Forbes Israel Logo

להיות תלויה רק בעצמה: יפן מעוניינת לחזק את צבאה על אף החסות האמריקאית

בתוך המתח הגיאופוליטי ההולך וגובר במזרח הרחוק, הצהיר ראש ממשלת יפן שינזו אבה, כי הוא שואף להביא את יפן להיות "מדינה נורמלית". בבסיס אמירה זו נמצא הרצון לשנות את מעמדה הבעייתי של יפן כמדינה החוסה באופן כמעט מוחלט בצילה של ארה"ב ותלויה בכוחה הצבאי לשם הגנה עצמית. לאן אבה חותר? האם כוונתו להחזיר את ארצו לימיה כתרבות לוחמנית ואגרסיבית? או שהוא רואה בדמיונו מודל אחר, כמו זה של שוויץ למשל?

אך האם שוויץ היא "מדינה נורמלית"? אנשים שיודעים ששוויץ היא יותר מיודל, שוקולד ופונדו, מכירים גם את הבנקאים הסודיים שלה, את סוחרי הנשק הקטלניים, ואת סירובה להצטרף לאיחוד האירופי ולגוש היורו.

יש גם את הניטרליות השוויצרית המפורסמת. שוויץ נשארה ניטרלית במהלך שתי מלחמות העולם ובמהלך המלחה הקרה, אך זו לעולם לא באה ללא אסטרטגיה ויכולת להגנה עצמית. בפסקה המכונה "ניטרליות חמושה" באתר הרשמי של המדינה נכתב כך: "שוויץ וניטרליות הן מילים נרדפות, אך זה לא אומר שלשוויץ אין עוצמה צבאית. הצבא השוויצרי מתאמן להגנה עצמית ולביטחון פנים. כעקרון, שוויץ לא יכולה להיכנס לבריתות צבאיות אלא אם כן היא הותקפה. היא מחויבת שלא לנקוט עמדה בקונפליקטים בינלאומיים ולא לאפשר מעבר בשטחה לכוחות זרים. עם סיומה של המלחמה הקרה הניטרליות אינה הכרחית עבור אומות קטנות כפי שהיה בעבר. התלות ההדדית בעולם המודרני הופך את הניטרליות השמרנית הטהורה ליותר ויותר קשה".

האם אבה למד את המודל השוויצרי? העמדה הגיאופוליטית והאסטרטגית המובעת ב"ניטרליות החמושה" של שוויץ תואמת באופן מושלם את מיקומה של יפן מול אסיה כיום ובעתיד.


שינזו אבה. מעוניין לשנות את החוקה היפנית כך שניתן יהיה לחזק את הצבא | צילום: רויטרס

למרבה הצער, נראה ששום דבר לא רחוק יותר מדעתו של אבה מאשר שוויץ. במהלך השבועיים האחרונים, אבה ושריו טענו כי על הצבא היפני להתחזק על מנת שיוכל להגיב מול תקיפה של יריבה את אחת מבנות בריתה של יפן, גם אם יפן עצמה לא הותקפה. זו הדוקטרינה של "ההגנה העצמית הקולקטיבית".

הפירוש הסביר ביותר למדיניות זו היא שיפן תגיב לתקיפת בת בריתה הגדולה והחזקה ביותר- ארה"ב, אך כעת בכירים בממשלת אבה מדברים על הרחבתה כך שגם מדינות נוספות כמו אוסטרליה יכללו בה. אך האם זה אכן משרת את האינטרס היפני? והאם זה בכלל אפשרי תחת המגבלות של החוקה הפציפיסטית של יפן?

לפני יומיים הודיע האחראי על החוקתיות ביפן כי צעד כזה נוגד את החוקה ויחשב כבלתי חוקי. ההצהרה היא אתגר חזיתי עבור אבה שנראה נחוש לקדם פירוש מחדש של החוקה בקבינט. באופוזיציה של ביפן, כמו גם בעיתונות היפנית כבר מובעת ביקורת קשה על המהלך. בינתיים, חברתה לקואליציה של המפלגה הדמוקרטית ליברילית של אבה – מפלגת New Komeito גם היא אינה ששה לתמוך בשינוי המוצע, ונראה כי תאלץ לעזוב את הממשלה אם יוזמה זו תקודם. תסריט כזה יביא לזעזוע הפוליטי הראשון של ממשלת אבה.


רמטכ"ל ארה"ב, הגנרל דמפסי בשיחות עם עמיתו היפני. יפן משתמשת בארה"ב על נמת להשתחרר מהתלות בה | צילום: רויטרס

מדוע אם כך, אבה כה נחוש לקדם את ה"הגנה הקולקטיבית"? האם מדובר רק בניסיון לרצות את ארה"ב, האם זו דרכו להפוך את יפן למדינה "נורמלית"? הפנטגון דוחף כבר שנים להרחבת מדיניות ההגנה הקולקטיבית היפנית. גרעין האסטרטגיה של אובמה כלפי המזרח הוא חיזוק בריתות – כלומר חיזוק הבסיסים והכוחות האמריקאים ביפן ושיתוף פעולה עם צבאה מול איום סיני המהווה מין נבואה המגשימה את עצמה.

אבה משתמש בתבונה בלחץ האמריקאי ובסכסוך עם סין על איי סנקאקו, כדי לחתור לחיזוק הצבא היפני, מבחינה הגנתית כמו גם מבחינה התקפית, וכדי לשנות את החוקה שהוכתבה על ידי האמריקאים. זה נכון שכיום יפן היא לא מדינה נורמלית. היא לעולם לא תהיה כזו כל עוד בסיסים אמריקאים ממשיכים לכבוש את שטחה, והאינטרסים שלה כפופים לברית הלא הוגנת והלא נחוצה עם ארה"ב. גם ראש הממשלה אבה מבין זאת ומטרתו להפוך את יפן ממדינה הנמצאת תחת ההגנה האמריקאית, למדינה עצמאית המסוגלת להגן על עצמה. יש מודל למהלך הזה והוא המודל השוויצרי – כדי להגיע לשם יידרשו שניים או שלושה עשורים, אך כעת אבה עושה את הצעדים הראשונים, בתקווה שגם ההמשך יתנהל באותו כיוון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.