Forbes Israel Logo

לאן נעלמו 500 טון זהב בסין, והאם זה מרמז כי בכוונתה לתקוף את הדולר?

האם סין מתכננת לתקוף בעתיד הקרוב את הדולר, ולקדם את היואן לתואר "המטבע החזק והמשפיע בעולם"? על פי גל ספקולציות אשר שוטף את בתי ההשקעות והאנליסטים המובילים בארה"ב בשבועות האחרונים, בהחלט נראה שכן. בבסיס הערכות אלו עומדת העובדה הפשוטה: בסין "נעלמו" כ-500 טון זהב במהלך השנה החולפת. אך כיצד הסיקו האנליסטים מכך כי אנו עומדים בפני מלחמת "ראש בראש" בין הדולר האמריקאי ליואן הסיני?

איפה הזהב?

בשנת 2013, סך הזהב אשר נוסף למשק הסיני (הכמות אשר נכרתה בתחומי המדינה בנוסף לכמות אשר יובאה ממדינות שונות) היה גבוה בהרבה מהכמות אשר צרכו האזרחים. החודש פרסמה רשות הזהב הסינית את דו"ח הסיכום לשנה החולפת, ממנו עולה כי אזרחי סין צרכו במהלך השנה החולפת זהב בכמות של 1176.4 טון – עלייה של 41.4% לעומת שנת 2012. אך גם העלייה המרשימה והכמות האדירה אפילו לא מתקרבות לכמות הזהב אשר נוספה למשק הסיני השנה, כש-428.2 טון זהב הופקו ממכרות ברחבי המדינה, ו-1158.2 טונות זהב ייובאו מהונג קונג. בסך הכל, הפער בין הזהב אשר התווסף למשק לבין הזהב אשר צרכו האזרחים עומד על 410 טונות.

אך עד כמה שהמספר נשמע אדיר, מומחים רבים מעריכים כי הפער האמיתי גדול הרבה יותר. בבייג'ינג נמנעים מלפרסם סטטיסטיקות מדויקות אודות הסחר בזהב במדינה, ומקורות שונים מדווחים על ערוצי הברחה רבים אשר אינם מתועדים או מדווחים על ידי השלטונות. בסך הכל, מומחים מעריכים כי סך "הזהב החסר" בסין עומד על הרבה מעבר ל-500 טונות.

תוכנית מסודרת להדחת הדולר? | צילום: shutterstock

אז מה עושים עם כל כך הרבה זהב בסין? כמויות עצומות מועברות לתעשיית הצורפות והתכשיטים, אשר מיוצאים מסין לעולם כולו. הערכות שונות מדברות על משלוחי ענק של זהב המועברים לאירן כאמצעי תשלום עבור הנפט והגז אשר מסופק לסינים. וסכומים מסוימים – אם כי קטנים בהרבה, נרכשו על ידי כמה מהאנשים העשירים בסין, אשר החליטו לשים את מבטחם במרבצי ענק (במונחים פרטיים) של המתכת הצהובה.

האם הסינים מתכננים הפיכה?

בשבועות האחרונים, כאמור, שבה ונשמעת אפשרות נוספת, אשר נשמעת כמעט דמיונית, לפיה הבנק המרכזי הסיני אוגר בחשאי את כמויות הזהב העצומות האלו. על פי הערכות ודיווחים שונים, סין נותרה מחוץ למשחק בתחום הזהב ממש עד השנים האחרונות. בשנת 2013, לעומת זאת, הבנק המרכזי הסיני שינה גישה (גם באופן גלוי) והפך לרוכש נלהב של הזהב לאחר שמחיר הזהב בעולם, אשר עלה ביציבות בין השנים 2001 ל-2012 צנח במהלך השנה החולפת, איבד כ-28% מערכו ויצר הזדמנות רכישה נדירה עבור הבנק הסיני. על פי הנתונים הרשמיים, רזרבות הזהב של סין עומדות כיום על 1054 טון – נתון אשר לא עודכן מאז שנת 2009, ועל פי רוב ההערכות קטן משמעותית מהנתון האמיתי.

אז למה לסינים לצבור בחשאי כמויות זהב אדירות שכאלה? הספקולציות בדבר מרבצי זהב חשאים במרתפי סין מזינות מעגל ספקולציות נוסף, לפיו שלטונות סין הולכים להדהים את העולם הפיננסי ולהמיר את המטבע הסיני ("להנדס" אותו מחדש) – לכזה המוצמד לשווי הזהב. בבסיס השמועות עומדת הערכה אשר פרסמה האנליסטית פרייה במיש מחברת המחקר Lombard Street לפני מספר שבועות, אז כתבה כי "הזרימה המאסיבית של זהב לשטח סין מעלה את האפשרות כי המדינה תנוע לעבר מטבע המבוסס על ערך הזהב, בניסיון לאיים על הדומיננטיות של הדולר".

בבייג'ינג, זה לא סוד, רוצים לראות את המטבע שלהם – ולא את הדולר – כמטבע הדומיננטי בשוק העולמי. בכדי להשיג את מטרתם זו, בכירי הטכנוקרטים הסינים "פועלים במרץ ובתיאום לקידום ערכו הבינלאומי של המטבע מאז שנת 2009" – כך על פי כריס דיקסון מהמכון העולמי למדיניות. לדבריו, הם בהחלט מציגים התקדמות בחלוף הזמן. היואן הסיני הולך וצובר תאוצה ברחבי העולם, אם כי המהלך טומן בחובו לא מעט סיכונים – שכן כמויות כסף רבות מוצאות את דרכן אל מחוץ לסין דווקא בתקופה בה המשק הסיני זקוק לכספים אלו.

לאן נעלמו 500 טון זהב? | צילום: shutterstock

לכן, ההערכות מדברות על הפיכת היואן למטבע דו ערכי – כלומר, הצמדת ערכו של היואן לזהב, ואיסור על סחר של אזרחי המדינה עצמה במטבע בזירה הבינ"ל, בכדי למנוע זליגת הון מתחומי סין. מהלך שכזה יאפשר לשלטונות ליהנות מכל העולמות – שכן הוא יגביר את הפיקוח והשליטה על המהלכים המוניטריים בתוך סין, ויאפשר ליואן לצמוח בשוק הבינ"ל. ובשוק אשר חי על גחמות וריגושים מידיים בהחלט ייתכן כי למטבע החדש, אשר יוצמד לשער הזהב, יהיו קונים רבים.

אז האם יש אמת מאחורי הספקולציות והחששות האמריקאים מפני המהלך הסיני? בנקודת הזמן הנוכחית, עדיין קשה לקבוע במדויק. אך לבטח ניתן לקבוע כי גל הספקולציות הנוכחי מבטא חשש אמיתי אשר קיים בקרב האנליסטים והמשקיעים המובילים בארה"ב מפני מהלכים כאלו ואחרים של הסינים – אל עבר השתלטות על כתר המלוכה של הכלכלה העולמית. וכש-500 טון זהב נעלמו ללא עקבות, הסיפור נהיה מעניין בהרבה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.