Forbes Israel Logo
אואר שאהין. צילום: BioNTech SE
אואר שאהין. צילום: BioNTech SE

המניה בשמיים – אבל המיליארדר מאחורי החיסון של פייזר לא מכר כלום

אואור שאהין, המייסד והמדען הצנוע של חברת ביונטק המשתפת פעולה עם ענקית התרופות בכל הקשור לחיסוני הקורונה - מאמין בעתיד ורוד לחברה

כשמגפת הקורונה פרצה לחיינו בסערה לפני כשנה, תעשיית התרופות הגיבה באופן חריג וחסר תקדים. חברות רבות החלו להתחרות ביניהן בניסיון למצוא פתרון מהיר ככל הניתן לווירוס הקטלני והמאיים. כידוע – המאמצים השתלמו, וכיום קיימים כבר מספר חיסונים זמינים בשוק.

בהתאמה, מניות אותן החברות שהשתתפו במירוץ והצליחו לייצר חיסונים – נסקו. בכירים רבים בעולם הביופרמה מיהרו למכור חלק מהמניות שברשותם כדי לנצל את המצב ולגרוף רווחים.

בתוך כך, בתוך ההמולה, היה מנכ"ל אחד של חברה מובילה שדווקא החליט לנהוג בצניעות. מדובר באואור שאהין, מייסד חברת ביונטק (BioNtech) והמדען שעומד מאחורי חיסון הקורונה שאושר לשימוש בארה"ב.

חברת ביונטק. צילום: Shutterstock
חברת ביונטק. צילום: Shutterstock
אידיאולוגיה עסקית ייחודית

שאהין, לעומת עמיתיו בתחום, לא מכר אפילו מניה אחת בתקופה האחרונה, בצל ההצלחה המסחררת של החברה שבהובלתו. כאמור, החלטתו עומדת בניגוד מוחלט לפעולות בהן נקטו בכירים אחרים בחברות דומות, לרבות מדענים, בעלי מניות ומנכ"לי חברות תרופות אחרות שעמדו בפני צומת דרכים כלכלית דומה בעת האחרונה. את הדוגמה הבולטת ביותר לכך ניתן לראות בהתנהלותם של בכירים מחברת מודרנה, שלא חששו לנצל את ההזדמנות שנפלה בחלקם.

ההחלטה יוצאת הדופן של של שאהין היא חלק מאידיאולוגיה נרחבת יותר, אותה הוא מיישם בחייו הפרטיים והעסקיים. גם כיום, לצד ההצלחה הגוברת של החברה בהובלתו, המנכ"ל בוחר להמשיך להתגורר בדירה צנועה יחסית בעיר מיינץ שבגרמניה. אין ברשותו מכונית והוא ממשיך להגיע אל משרדי החברה באופניים מידי יום.

בעמוד הלינקאדין הרשמי שלו למשל, שאהין מציג את עצמו בראש ובראשונה כמדען, פרופסור באוניברסיטה המקומית, תוך שהוא משמיט במודע את הישגיו העסקיים. בנוסף, על פי מקורבים, את ההיבטים העסקיים והכלכליים בביוטכנולוגיה למד המנכ"ל המוכשר באופן עצמאי, מסרטונים ברשת ועל ידי קריאת ספרי הדרכה.

ביונטק ופייזר - שיתוף פעולה פורה. צילום: Shutterstock
ביונטק ופייזר – שיתוף פעולה פורה. צילום: Shutterstock
נאמן למדע ולמטופלים

על אף ההצלחה והרווחים – שאהין נשאר נאמן בראש ובראשונה למדע ולמטופלים. בינואר בשנה שעברה, הרבה לפני שהתחיל המרוץ המטורף לעבר החיסונים, הבין מנכ"ל ביונטק כי המחלה המסתורית שהחלה להתפשט בעולם – צפויה להישאר לתקופה ארוכה.

לכן, הוא האיץ בעובדיו להתחיל לפתח חיסון יעיל בכל המרץ, הרבה לפני שחברות אחרות יישרו איתו קו. בהמשך -חברה ביונטק לענקית התרופות פייזר, במטרה לייצר כמות גדולה של חיסונים, כ-3 מיליארד סך הכל, כשמטרת היעד של החברות היא לסיים את ההפצה עד סוף שנת 2021.

שיתוף הפעולה בין ביונטק לפייזר התגלה כמשמעותי משום שהוא שינה את תפיסת המשקיעים בוול-סטריט לגבי החברה. חודשים ספורים בלבד לפני התפרצות המגפה, הגיע שאהין לניו יורק במטרה למכור למשקיעים את מניית ביונטק עם הנפקתה.

באותו הזמן, החברה הייתה קיימת כבר עשור, אך עדיין לא פיתחה מוצרים שאושרו לשימוש על ידי הרשויות האמריקאיות. קבלת הפנים לה זכה בוול-סטריט בזמנו הייתה צוננת למדי, אך כאמור, לאחר החיסון – התמונה התהפכה לחלוטין.

כיום, שווי ההחזקה של שאהין, על פי הערכות, עומד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד מניית החברה זינקה ב-900% מאז 2019, כך שכיום ערכה הכולל מוערך ב-37 מיליארד דולר. לטענת מומחים, הרווחים צפויים להמשיך ולגדול לאור העסקאות הטריות הקשורות בהפצת החיסונים.

שינוי ארוך טווח בשוק

השנה החולפת הייתה שנה של שינוי תפיסתי עבור מנהלי ומייסדי חברות פארמה כמו מודרנה, פייזר ונובה-ווקס (Novavax), שהבינו כי בבהלה מהקורונה גלום פוטנציאל אדיר, וכי זהו הרגע לגייס משקיעים חדשים. נראה כי גם עכשיו, לאחר הדעיכה היחסית של המחלה ברחבי העולם, העלייה במכירת המניות בתחום דווקא ממשיכה.

מנכ"ל מודרנה למשל, סטפן בנסל, הרוויח השנה סכום של כ-150 מיליון דולר ממכירת חלקים מהמניות שלו בחברה בעוד המנהל הרפואי הישראלי של החברה, טל זקס, גרף לכיסו סכום של כ-100 מיליון דולר ממכירת מניות, לאחר שמכר כמעט את כל המניות שצבר מאז כניסתו לתפקיד בשנת 2015. גם מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, מכר כ-60% מהמניות שברשותו בסכום של כ-5.6 מיליון דולר, באותו היום בו החברה פרסמה כי החיסון שלה נבדק ויצא יעיל.

שאהין, לעומת זאת, לא מכר כלל חלקים ממניותיו ב-18 החודשים האחרונים. כנדרש להתייחס לנושא, טען כי הוא מאמין שזה לא הזמן הנכון לפעולות מסוג זה, משום שלתחושתו החברה תמשיך במגמת הצמיחה ותייצר פתרונות רפואיים מוצלחים נוספים לבעיות אחרות.

"מתחילת הדרך המטרה של ביונטק הייתה לייצר גישה סדורה ותעשייתית יותר. הכוונה היא לא להסתמך על פתרון אחד ויחיד שנייצר, כמו החיסון", הבהיר שאהין בחודש מרץ האחרון והוסיף: "בכוונתנו להמשיך ולהשתלב בתעשיית התרופות ולהציע פתרונות נוספים לצרכים רפואיים שונים".

צילום תמונת הכתבה: BioNTech

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.