Forbes Israel Logo

למכירה: חציו של אחד הבורות הגדולים ביותר על פני כדור הארץ

איזה מחיר שווה חצי בור באדמה?

זהו לא חציו של סתם בור, אלא חצי מאחד הבורות הגדולים בעולם – מכרה הזהב סופרפיט שבקלגורלי, אוסטרליה, שמוצע בימים אלו למכירה על ידי תאגיד הכרייה הקנדי Barrick Gold.

כשהוא נלהב לחתוך את העול שמטיל עליו חוב הענק שלו, העומד על סך 9 מיליארד דולרים, ב-2 מיליארד עוד השנה, וכשבכוונתו להמשיך לעשות זאת גם בטווח הבינוני, מטרתו המרכזית של התאגיד היא להיות חייב לבנקאים המטפלים בענייניו פחות מ-5 מיליארד.

חלק מהקמפיין להפחתת החוב מושג באמצעות השגת תזרים מזומנים נזיל, כשעד כה השנה 968 מיליון דולר כבר שולמו בחזרה. אבל הנתחים הגדולים מגיעים ממכירת נכסים, ואחת המדינות שראתה את "יציאת בריק" משטחה היא אוסטרליה. החברה המבוססת בקנדה מכרה מספר מכרות זהב שם לאורך השנתיים האחרונות.

היסטוריה עמוקה

הסופרפיט, כמו גם מכרה הזהב פימיסטון, הוא מכרה חיתוך עצום ממדים שאורכו כ-2 מייל, רוחבו מייל אחד ועומקו כחצי מייל. זהב נכרה מהאזור שנוצר על ידי הבור הענק כבר מאז 1893, שמחפש זהב נודד ממוצא אירי, פדי הנן שמו, גילה את מה שזה לכינוי "מייל הזהב".

מספר חילופי בעלות על המקום הסתיימו בסופו של דבר עם הקמתו של עסק שענה לשם "מכרות הזהב המאוחדים של קלגורךי" (KCGM), אשר מצוי בחציו בבעלות בריק הקנדית, ומחציתו בבעלות כברת הכרייה האמריקאית Newmont Mining.

KCGM מכרה הענק באוסטרליה | צילום מסך: אתר 

תחת תנאי המיזם המשותף שלהן לניומונט יש ככל הנראה זכות ראשונים בנכס, כלומר שהיא תהיה כנראה הקונה אם ערך הדדי ששתי החברות תסכמנה עליו יושג.

התפוקה בסופרפיט נעה בין 700 ל-800 אלף אונקיות זהב בשנה, מה שהופך אותו לאחד ממכרות הזהב הגדולים ביותר בעולם. עלות ההפקה עבור כל אונקיה, בלי חישוב העבודה על העומק שהמכרה כבר הגיע אליו, נעות בין 725 ל-775 דולר ליחידה.

בריק כבר רמזה בעבר שהחצי שלה בסופרפיט עשוי להפוך לפנוי, על אף שמכירת חלק ממיזם משותף הוא דבר מורכב יותר ממכירות מוקדמות שביצעה – של מכרות שהיו בבעלותה הבלעדית.

עניין גבוה

שלושה משתנים החזירו את הסופרפיט אל חיק החדשות:

1. אישור מצד בריק על כך שהיא עתידה להתחיל בהליך מכירה.

2. מחיר הזהב הגבוה יחסית שעלה ב-25% מאז תחילת שנת 2016, והגיע מ-1,072 דולר לאונקיה עד למחיר האחרון שפורסם נכון לכתיבת שורות אלו – 1,342 דולר לאונקיה.

3. עלייה צפויה בעניין שימשוך נושא הזהב בשבוע הבא, כשייערך כנס הכרייה הגדול ביותר של אוסטרליה, במסגרתו יתכנס "פורום הכורים והסוחרים השנתי" במשך שלושה ימים בקלגורלי.

בדו"ח הרבעוני שפרסמה בריק ביוני האחרון, היא אמרה כי בכוונתה ליזום תהליך בדיקה לאופן בו היא תוכל למכור את חלקה ב-KCGM. מוקדם יותר החודש, אחד ממנהלי ניומונט, גרי גולדברג, אמר לשירות החדשות של בלומברג שאם חברתו הייתה מסוגלת להגיע עם בריק להבנה בנוגע לערכו של הסופרפיט אזי הם היו מתעניינים בעסקה.

אולם, טבעם של מרבית העסקים המשותפים הוא כזה שבעוד שלשותף קיים יש זכות ראשונים לקנות נכס שמוחזק במשותף, הוא גם צריך להתמודד, או לגבור, על הצעות חיצוניות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.