Forbes Israel Logo

יזמים חברתיים? כך תשנו את העולם ב-10 צעדים בלבד

"אני ואתה נשנה את העולם". אריק איינשטיין אמר את זה, אמרו את זה קודם לפניו. זה לא משנה – אם זה החלום שלכם, להקים את המיזם שיעשה את ההבדל, שיותיר חותם, הנה עשרה טיפים שיעזרו לכם לחסוך כל גרוש:

1. חסכו כל גרוש. ככלל, יזמים חברתיים יכולים לחולל שינויים גדולים יותר עם פחות כסף מאשר יזמים שאין להם שליחות חברתית. בין אם המיזם שלכם הוא למטרות רווח ובין אם לאו, התחילו בכך שאתם מגייסים את הכסף שלכם לעבודה יחד איתכם.

2. שמרו על העבודה הקבועה שלכם. אחד הלקחים העיקריים שלמדתי הוא עד כמה גדולה ההשפעה שלכם יכולה להיות אם הכסף שאתם מגייסת למען המיזם שלכם אינו צריך לממן את הוצאות המחיה שלכם; הניחו למעסיק הנוכחי שלכם לסייע במימון העיסוק החדש שלכם.

3. אם אתם עומדים לשנות את העולם, זה לא יהיה קל. הוציאו לכם את הרעיון הזה מהראש כבר עכשיו. הרעיון אולי פשוט, אבל סביר שזה יקרה רק אם מדובר בבעיה ענקית, ואחרים העריכו את זה כבלתי אפשרי. מצד שני, אני בטוח שלא תוותרו רק בגלל שקשה לשנות את העולם.

צילום: רויטרס

4. הקימו משהו משמעותי. בלייק מייקוסקי, מייסד טומס, חברת הנעליים שתורמת זוג נעליים על כל זוג שמישהו קונה, כתב ספר רב השראה שנוגע בלב היזמות החברתית. שם הספר שלו הוא המסר: הקימו משהו משמעותי. עלול להיות קשה למצוא משהו משמעותי והרבה יותר קשה להבין כיצד לגרום לזה לקרות, אבל אם זה לא משמעותי, זה לא שווה את הזמן שלכם.

5. התמקדו בסוגיות חברתיות. יש כסף שאפשר לעשות, אם זה מה שאתם רוצים לעשות, אפילו כשמתמודדים עם בעיות חברתיות גדולות. המודל של טומס ליזמות חברתית יצר תנועה סביב המושג של "אחד תמורת אחד". אינספור עסקים מציעים כעת מוצרים ושירותים למכירה על הבסיס הזה.

6. עשו שזה יהיה נהדר. כל השיווק שבעולם אינו יכול להפוך משהו שאינו משמעותי, שאינו נהדר או שאינו משנה את העולם – למשהו ששורד. תוכלו לקוות לשנות את העולם רק אם תוכלו לגייס תשוקה קנאית אל תוך המסר שלכם. כל דבר שהוא פחות מזה ישאיר את הקהל שלכם אדיש.

7. הקימו צוות. אם אינכם יכולים להקים צוות של אנשים שילכו בעקבותיכם באש ובמים – אז או שלא הצלחתם ליצור רעיון משכנע, או שאתם לא מנהיגים משכנעים. צוות נהדר הוא ראיה מוקדמת למוצר או שירות נהדרים ולמנהיג נהדר.

8. השתמשו בהמונים. השתמשו במימון ההמונים כדי לגייס את הכסף שאתם צריכים לפרויקטים שלכם. עם כל מאמץ בכיוון של מימון המונים תוכלו לבנות קהל של תומכים ואוהדים שיתמכו בכל פרויקט חדש.

9. השפיעו. עם צוות, התלהבות ומוצר שמשומן במימון, אתם מוכנים להשפיע בפועל, לחולל שינוי. התמקדו בפעולות שמובילות לתוצאות. ככל שתשיגו יותר בפועל באמצעות המשאבים שלכם, כך סביר יותר שהם ילכו ויצטברו. השאלה אם יש לכם השפעה גדולה תלויה בשינוי שאתם מחוללים. באמצעות מדידה של ההשפעה שלכם ודיווח עליה, יצוצו פתאום לקוחות ותומכים חדשים כדי לסייע למיזם החברתי שלכם לצמוח.

10. שנו את העולם. ברגע שתציגו את ההשפעה שלכם, תוכלו להגדיל את המיזם שלכם לסדר גודל שמשנה עולם. לא תמדדו את התוצאות שלכם ברווחים, אלא באמצעות הדרכים שבהן הפכתם את העולם למקום טוב יותר. שינוי העולם כשלעצמו הוא רווח. להתפרנס מזה זה בונוס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.