Forbes Israel Logo

ייעוץ פרטי: מיטב ההמלצות להשקעה ב-2017

שנה חדשה עומדת בפתח ונשיא או נשיאה חדשה עומדים בפתח הבית הלבן – ולזהותם תהיה השפעה מכריעה על שוק ההון. כבר היום ניתן לזהות חרדות בשווקים לקראת הבחירות לנשיאות. אחרי שהיה נדמה שהבחירות כבר הוכרעו לטובת הילארי קלינטון, פרשת המיילים שצפה מחדש מעוררת אי ודאות, והשווקים באסיה מגיבים בירידות חדות – קדימון, אולי, לבלאגן שעלול להתחולל לאחר ה-8 בנובמבר. גם בועות הנדל"ן וירידות בערך המניות של ענקיות טכנולוגיה לא תורמות ליציבות בשווקים ולשקט הנפשי של המשקיעים.

כדי שהכסף שלכם יגיע לאפיקים הנכונים, ריכזנו עבורכם את מיטב יועצי ההשקעות שפרשו את המלצותיהם לשנה הקרובה – אלו תחומים יפתיעו, היכן להימנע מלהשקיע ומהו הרכב תיק ההשקעות האולטימטיבי.

בית ההשקעות הלמן-אלדובי: שנה טובה לתשתיות

בישראל

אנו ממליצים על אחזקה בשופרסל, אשר לטובתה פועלים מספר גורמים: פעילות המותג הפרטי מסייעת לשיפור הרווחיות, פעילות האונליין תמשיך ולצמוח, ולחברה יש יתרונות לגודל. יתרונות המרכז הלוגיסטי החדש לא מוצו, ויש מקום לשיפור נוסף ברווחיות.

נמליץ גם כן על התמקדות בענף התשתיות בארץ: לאחר גל אדיר של פרויקטים שיצאו לדרך בשנים 2014-2016 יש לחברות התשתיות צבר הזמנות ששובר שיאים, פרויקטים חדשים של מחיר למשתכן, ופיתוח תשתיות. בספר התקציב שהובא לאישור הכנסת, נמצאות תכניות השקעה בהיקף של 53 מיליארד שקלים בפיתוח התחבורה הציבורית. בין החברות הציבוריות הבולטות בענף: אלקטרה, שפיר הנדסה, קבוצת אשטרום ואורון.

בחו"ל

התחזקות הדולר משפרת את מצבן של חברות מייצאות. בין המניות המעניינות אפשר למצוא את פייסבוק (FB), אומנם לא זולה ונסחרת במכפיל עתידי של 25, אבל היא ממשיכה לבסס את מעמדה בשוק.

מנייה נוספת היא ALLEGIANT TRAVEL COMPANY) ALGT) – חברת תעופה אמריקאית בעלת מודל מיוחד אשר כולל פעילות באזורים בהם התחרות מחברות התעופה הגדולות מועטה. החברה נסחרת במכפיל 10.

הבחירות בארה"ב לא מוסיפות ליציבות השווקים | מקור: fotolia

בנק הפועלים: ישראל בעדיפות

בישראל

בשוק המניות, חלופות ההשקעה מציעות תשואות בעלות אטרקטיביות נמוכה ביחס לאפיק המנייתי. הכלכלה מראה סימנים מעודדים לאחרונה, בדגש על שוק העבודה האיתן והצריכה הפרטית. גם היצוא מתאושש, והדבר צפוי לתמוך בחברות היצוא.

מדדי המניות עודם רחוקים כדי 10% משיאם אשתקד. ישנן מניות לא מעטות אשר נסחרות ברמות מחירים ראויות בהחלט להשקעה. נתוני המאקרו בישראל תומכים בהמשך העליות בשוק האג"ח, למרות התשואות הנמוכות באגרות החוב הממשלתיות והמרווחים באגרות החוב הקונצרניות.

אנו נותנים עדיפות לשוק המקומי בתוך הרכיב המנייתי, וממליצים על חלוקה של הרכיב ביחס של 2/3 ו-1/3 לטובת השוק המקומי, בדגש על עדיפות להשקעה במניות ופחות על השקעה במדדים.

בחו"ל

יש פוטנציאל משמעותי להתגברות התנודתיות בשווקים העולמיים בחודשים הקרובים. לפיכך, אנו ממליצים לנקוט בעמדה שמרנית יחסית.

ארה"ב נותרה יעד השקעה דפנסיבי יחסית בתקופה סוערת בשוקי ההון, וצפויה להמשיך ולהיחשב כ"עוגן" בתיקי המניות בעידן של אלטרנטיבות מוגבלות. אנו ממליצים לשלב מניות מענפים מחזוריים, שצפויים ליהנות מהצמיחה, כגון טכנולוגיה וצריכה משתנה, לצד מניות מענפים שנתפסים כפחות תנודתיים: תקשורת, בריאות וצריכה בסיסית. באירופה ניתן עדיפות לחברות בעלות חשיפה גבוהה לשווקים מחוץ ליבשת, ולמדדי המניות הגדולות על פני מדדי המניות הבינוניות והקטנות.

