Forbes Israel Logo

לכבוש את אפריקה: היזם שרוצה למשוך משקיעים ליבשת השחורה

היזם החברתי סקוט גילמור, מייסד ויו"ר חבר המנהלים של חברת Building Markets, רוצה לשנות את אפריקה. במשך שנים הוא חש תסכול רב מעבודתו במטה האו"מ, והרגיש כי תרומה וסיוע נקודתי לעניי אפריקה הן פעולות טובות, אך לא כאלו אשר ישנו את מצב הדברים ביבשת הענק. לכן, הוא החליט לעזוב את עבודתו, ולהתמקד בקידום היזמות העסקית באפריקה – במטרה למשוך יזמים וכסף אל היבשת השחורה, ולעודד יוזמות ועסקים מקומיים להתקדם ולהתפתח.

לשם כך, הוא החליט לתור אחר יזמים אפריקאיים במדינות מתפתחות ומסקרנות במיוחד. ליזמים אשר יצודו את עינו הוא מבטיח לסייע בכל דרך שיוכל – החל מעצות וידע מקצועי ועד חיבור למשקיעים, ספקים וקמעונאים ברחבי העולם כולו.

לאחרונה ערך גילמור כנס מיוחד, אשר שילב בין יזמים ומשקיעים אמריקאים לאנשי עסקים אשר הגיעו ממדינות אפריקה השונות. מטרת הכנס, לדבריו, הייתה לדון יחדיו, לשמוע עצות שונות ולגבש שיטת עבודה אשר תביא למיקסום יכולות הסיוע של החברה של גילמור ליזמים האפריקאים. בין היתר השתתפו בכנס ג'ף סקול (הנשיא הראשון של אתר eBuy), משקיעים דוגמת רוברט דוגן וג'ים ברייר, וטייקונים מיבשת אפריקה דוגמת הניגרי טוני אלומלו (מהבנקאים המשפיעים ביבשת אפריקה) והיזם אשיש טאקאר.

 למשוך את הכלכלה קדימה | צילום: רויטרס

המסקנה המשותפת של כל קבוצות החשיבה השונות הייתה ברורה – גילמור חייב לחשוב בגדול. לא די בסיוע נקודתי ליזמים קטנים – אם ברצונו לגרום לשינוי ממשי עליו לחבור ל"שחקנים הכבדים" בשוק האפריקאי, לשתף בידע המקצועי הרב שצבר ולקשר בינם לבין משקיעים "כבדים" בארה"ב ובאירופה. אלומלו, ביחד עם אנשי עסקים נוספים, התחייבו להקים קרן מיוחדת אשר תבחן כיצד ליישם את המידע הרב שנצבר בחברה ולסייע לשינוי המצב בשטח.

בין שלל המידע, גילמור הפך מומחה ממשי למדינת ליבריה. לדברי דוגן, מסד נתונים אמין ומדויק אודות השוק האפריקאי המתפתח הוא אמנם נכס אשר ניתן למכור באופן חד פעמי, אך לראייתו טוב יעשה גילמור עם ימשיך להחזיק במסד הנתונים, ויראה בו "גוף אורגני אשר מייצר הכנסות שוטפות". לראייתו, "המשקיעים בשוק האפריקאי מודאגים מאוד ממצב הנזילות, אבל הם מודאגים הרבה יותר מאמינות הנתונים שהם מקבלים אודותיו".

לאחרונה חבר גילמור גם לבית ההשקעות הבריטי City Financial, אשר התחייב להעביר 50-75 מיליון דולר לקרן ההשקעות של החברה ביזמים אפריקאים. יו"ר החברה רוברט היין אף התלווה לגילמור לנסיעה מיוחדת לליבריה – בכדי לבחון את מצב הדברים בשטח. "שווקי השוליים ימשכו בקרוב המוני משקיעים", אמר. "אתה לא יכול פשוט לרדת ממטוס בליבריה, עם סכום של כסף, ולהתחיל להשקיע מהיום הראשון. אנחנו חיפשנו את הידע המקומי, השותפות, וההיסטוריה שנותנים את הערך האמיתי לפרויקט".

הבחירה בליבריה אינה מקרית | צילום: רויטרס

הבחירה בליבריה כמדינת היעד הראשונה אינה מקרית. את המדינה ייסדו עבדים משוחררים מארה"ב, ואם נבחן את סמלי השלטון במדינה, יהיה קשה להתעלם מהדמיון למעצמה הגדולה. דגל המדינה מורכב מפסים בצבעי אדום-לבן ומכוכב לבן על רקע כחול בפינה השמאלית. הדולר הפך לשכיח למדי ברחבי המדינה כולה, ואתרים שונים נקראים על שם מדינות אמריקאיות, דוגמת העיר מרילנד. גם המצב הפוליטי בליבריה מתאים במיוחד למשקיעים זרים – לאחר מלחמות אזרחים מרובות נפגעים ואין ספור הפיכות צבאיות, בשנת 2005 נבחרה ג'ונסון סירליף לנשיאות בבחירות דמוקרטיות, ומאז מתנהלת ליבריה בשקט יחסי.

גילמור משוכנע כי יצליח למשוך את קהילת העסקים האמריקאית להשקיע בשוק ההולך ומתפתח ביבשת אפריקה. בנוסף, הוא מאמין שמהלך כזה יוכל ליצור שינוי ממשי גם בקרב האוכלוסייה הנזקקת והחלשה במדינות אלו, וכמובן, הוא מקווה גם להרוויח בעצמו מכל המהלך. עם טייקונים מקומיים המשתפים עמו פעולה, גב ממשקיעים בכירים בארה"ב ובית השקעות בריטי מוביל, נראה כי הוא בכיוון הנכון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.