Forbes Israel Logo

כיצד ישראל יכולה לשמור על יחסיה הכלכליים עם סין?

כאשר הוזמנתי על ידי SIGNAL (הרשת הגלובלית והמנהיגות האקדמית של סין-ישראל) לדון בשולחנות עגולים בנושא מדיניות סין בישראל, לא ידעתי בדיוק למה לצפות. כיזם לשעבר, התמודדות עם משהו כמו מדיניות נראתה כדבר איטי שייקח שנים כדי לשנות ואשר שייך לדור ההורים שלי.

כיצד עובד ביצוע מדיניות בעידן האינטרנט? דיפלומטיה היא תעשיה ישנה. אך למרבה ההפתעה, מדיניות ואסטרטגיה הן מילים רלוונטיות שמשתנות במהרה בעולם של ימינו. אולי לא מהר כמו שליחת הודעת ווטסאפ, אך עדיין מרגישים את השינוי. מדוע? מאחר ודיונים על נושאים כאלו יכולים להזיז הרים כשהם מגיעים לאוזניים הנכונות.
אחת מהשאלות העיקריות ששאלתי את עצמי, אשר עלתה גם בדיון כמה פעמים, הייתה: האם ישראל באמת חשובה לסין?

אנחנו רואים אינסוף משלחות מסין שמגיעות לישראל למטרות עסקים, השקעות וחילופים אקדמיים, אבל אולי ישראל היא רק סחורה שאפשר לסחור בה כמו כל מדינה בעולם שתרצה לבצע עסקים מוצלחים עם מעצמה בעלייה.

לי כמובן, אין תשובה לשאלה. אך אם התשובה היא 'כן, ישראל היא סחורה', צריך להיות דיון על שאלת ההתמודדות במציאות הזו – כיצד למנף את הנכסים שיש לישראל וכיצד לשמור על היתרון התחרותי של ישראל מול למדינות אחרות.

ב-2013, בייג'ינג הציעה את יוזמת "חגורה אחת ודרך אחת" (OBOR), מעין דרך המשי של העידן המודרני. היוזמה נרחבת ומתחילה מדרום מזרח אסיה, דרך סין, מרכז אסיה, רוסיה ועד לחלקים מאירופה, המזרח התיכון ומזרח אפריקה. מטרתה ליצור מסחר גדול יותר, תשתית טובה יותר ושיתוף פעולה בין מדינות (כ-60) באיזורים האלו.

ישראל ארקטיבית מאחר והיא צומת גיאוגרפית מרכזית | צילום: fotolia

כעת, לפי תפיסתי, לישראל יש שתי נקודות מינוף עיקריות וייחודיות שהיא יכולה להשתמש בהן לטובתה:

1. יציבות – ישראל היא צומת מרכזית של "חגורה אחת ודרך אחת". גיאוגרפית, היא ממוקמת עם הפנים לאירופה ומזרח אפריקה. כיום ישראל היא המדינה היציבה ביותר באיזור שלה, שזה בדיוק מה שסין צריכה כדי להמשיך עם היוזמה הזו. ישראל צריכה לבסס את היציבות שלה עד כמה שאפשר, כי זה מה שמשאיר אותה אטרקטיבית.

2. חדשנות – בסופו של דבר כמעט כל מדינה בעולם רוצה שיהיה לה את מערכת היחסים הטובה ביותר עם מעצמת על, גם כלכלית וגם פוליטית. מכל המדינות ב-OBOR, ישראל היא הידועה ביותר מבחינת חדשנות. המשקיעים והיזמים הסינים מחפשים חדשנות קודם כל בעמק הסיליקון, ולאחר מכן בישראל. מאחר ועמק הסיליקון הוא לא חלק מאיזור OB OR, על ישראל להשתמש בחדשנות שלה כאמצעי מינוף למשיכת תשומת הלב של סין.

אפשר להסתכל על שתי הנקודות האלה כשכבות שנבנות אחת על גבי השנייה, כאשר בסופו של דבר המכלול גדול יותר. היציבות נמצאת בבסיס ובראש נמצאת החדשנות וחוד החנית של הטכנולוגיה. על ישראל לעשות מאמצים כדי לשמור על היתרון התחרותי הזה. חדשנות היא לא משהו שנמצא בבעלות שלנו אלא משהו שיוצרים אותו. מדובר בתהליך מתמשך שכולל עבודה קשה כדי להישאר בראש. מאחר ולמקומות אחרים יש גם חדשנות נהדרת, ישראל צריכה להמשיך להשקיע בתחום הזה כדי לבסס את היתרונות שלה. לא מדובר רק במושגים של חדשנות וטכנולוגיה, אלא גם ביצירת המותג שסובב אותם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.