Forbes Israel Logo

לנאום כמו סטיב ג'ובס: 10 טיפים לנאומים בלתי נשכחים

סטיב ג'ובס המנוח, מייסד "אפל", נחשב לנואם בחסד עליון אשר ידע "לתפוס" את הקהל מהשנייה הראשונה. נאומו המפורסם מאוניברסיטת סטנפורד משנת 2005 הגיע כמעט ל-8 מיליון צפיות ביטויוב בלבד, ו-8 שנים מאז הנאום, גרסאות כתובות שלו ממשיכות להסתובב ולהתפרסם ברחבי האינטרנט. את הנאום הוא פתח באומרו "היום אני רוצה לספר לכם 3 סיפורים מחיי האישיים. זה הכל. שלושה סיפורים בלבד". מאותו הרגע ואילך, הקהל כבר היה שלו. 

גם אתם יכולים. אתם לא חייבים להיות מיליארדרים מעמק הסיליקון בכדי לספק נאום מצוין. נאום טוב חייב לכלול מסר ברור ורלוונטי, אשר ילווה בכמה סיפורים נהדרים שיתמכו וידגימו אותו. אך מעבר לעיקרון פשוט זה, הנה 10 עצות מרכזיות אשר יעזרו לכם בכתיבת הנאום – וישמרו את הקהל עירני וממוקד. 

תשכחו ממצגות מפוארות ועמוסות מידע. במקום זאת, שמור על מבנה נאום פשוט וברור הכולל התחלה, אמצע וסוף. "נאום הוא דרך תקשורת מאוד לא יעילה" מסביר ניק מורגן, כתב פורבס, נשיא חברת 'Public Words' ומחבר ספרים שונים בנושא. "הקהל שוכח לרוב את הנאום ששמע. לכן – הקפד להישאר פשוט וממוקד ככל הניתן". 

השתמש באנקדוטות. "כתיבת נאום נעשית קלה בהרבה כשמבינים שכל מה שצריך לעשות זה לבחור מסר מרכזי אחד ושלושה סיפורים נהדרים שיתמכו בו" אומרת ג'יין פראגר, פרופסור באוניברסיטת קולומביה ונשיאת חברה לייעוץ והדרכה בנושא. "כשתספר סיפורים מחייך האישיים, תוכל להעביר אותם בצורה חלקה בהרבה. תוכל לספר פרטים ישירות מהזיכרון, ובתחושה אוטנטית לחלוטין".

כל אחד יכול I צילום: shutterstock

הקפידו על רלוונטיות לקהל. שאלו את עצמכם: איזה בעיות מעוניין הקהל שמולכם לפתור? עסקו בבעיות אלו בתחילת הנאום – "ואז, ורק אז, דברו על תחום ההתמחות שלכם כפיתרון אפשרי לבעיות אלו" אומר מורגן. "כל קהל שואל עצמו 'למה אני פה? מה אכפת לי בעצם?' כשתספק להם מענה לשאלות אלו, הם יתפנו לעסוק בשאלות אחרות כמו 'איך' פותרים את הבעיה".

דלג על דברי תודה ופתח ישר בנאום עצמו. נואמים רבים טועים ופותחים את נאומם בהבעות תודה שונות ומפרכות. במקום זאת, "פתח ישר ב'סיפור מסגרת' אשר יציג מהו נושא הנאום בצירוף סטטיסטיקה כלשהי, שאלה מסוימת או כל דרך אחרת בכדי להתחבר לקהל" אומר מורגן.

הקפד על שפת הגוף שלך, והקפד לשדר נינוחות ורוגע. אם תראה סימני עצבנות (כמו שילוב ידיים על החזה או תפיסת המותן) הקהל יזהה אותם וייסגר בפניך. "אתה חייב לשדר כי אתה מרגיש בנוח עם הקהל – בכדי שגם הקהל יחוש בנוח איתך" מסביר מורגן.

הקפד על שפת הגוף I צילום: shutterstock

תעמוד זקוף. לא משנה אם אתה מסתובב על במה או עומד מאחורי פודיום – הקפד על עמידה זקופה וישרה. "דמיין שהראש שלך נמשך כלפי מעלה על ידי מיתר בלתי נראה" מציעה פראגר.

נסח היטב את מילותיך ללא קשר לסגנון הדיבור הטבעי שלך. "אוטנטיות היא המפתח" אומרת פראגר. "אתה לא יכול להיות משהו שאתה לא. מה שכן, אתה יכול להציג את ה'אתה' הטוב ביותר".

התאמן על הנאום מראש. "האימון יהיה מועיל בהרבה אם תבצע אותו במקלחת או שפשוט תריץ אותו בראש, מאשר אם תתאמן מול מראה – שמסיחה את הדעת מן העיקר" מציעה פארגר. "בכל מקרה אל תוותר על אימון והקראת הנאום לפני קהל חי".

"תעבדו" על החדר. נסו לדבר עם כמה מהצופים לפני תחילת הנאום, כך שתוכלו להתמקד בכמה "פרצופים ידידותיים" במהלכו. "נסו לפנות לפרצוף ידידותי אחד בכל חלקת מושבים" מציעה פראגר. "כך, גם אנשים אשר ישבו בסמוך לאותם 'פרצופים' יחושו כי אתם פונים אליהם. אתם רוצים שהנאום יורגש כסדרת שיחות עם קבוצות מכרים מצומצמות".

ומעל הכל, נסו ליהנות מהחוויה. "הסוד החשוב ביותר הוא לאהוב את מה שאתה עושה באותו הרגע" אומר מורגן. "אם תוכל פשוט להירגע וליהנות מהרגע, גם הקהל יוכל לעשות זאת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.