Forbes Israel Logo

חכמת ההמונים פוגשת את כלכלת השיתוף: Moovit הישראלית יוצאת בשיתוף פעולה מפתיע

הקרב על הנסיעות שלנו מעולם לא היה רציני כל כך. כנראה שהערכת השווי האדירה של חברת זימון המוניות "אובר", אשר הוערכה לפני מספר ימים על פי שווי של 18 מיליארד דולר, הגדילה את התיאבון של החברות השונות הפועלות בתחום כיום – והגבירה את התחרות בין השחקנים השונים. כעת, שיתוף פעולה חדש ומעניין במיוחד משלב בין חברת Moovit הישראלית לבין חברת Lyft האמריקאית, ויותר חשוב – משלב, לראשונה, בין ה"כלכלה השיתופית" לבין "חכמת ההמון" – שניים מהטרנדים החמים ביותר בכלכלה העולמית.

Moovit היא אפליקציה ישראלית, אשר משמשת כאפליקציית ניווט לנוסעי התחבורה הציבורית. באמצעות שליטה בלוחות הזמנים השונים, אלגוריתמים מורכבים ויכולת הזנה של הנוסעים בזמן אמת, המערכת מציעה למשתמש את הנתיב המהיר ביותר בכדי להגיע ליעדו – תוך שהא ממליצה על קווי אוטובוס או רכבת, מסלולי אופניים או הליכה ברגל. היום, בחברה הודיעו על שיתוף פעולה עם חברת שיתוף הטרמפים בזמן אמת Lyft, וכך יציעו למיליוני לקוחותיהם אפשרות נוספת בדרך אל היעד – לתפוס טרמפ, עם זר שמעולם לא פגשו.

המאבק בין החברות מעלה הילוך | צילום: shutterstock

הסיבה לכך פשוטה: בענף בו התחרות הולכת וגוברת, כל שחקן חפץ להציג "יתרון יחסי". לכן, כדי להתמודד עם האיחורים והעיכובים הנגרמים בתחבורה הציבורית, ב- Moovit מאמינים כי אפליקציית שיתוף הטרמפים תוכל לסייע לרבים מהמשתמשים בעת עיכוב רציני. בשתי החברות גם שולפים את "הקלף הירוק", ומדגישים כי הקונספט לפיו אדם בודד נוסע במכונית גורם לנזק סביבתי ממשי. כעת, בנוסף לאמצעי התחבורה הציבורית ולמסלולי האופניים וההליכה הרגלית, היכולת "להזמין" טרמפ אמנם תשפר את הדיוק (ואולי גם הנוחות) – אך לא תיצור נזק ממשי לסביבה.

אך נראה כי שיתוף הפעולה החדש נועד במיוחד בכדי לסייע ל- Lyft האמריקאית, אשר מוצאת עצמה במאבק איתן כנגד "אובר" בעלת השווי המפלצתי. אובר, כאמור, משמשת כתחנת מוניות לכל דבר ועניין – באמצעות אפליקציה פשוטה המשתמש מזמין מונית לנקודה מסוימת, והוא אף משלם באמצעות האפליקציה. Lyft, מנגד, אינה פועלת בשיתוף פעלה עם נהגי מוניות מקצועיים – אלא משדלת משתמשים רגילים לפרסם את מסלול נסיעתם, ולאסוף טרמפיסטים אשר יבקשו להצטרף, ויסיכומו להשתתף בעלויות הנסיעה בלבד (תשלום סימלי על הדלק על פי רוב).

על פי דיווחים שונים, המאבק בין שתי החברות בארה"ב הפך לקרב מכוער במיוחד, במהלכו עובדים ומשתמשים של החברות השונות נרשמו בכוונה לאפליקציה המתחרה – ודירגו באופן שלילי למדי נהגים ומשתמשים תמימים, רק במטרה להדיר את הציבור מהמשך שימוש באפליקציה.

האם שיתוף הפעולה המסקרן ישמש כ"שובר שוויון" ויחזק את מעמדן של החברות במאבק כנגד "אובר"? עדיין מוקדם לקבוע. אך ימים ספורים לאחר הערכת השווי האדירה של אפליקציית זימון המוניות, בהחלט ניתן להבין מדוע החברות השונות נאבקות כה קשה על המשך קיומן – ועל השליטה בתחום המתפתח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.