Forbes Israel Logo

חברות התעופה לחצו – ויפן הקלה על תקנות הבטיחות למען הדרימליינר

האם תאוות בצע סיכנה את נוסעי מטוס הדרימליינר? על פי רישומים שנעשו במהלך תהליך ההשקה של המטוס, זירזה ב-2008 ממשלת יפן את השקתו של הבואינג 787 על מגוון הטכנולוגיות היפניות שלו, על ידי הקלה בתקנות הבטיחות של המטוס. 

ההקלות, אשר ניתנו על ידי ועדה מייעצת למשרד התחבורה של יפן, נבעו מלחץ מצד חברות התעופה היפניות, ואייר ניפון וג'פאן איירליינס, ומצד החברות היפניות, המספקות 35% מחלקי המטוס, החל מסיבי הפחמן שבכנפיו ועד למערכות האלקטרוניקה המתוחכמות לחסכון בדלק – כך אמרו לרויטרס מעורבים בדיונים.

"הבקשה לשינויים הגיעה מחברות התעופה. בסופו של דבר, היה זה דיון בצעדים להפחתת עלויות התפעול עבורן", אמר מסאטושי הריג'ה, ראש מחלקת תעופה בסוכנות חקר החלל של יפן, אחת היועצות החיצוניות שתמכו בהקלת התקנים.

צילום: רויטרס

אין עדיין שום עדות לכך שההקלות גרמו לבעיות הניצבות בפני הדרימליינר לאחר שרשרת של תקלות, אשר נעו בין דליפת דלק – לסוללות שהותכו. אין גם ראיות לכך שבדיקות תכופות יותר למטוסים חדשים, כפי שהיה נהוג לפני 2008, היה מעלות מוקדם יותר סימנים לבעיות. התקנות שהתרופפו לא התייחסו ספציפית לסכנת התלקחות הסוללות, בה התמקדו בשבועות האחרונים חוקרי הבטיחות.

אולם הצעדים שנקטה ב-2008 לשכת התעופה האזרחית של יפן, ממחישים כיצד סייעו קשרי המסחר העמוקים שבין בואינג לספקיה היפניים להקל את הסטנדרטים הנוגעים בבטיחות. זאת בהתבסס על סקירה של רישומי פגישות שפורסמו בידי משרד הקרקעות, התשתיות והתחבורה, ותגובות שהתקבלו משלושה מתוך שבעה מומחים שהשתתפו בהן.

בחברות התעופה סרבו להגיב, והפנו את השאלות לגבי התקנים הרגולטוריים לגורמי התעופה. "לא הורדנו את הסטנדרטים שלנו בהשוואה למדינות אחרות. זה היה שינוי פרגמטי", אמר מהנדס כשירות האוויר הראשי בלשכת התעופה האזרחית, טצויוקי שימזו.

בדיקה ממושכת

מוקדם יותר החודש נאלצה אייר ניפון לבצע נחיתת חירום בטיסה פנימית שערכה, לאחר שאחת מסוללות מטוס הדרימליינר נמסה באופן חלקי והפעילה אזעקות עשן בתא הטייס. "בדיקת האירוע עלולה לקחת שבועות או חודשים, אנו עדיין חסרים נתונים בסיסיים כדי להבין מה בדיוק השתבש", אמרו מעורבים בחקירה.

על פי האנליסטים, הגדיל הקרקוע של הדרימליינר את הוצאותיהן של חברות התעופה, תוך שהוא מאיים לדחות תוכניות התרחבות לנתיבים חדשים אשר התבססו על המטוסים החדשים.

שלוש פגישות שכינסו פנל מומחי תעשייה ומדיניות הסתיימו בחודש מרץ 2008 בכך שמשרד התחבורה של יפן הודיע כי יאמץ 40 הצעות ייעול לגבי התקנות הנוגעות למטוסים חדשים. באותו הזמן, מסר המשרד כי ההקלות בתקנים הרגולטוריים נועדו בחלקן כדי "לזרז את הרווחים הנובעים מהשקתו של הדרימליינר".

צילום: רויטרס

אייר ניפון, הלקוחה הגדולה ביותר של הדרימליינר, וג'פאן איירליינס, התחייבו לראשונה לקנות את הדרימליינר בשנת 2004. בהמשך אף הגדילו את הזמנותיהן כשאייר ניפון תיכננה להשתמש ב-66 מטוסים מהדגם החדש.

"באותו הזמן היה ביטחון רב במטוס. זה היה דיון בצעדים להורדת עלויות תפעול עבור חברות התעופה", אמר הריג'ה.

ממשלת יפן כינסה לעתים קרובות מומחים חיצוניים על מנת לבחון שינויים במדיניות הרגולציה, כפי שעשה משרד התחבורה לגבי כללי הבטיחות במטוסים בשנת 2007.

שינויים מהירים

40 הנחיות הבטיחות המתוקנות הוצגו כמאמץ של יפן ליישר קו עם התקנות בשווקים האחרים, כולל ארצות הברית. שלושה שינויים עסקו בהסבה של טייסי בואינג 777 ל-787. "רמת הבטיחות בדרימליינר מתקדמת מאוד", אמר קיניה פוג'ישי, כתב לענייני תעופה אשר ישב בפאנל. "זו הסיבה שחשבו שזה יהיה בסדר לשנות את הכללים".

שינוי נוסף כלל פטור מהצורך בבדיקות מקיפות שנערכות בידי צוות הקרקע לאחר כל נחיתה, ואשר אמור היה להביא לעלויות גבוהות פחות – ולעיכובים ארוכים פחות – לחברות התעופה בכל טיסה. המשתתפים בפאנל אמרו כי הגיעו למסקנה כי בדיקות כאלו לא נחוצות בגלל מערכות האיבחון המתוחכמת של הדרימליינר.

ג'פאן איירליינס מסרה כי היא מבצעת את הבדיקות, משום שהן עדיין נדרשות לאחר טיסות בינלאומיות. היא הוסיפה כי היא בודקת את מטוסי ה-777 וה-787 גם לאחר טיסות מקומיות, למרות שהכללים אינם מחייבים אותה לבצע פעולות אלו.


צילום: רויטרס

נזק פוטנציאלי

לעת עתה, יפן עדיין דבקה במטוסי הבואינג. חלק מהקולות במדינה אפילו קוראים להגברת התמיכה הממשלתית במטוסי ה-787. "אני לא מרגיש שנעשה מאמץ ממשלתי מספק כדי לקדם את ה-787", אמר הירויסו האגיו, טייס לשעבר, אשר ייצג בדיוני 2008 את ג'פאן איירליינס בתור ראש אגודת הטייסים היפנית. הוא הוסיף כי "במדינות אחרות זה נורמלי להפגין מעורבות אגרסיבית במכירות".

שתי חברות התעופה היפניות הגדולות נשארות בינתיים מחויבות לשלב את הדרימליינר בלב צי המטוסים שלהן, וטוענות כי לא חל כל שינוי בתכניות ההזמנה. אולם סימנים מראים כי התקלות בדרימליינר גרמו למתיחות מבחינת הקשרים בין יפן ובואינג. בשבוע שעבר נפגשו בטוקיו דיפלומטים אמריקאים עם פקידים יפניים, על מנת לדון בהשלכות הפוליטיות והכלכליות מהקרקוע של דרימליינר.

"אם בואינג תטיל את את האחריות להפסדים על חברות יפניות, הנזק ליפן יהיה עצום", אמר איסאו ליג'ימה, יועצו המדיני של ראש הממשלה, שינזו אבה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.