Forbes Israel Logo

"לצפות בשוק זה לא להשקיע": וורן באפט יוצא נגד המעקב האובססיבי אחר שוק המניות

כמה חשוב זה לעקוב אחר שוק ההון? האמת היא – שבכלל לא, ככה לפחות טוענים שניים מהמשקיעים הטובים בעולם, ג'ון בוגל ווורן באפט. "שוק ההון הוא הסחת דעת אחת גדולה מהעיסוק האמיתי בהשקעה", אומר בוגל, מייסד קבוצת Vanguard לקרנות נאמנות.

"אם השוק היה סגור לאורך שנים, לא היה לנו אכפת", ממשיך וורן באפט, "אם אתה מתמקד במחיר, אתה למעשה מניח שהשוק יודע יותר ממך". באפט הוא משקיע אקטיבי והמנכ"ל של חברת Berkshire Hathaway. שווי החברה שלו מכה באופן רציף את מדד ה-S&P 500 בכ-9.9% עוד משנת 1965, וכבר בשנת 1959 אמר באפט שהוא "לא מנסה לחזות את השוק הכללי".

שני המשקיעים הללו הם בין המצליחים והידועים -שניהם מגיעים משני צידיו של עולם ההשקעות, ושניהם מסכימים על אותה נקודה – מעקב יום יומי אחר התנודות בשוק המניות הוא שום דבר מעבר להסחת דעת מההשקעה עצמה. האם זה אומר שערך המניות בשוק לעולם אינו משנה? ממש לא. ישנם רגעים שחשוב מאוד לבדוק את הנתון הזה.

וורן באפט: "לא מנסה לחזות את השוק הכללי" | צילום: רויטרס

אני מאמין שמשקיע שמתקרב לפרישה או כבר פרש, צריך לשקול את הסכום שחסך ואז להעריך הם הוא שבע מעיסוק בשוק המניות. אם כבר יש לכם את הכסף שאתם זקוקים לו לפרישה, למה לסכן את ההצלחה, וזאת במיוחד עם הצלחתם בזכות שוק שורי וההערכות כרגע הן שהמחירים גבוהים יחסית? אין טעם לשאת בסיכונים גבוהים רק בשביל עוד רווח אחד קטן. אם יש לכם מספיק, כדאי לשנות את תיק ההשקעות למניות בסיכון נמוך ואינדקסים של אגרות חוב.

אולם, ישנם מצבים בהם צבירת הון הגיונית גם אחרי הפרישה. אם אתם מספיק ברי מזל ויש לכם יותר כסף ממה שתצטרכו אי פעם, אז ההשקעות שלכם הופכות למשמעותיות עבור הדור הבא ואף מעבר לכך – כך לפחות באפט רואה זאת.

באופן אירוני אולי, באפט מציע ליורשיו לשים את מירב כספם על אינדקסים. לאישתו למשל, הציע באפט "לשים 10% מהכסף באגרות חוב ממשלתיות קצרות טווח ו-90% מהכסף באינדקס זול של ה-S&P 500". מיותר לומר שבוגל מסכים איתו?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.