Forbes Israel Logo

מבט מבפנים על מקום העבודה הנחשק בעולם: 15 סיבות לכך שעובדי חברת גוגל לא רוצים לצאת לחופשה

קשה להשיג עבודה בגוגל פי 10 יותר מאשר להתקבל לאוניברסיטת הרווארד המהוללת. עם יותר משני מיליון מועמדים בשנה, נראה כי כולם רוצים לעבוד בענקית החיפוש. האם זה בגלל שהיא הוכתרה לחברה המאושרת ביותר באמריקה? ב-2011 דורגה גוגל במקום הראשון לאחר שיותר מ-100 אלף עובדים חילקו ביקורות על מקומות עבודתם. הציונים היו מבוססים על גורמים כמו איזון בין העבודה והחיים הפרטיים, מערכות היחסים עם הבוסים והעמיתים, פיצויים והזדמנויות צמיחה.

גוגל לא הפכה במקרה לחברה המאושרת בשוק, זוהי תוצאה של תכנון מחושב ותרבות מסוימת. לפניכם 15 סיבות וגורמים שהביאו את גוגל לראש רשימת מקומות העבודה הנחשקים ביותר ברחבי העולם:

1. כסף 

עם הכנסות שנתיות של מיליארדי דולרים, גוגל משלמת את אחת מהמשכורות הממוצעות הגבוהות ביותר בשוק.

2. מטרה

גוגל תמיד שאפה למטרות אציליות והיא מנהלת את עסקיה על פי מוטו פשוט – "אל תהיה רשע". מטרתה היא לארגן את המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש עבור כולם.
"לגוגל מידה מסוימת של שליחות חברתית לעומת רוב החברות האחרות" אומר המייסד לארי פייג'. "נראה לי שזו הסיבה שאנשים כה אוהבים לעבוד עבורינו או משתמשים בשירותים שלנו. מטרתן של חברות, באופן כללי, צריכה להיות להפוך את העובדים שבה לכה עשירים שאינם יהיו חייבים לעבוד ולמרות זאת יבחרו לעבוד מאחר והם מאמינים בחברה ונהנים מהעבודה".

3. דאגה וטיפול

גוגל לא בוחלת באמצעים כאשר מדובר בסיפוק סביבת עבודה מזמינה עבור העובדים שלה. "מתברר כי הסיבה שאנו מעניקים סביבה כזו לעובדים שלנו היא לא כי הדבר חשוב לעסק אלא כי זה הדבר הנכון לעשות. בשורה התחתונה יעדיף עובד לעבוד בחברה הדואגת לו" כך אומר לאזלו בוק, מנהל בכיר בגוגל.

עובד בגוגל ישן בעמדת המנוחה | צילום: רויטרס

4. פורקן יצירתי 20 אחוז מזמן העובד

גוגל מאפשרת לעובדים שלה להשתמש בכ-20% מזמנם בשבוע בכדי לקדם פרויקטים מיוחדים. כלומר, בכל שבוע עבודה, עובד יכול לקחת יום שלם בו יתעסק בפרויקט שאינו קשור לעבודתו הרגילה. לפי גוגל, רבים ממוצרי החברה החלו את דרכם כפרויקטים מיוחדים כאלו.

5. הענקת קול לעובדים

Google-O-Meter נותן לעובדים את האפשרות להציע שינויים שונים, אם כלפי העבודה עצמה ואם לצורך שינויים תרבותיים פוטנציאליים. "יישום כלי התרשימים של גוגל בחברה עצמה מאפשר לחברה לאמוד את הפופולריות של הצעות העובדים השונות, כמו למשל דיור רופאים נוספים באתר או הבאת עובדים מחו"ל לביקור במפקדה הראשית של גוגל" סיפרה דיאנה רנסום.

6. הטבות, הטבות, הטבות (גם בקבר)

אם עובד בגוגל נפטר בזמן שהוא מועסק בחברה, בן הזוג שלו הנותר בחיים יקבל צ'ק מדי שנה על 50% ממשכורתו של הנפטר, למשך עשור. מה שמפתיע אפילו יותר בהטבה הזו הוא שהיא אינה דורשת קביעות, כלומר רוב העובדים בחברה זכאים להטבה זו.

