Forbes Israel Logo

לחשוב, אבל במידה: 5 דרכים לקבלת החלטות מהירה

האם גם אתם נתקלתם פעם בסוגיה בה היה עליכם להחליט, ופשוט לא הפסקתם להתלבט? זה יכול להגיע סביב בעיות הרות גורל כמו הצעות עסקיות משמעותיות, או על בעיות קלות וחסרות משמעות – כמו אופן סיום המצגת או קביעת שעה לפגישה. לא מעטים האנשים אשר נוטים ל"חשיבת יתר" – הם חושבים שעות ארוכות, בוחנים את האפשרויות, משקיעים משאבים רבים ואינסוף אנרגיה בכדי להגיע להחלטה הנכונה ביותר, לדעתם.

הבעיה עם מקרים אלו היא שאותם אנשים אשר מפגינים "חשיבת יתר" לא בהכרח מגיעים למסקנות הנכונות ביותר. למעשה, במרבית המקרים חשיבת יתר עלולה רק להזיק ליכולת קבלת ההחלטות שלנו. למרות שלכאורה מדובר באדם יסודי אשר בוחן לעומק את הסוגיה, מחקרים וסקרים שונים הראו כי קולגות, מנהלים וכפופים העידו כי אנשים אשר חושבים יתר על המידה משדרים בעיקר חוסר ביטחון, חור יכולת הנהגה וחוסר מקצועיות. וכמובן שאותם אנשים מבזבזים שעות ארוכות ומשאבים נוספים בניסיון להשיג מידע רב ככל הניתן ולבחון את הסוגיה מכל כיוון אפשרי.

צילום: shutterstock

אין בכך כדי להמעיט בערכו של מחקר יסודי בטרם קבלת החלטה חשובה. כמובן שבטרם תחליטו על רכישת חברה, למשל, מן הראוי שתתעמקו במחברות ובמספרים, תנהלו ישיבות רבות, תתייעצו עם גורמים רבים ככל הניתן ותגיעו למסקנה מבוססת. אך כאמור, רבים מאיתנו לא מצליחים להפריד בין המשימות החשובות באמת – אשר מצריכות עבודת הכנה ארוכה ועמוקה – לבין משימות פשוטות יותר, בהן מצפים מאיתנו שנפעל במהירות ובהחלטיות.

לאחרונה כינסנו למספר כתבות כמה מהנשים המובילות במשק האמריקאי. מדובר בנשים אשר התקדמו בסולם הדרגות עד לתפקידי מפתח בחברות ובתאגידי ענק. לאחר שעות ארוכות של שיחה, ליקטנו את 5 העצות המשמעותיות ביותר אשר שבו ועלו מפיהן של משתתפות שונות. נראה כי מרביתן הסכימו כי אלו הן 5 העצות המשמעותיות ביותר בדרך להפוך להחלטי יותר – ולהימנע מחשיבת יתר במקום העבודה.

1. תקפידו על חשיבה מאוזנת. גם בסוגיות אישיות למדי, חשוב לשמור על חשיבה אשר מביאה בחשבון את כלל התוצאות האפשריות. אחת העצות אשר נשמעה פעמים רבות הייתה פשוט לעצום עיניים – ולדמיין כל אחד מהתרחישים האפשריים. דמיינו את מקרי הקיצון: כיצד תרגישו אם האפשרות הטובה ביורת תתממש, וכיצד תחושו אם דווקא האפשרות הרעה ביותר היא שתתממש. תנו הזדמנות שווה לכל אחת מהאפשרויות – ורק אז תקבלו החלטה.

2. אל תזלזלו במידע שהוא "פחות ממושלם". רבים מאלו אשר נוטים לחשיבת יתר נוטים גם לזלזל בערכו של מידע שאינו "מושלם". רבים מעדיפים להמתין עד שיבוא מידע מכריע, אשר ישפוך אור על התמונה המלאה – אך מידע שכזה כמעט אף פעם לא מגיע. פעמים רבות תיאלצו להסתדר עם מידע חלקי בלבד. החדשות הטובות הן שמרבית הנשים סיפרו כי ההחלטות הטובות ביותר נלקחו דווקא כשלא כל המידע היה מונח לרשותן.

3. שתפו. פעמים רבות אנחנו נוטים לחשוב יתר על המידה בעיקר כי קשה לנו לספק אמירה חד משמעית אשר תסיים את ההתלבטות. התייעצות עם חברים, שותפים או מנהלים כמובן תסייע בשמיעת קולות נוספים ותסייע לראות את התמונה הגדולה – אך גם תאפשר לנו לשים בפרופורציה את ההתלבטות, ולקבל החלטה בקלות.

צילום: shutterstock

4. תנו כבוד לתחושת הבטן. מחקרים עדכניים מראים כי גם כשאנו מתלבטים ימים ארוכים (ואף יותר) בסוגיה מסוימת – אנחנו לרוב פועלים על פי תחושת הבטן אשר הנחתה אותנו כבר מלכתחילה. "תחושת בטן" היא אמנם תחושה בלתי מוגדרת, אך היא מגלמת את הניסיון שצברנו, הרצונות הכמוסים שלנו וגם הפחדים הנסתרים ביותר. אל תזלזלו בה – פעמים רבות היא היועץ הטוב ביותר שלנו. 

5. קחו אחריות. אחד הגורמים שמלחיצים רבים מאלו אשר נוטים לחשיבת יתר הוא החשש כי יסתבר שקיבלו החלטה שגויה – ויאלצו להסביר זאת בפני הממונים עליהם, הקולגות שלהם – או בפני עצמם. לכן, קחו אחריות והחליטו כי תעמדו מאחורי ההחלטה שלכם בכל מקרה – לטוב וגם לרע. דעו כי מותר לקבל החלטה שגויה, וכי גם אחת שכזו עדיפה על חוסר החלטיות מוחלט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.