט עם עניין בתחומים רבים, החל מפס רחב ועד נדל"ן באזור הבלקן. הבעיה היא שמחיר המנייה עלה מאוד לאחרונה, מדולר אחד בימי המשבר עד ל-7 דולר לאחרונה.

הבנק הלאומי של יוון. אופציה טובה להשקעה | צילום: רויטרס

אך סקטור נוסף הוא המבטיח ביותר – עסקי הספנות. יוון ממשיכה להיות המובילה בתחום והוא צפוי להרוויח מהשיפור בכלכלה העולמית. DryShip היא אופציה ספקולטיבית טובה לטווח הקצר, כשהיא נהנית מהילה נוסטלגית של ימיה הגדולים בהם מחיר המניה עלה על 100 דולר. Costamare היא בחירה טובה לטווח הארוך. החברה מחזיקה במלון יוקרה בדרום יוון, נהנית מרווחים תפעוליים גדולים, ומשלמת דיבידנדים נאים.

ולסיכום, ראוי להוסיף גם כמה מילות אזהרה: התאוששות של שווקים היא לא תמיד חלקה. משקיעים חייבים להיות מוכנים למערבולות שיכולות לעורר מחדש את הפחדים הישנים. יחד עם זאת, נראה כי יוון מהווה פוטנציאל שבהחלט שווה לשים אליו לב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.