Forbes Israel Logo

חסין כדורים? מחקר: שוק ההון בישראל פיתח עמידות למלחמות

האם השווקים הישראלים מחוסנים מהמצב הביטחוני? מחקר שנערך בבנק ישראל ובחן את מידת הלחץ בשווקים הפיננסים בשנים האחרונות מעלה כי השווקים פיתחו עמידות לאירועים ביטחוניים ופוליטיים.

במחקר, שנערך על ידי דובר בנק ישראל ד"ר יוסי סעדון ומיטל גרהאם מחטיבת המחקר בבנק, יצרו השניים מדד משולב, הבוחן את מידת הלחץ בשווקים הפיננסיים על בסיס יומי. המדד שיצרו השניים מאגד לסדרה אחת משתנים משוקי האג"ח, המט"ח והמניות, והוא מקבל ערכים בין 0 ל-1 (או בין 0% ל-100%), כאשר 0 וקרבתו מצביעים על רגיעה ואילו 1 וקרבתו מאותתים על משבר פיננסי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי המדד, ב-15 השנים האחרונות אירעו בשווקים בישראל חמישה אירועים של לחץ קיצוני: משבר החובות של רוסיה/LTCM ב-1998, המשבר ב-2002, משבר הסאב פריים שפרץ בשנת 2007, נפילת בנק ההשקעות Lehman Brothers בסוף 2008 ואזהרות (שהתממשו) מפני הורדת הדירוג של ארה"ב והתרחבות משבר החובות באירופה בשנת 2011.

צילום: רויטרס

במסגרת ניתוח האירועים הביטחוניים התברר לחוקרים כי במרוצת השנים המשק פיתח עמידות לאירועים ביטחוניים ופוליטיים, וזו באה לידי ביטוי בהתמתנות של עליית ערכי המדד סביב אירועים כאלה. לדברי בנק ישראל, הידיעה שבעבר המשק התמודד בהצלחה עם אירועים מסוג מסוים מקטינה את אי הוודאות סביב השפעתם האפשרית על המשק, ולכן השווקים מגיבים אליהם בעוצמות פחותות עם הזמן. 

המדד מאפשר גם להעריך את מידת הלחץ בשווקים בתגובה לאירועים חיצוניים. המחברים בחנו את התנהגות מדד הלחץ סביב אירועים ביטחוניים ופוליטיים. למשל, התפטרות שר האוצר בנימין נתניהו (8/8/2005) גרמה ללחץ ברמה של 30%. ואירוע בעל פוטנציאל להשפיע על הממשלה באופן משמעותי – ההחמרה במצבו הבריאותי של ראש הממשלה אריאל שרון (5/1/2006) – הוביל ללחץ ברמה של 10%, נמוך מהרמה שנמדדה במקרה הקודם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.