התייצבות מחירי הסחורות עשויה להקרין לחיוב על כלכלות בשווקים המתעוררים ועל יצואניות כגון ברזיל ורוסיה, ורמת התמחור במרבית שווקים אלו זולה יחסית.

2017 צפויה להיות תנודתית במיוחד | מקור: fotolia

בנק ירושלים ברוקראז': הפיננסים יובילו

הריבית בארה"ב צפויה לעלות פעם אחת עד סוף 2016 ופעמיים נוספות בשנת 2017, כאשר רק אחת מהעלאות תהיה בתוך השנה העברית הקרובה. כתוצאה מעליות ריבית אלו, צפויה תנודתיות רבה בשווקים, ושוקי המניות בעולם יניבו תשואות נמוכות של עד 8%.
הדולר יתחזק ושוק המניות בארה"ב יעניק את התשואה הגבוהה ביותר בחו"ל, גם אם היא תהיה נמוכה ו/או שלילית. שוק המניות האירופי ינוע בהתאם לאמריקאי, ויניב תשואה נמוכה יותר. השקעה בבורסה של תל אביב תניב תשואה גבוהה יותר מהשוק בארה"ב.

מבין ענפי המניות, יניב ענף הפיננסים ובראשו הבנקאות, את התשואה הגבוהה ביותר. סקטור הבנקאות צפוי להיות נהנה העיקרי מהעלאות הריבית.

ענף הריטים בארה"ב והנדל"ן המניב בישראל צפויים להיות הנפגעים העיקריים מתהליך העלאת הריבית, ולהניב את התשואות הנמוכות ביותר מבין ענפי המניות השונים.
מבין מניות הפיננסים בארצות הברית אנו ממליצים על ג'.פ. מורגן (JPM), אשר ביצעה מהלכי התייעלות מרשימים. בישראל, אנו ממליצים על בנק הפועלים ובנק מזרחי.

לאומי: אל תצפו להתחזקות הדולר

ביצועי השווקים – בחו"ל ובישראל

בשוק הישראלי, שנת 2017 תיפתח על רקע הרפורמה במדדים של הבורסה. חלק מתוצאות הרפורמה מתבטא בגידול מספר המניות המשתתפות במדדים יגדלו מחזורי המסחר במחצית הראשונה של השנה באופן משמעותי, כך שגם אם השוק יישאר במלכוד, 2017 תהיה שנה מעניינת בכל מקרה.

שוק האג"ח

ריבית בנק ישראל צפויה להיוותר ללא שינוי לאורך מרבית שנת 2017 ואולי אף לאורך כולה, זאת גם במידה ונראה את הפד מעלה את הריבית בצורה מבוקרת. נראה כי יש מקום לשמור על השקעה במח"מ קצר יחסית של 3-4 שנים תוך מתן עדיפות לאפיק השקלי הלא צמוד. לגבי שוק האג"ח הקונצרני, אנו לא ממליצים להגדיל את החשיפה לאפיק, וכן מומלצת השקעה בעיקר בחברות בעלות דירוג גבוה יחסי תוך חשיפה לפעילות המקומית ופחות לפעילות בינלאומית. הדולר לא יתחזק: השקל הינו אחד המטבעות האטרקטיביים בעולם כבר 8 שנים. הציפייה כי הדולר/שקל יעלה לא תתממש.

מניות ישראליות
במניות הישראליות אטרקטיבית גם בהשוואה בינלאומית. אנחנו סבורים שעל רקע
הריבית הנמוכה בעולם – ההשקעה במניות, בפרט בשוק הישראלי, מומלצת כאפיק השקעה מועדף. הסקטורים והמניות המומלצים הם:

סקטור הפיננסים, העומד על רמות תמחור מאד נמוכות ויניב לאורך זמן תשואות גבוהות. זה לא יקרה מחר, אבל התיקון יבוא.

רשתות המזון: העלייה הנמשכת בצריכה הפרטית מספקת לרשתות השיווק רוח גבית חזקה. אנחנו מעדיפים כהשקעה את רשתות הדיסקאונט – רמי לוי ו-ויקטורי.

ביטחון: אלביט מערכות היא אופציה מתאימה וראויה לתקופה – חברה דפנסיבית, שנהנית מהמתיחויות הביטחוניות בעולם ושנסחרת במחיר הוגן.

דלק רכב: שוק הרכב המקומי חווה בשנים האחרונות עדנה שלא הייתה כמותה, כאשר דלק רכב היא חברה איתנה ויציבה שמחלקת למשקיעים דיבידנד עקבי ונדיב.

אפיקים אחרים

בשנת 2016 הזהב התחזק בכ-30%. למי שמאמין שרגע האמת של הבנקים המרכזיים מתקרב ובקרוב אולי נראה דגל לבן נזרק מצדם, עדיין לא מאוחר לגוון את תיק ההשקעות עם קצת בזהב.
להערכתנו פוטנציאל העליות בשוק הנפט מוגבל.

האם הזהב שוב יציל את המצב? | מקור: fotolia

יניב חברון כלכלן ראשי אקסלנס

בישראל

רמת התמחור בישראל זולה בהשוואה לעולם. הריבית לא צפויה לעלות גם אם בארה"ב יימשכו העלאות הריבית, שוק המניות נראה כאפיק שעשוי להתברר גם השנה כאטרקטיבי ביותר עבור משקיעים שמוכנים ליטול סיכון.

ניתן לשקול בחיוב השקעה בסקטור הביטוחים לאור מכפילי ההון הנוכחיים, שיפור צפוי ברווחיות החיתומית ושוק הון תומך בגידול בדמי הניהול ובהשגת תשואה עבור פעילות הנוסטרו.

חברות קמעונאיות המזון עשויות ליהנות מירידה בתחרות וחזרה לשיווי משקל של מחירי מוצרים גבוהים יותר, פתיחת סניפים מואצת ומהלכי התייעלות.

בחו"ל

שוק המניות האמריקאי נראה יקר, ובמקרה של תגובה שלילית לבחירות או להעלאת ריבית, פוטנציאל "הנפילה" למשקיעים בשוק המניות האמריקאי הוא לנפילה מגובה רב. מכאן שבמבט לפנים, לפחות אל המחצית הראשונה של השנה, אולי רצוי לקחת צעד לאחור.

שוק המניות האירופי עשוי להיות ההפתעה הגדולה של שנת 2017, לאחר שנה לא פשוטה ותמחור נוח. ביפן ינסו להחזיר את אמון המשקיעים וזאת ע"י שימוש בכלים שספק אם עוד נותרו להחלשת היין.

מרתה נדלר, מנהלת השקעות ראשית, IBI ניהול תיקים

התשואה הצפויה בשוקי ההון בשנה הקרובה מתונה. נראה כי ב-2017, לאחר כניסת הדייר/דיירת החדשים לבית הלבן ולקראת הבחירות לנשיאות בצרפת וגרמניה צפויות הגברת היקף ההשקעות, הורדת מיסים למעמד הביניים ועסקים קטנים. בכוחם של גורמים אלה להאיץ את הכלכלה לקראת שנה הבאה.

ישראל

שוק המניות המקומי ימשיך ליהנות מסביבת הריבית הנמוכה והנוחה, אך מומלץ להתרכז במניות מהשורה השנייה והשלישית, שייהנו, בין היתר, גם משינוי בתמהיל הצפוי של מדדי הבורסה. מניות הפארמה ימשיכו להיות תחת לחץ בגלל פקיעות פטנטים ותחרות מחירים. מניות בתחום הנדל"ן המניב ימשיכו לרשום ביצועי יתר, על רקע הצלחה בגיוסי חוב זולים לטווח ארוך.

בתחום אגרות החוב מועדפות איגרות לטווח ארוך. הדגש במהלך 2017 יהיה על תשואה שוטפת. מומלץ להתמקד באג"ח המדורגות בקבוצת A ומעלה לטווח בינוני ובאג"ח קונצרניות בחו"ל, באלו צמודות לדולר.

חו"ל

שוק המניות האמריקאי לא זול במונחי מכפיל, אולם ענפי פעילות כמו צריכה מחזורית וטכנולוגיה, עשויים להמשיך ליהנות משיפור ברמת ההכנסה הפנויה. גם תחום הביוטכנולוגיה, שנהנה מהתקדמות בהשקעות מו"פ וחסין מפני תחרות מחירים חריפה השוררת בתחום התרופות הגנריות, מהווה הזדמנות.
הריבית הנמוכה ושיפור במחירי הסחורות ממשיכים לתמוך בשווקים המתעוררים על אף הסיכון הגבוה יותר.

סין, על אף האיומים הרבים מכיוון כלכלת הצללים שלה, מהווה יעד אטרקטיבי, כל עוד הפיחות במטבע תחת שליטה.

בשוק המניות האירופאי, מניות דיבידנד, בפרט בתחום התשתיות, צפויות להישאר אטרקטיביות. עדיף להימנע מתחום הבנקאות.

 

תוכן הכתבה אינו מהווה המלצה להשקעה ואינו תחליף ליעוץ בהשקעות. המצוטטים בכתבה סוחרים או עשויים לסחור בניירות הערך המוזכרים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.