7. משפחה מודרנית

גוגל נותנת לעובדים שלה הנמצאים במערכות יחסים חד מיניות, כסף נוסף אשר יכסה את ההוצאות הבריאותיות של בני זוגם. נכון להיום, כאשר עובד מקבל ביטוח בריאות המכסה גם את בן זוגו, זוגות המורכבים מאותו המין מחויבים במס נוסף, שזוגות הטרוסקסואליים לא צריכים לשלם (בארה"ב). גוגל לוקחת את נטל התשלום הנוסף (כאלף דולר בשנה) על עצמה.

8. חדרי השירותים

לעובדי גוגל גישה לחדרי השירותים החדישים והמתקדמים ביותר בעולם. חדרים אלו מציעים שטיפה וייבוש של האזורים האינטימיים, כאשר גם מי השטיפה וגם מושב האסלה עצמו יכולים להיות מחוממים או מקוררים על פי העדפת העובד.

9. משחקי החברה

למשרדי חברת גוגל יש אולם באולינג פרטי לעובדים.

10. הדרכה ופיתוח

התוכנית המקורית של גוגל הנקראת " CareerGuru" משדכת בין מנהלים ועובדים פשוטים בכדי שהמנהלים יוכלו להעניק אימון קריירה לעובדים ולהדריך אותם בנושאים כמו איזון בין העבודה והחיים, פיתוח אישי ומקצועי, סגנונות תקשורת ופתרון סכסוכים.

11. בריאות

במתחם גוגול ישנם מספר בריכות מעניינות ומיוחדות. הבריכות החיצוניות משמשות למעין הליכוני מים – זרם חזק המאפשר לשוחים לשחות במסלול שלא נגמר.

הליכון מים לעובדים | צילום: רויטרס

12. תרגילי גיבוש קבוצתיים

במשרדי גוגל אופניים מיוחדות אשר משמשות עבור תרגיל גיבוש לקבוצה המתגבשת. האופניים בעלות ארבע גלגלים, כאשר חמישה רוכבים עובדים יחד על מנת להסיע האופניים.

13. שטח עבודה שיתופי

המסדרונות במשרדיה של גוגל תוכננו והוקמו בצורה כזו התאפשר שיתוף מידע. המשרדים אינם דומים לסביבה ארגונית טיפוסית. עמדות העבודה מעוצבות כך שקבוצות של שלושה עד ארבעה עובדים העובדים יחד גם יושבים יחד באותו אזור.

במהלך שלב התכנון, האדרכיל קלייס ווילקניסון עמד בפני בעיה מאתגרת – איך ניתן לשלב עבודה קבוצתית עם סביבה שקטה שתאפשר ריכוז ללא הסחות דעת? ואיך לעשות זאת מבלי להפוך את משרדי החברה למבוך של תאים? ווילקינסון החליט להשתמש בקירות זכוכית כדי לחלק את השטח לאשכולות. עיצוב זה עוזר להפחית את הרעש בתוך המשרד ומאפשר לאור השמש להאיר את המשרד כולו. מייסדי ומנהלי גוגל מעוניינים בכך שהעובדים ישתפו אחד את השני ברעיונותיהם. התקווה שלהם היא שעל ידי עידוד אינטראקציה, העובדים יהיו שבעי רצון יותר מעבודתם ויצרו את המוצר הגדול הבא של גוגל.

גוגל קמפוס | תמונה: ויקיפדיה

14. מזון ומשקאות

גוגל מזינה את עובדיה היטב, במתחם ניתן לאכול ארוחת בוקר, צהריים וערב ללא תשלום. ישנם מספר בתי קפה הממוקמים בקמפוס בהם העובדים יכולים לאכול, בית הקפה המרכזי נקרא על שמו של השף הראשון של גוגל – צ'רלי איירס. בבתי הקפה אפשרויות רבות ממנות צמחוניות, סושי ועד אוכל אתני מרחבי העולם. גוגל מקדמת תרבות אכילה נכונה ולכן מספקת מזון אורגני, טרי ובריא. הבעיה היא שכאשר אפשר לאכול חינם, אוכלים יותר ולכן העובדים החדשים של גוגל משמינים כ-5 קילו בחודש הראשון בחברה.

חדר האוכל של עובדי גוגל | צילום: רויטרס

15. שקיפות

אם כל אלו לא הספיקו, גוגל מאפשרת לעובדיה לשוחח עם מיסדי החברה על בסיס שבועי ונונתנת להם את האפשרות לדעת כמעט הכל אודות החברה בה הם עובדים. כל שישי מתקיימת פגישה בה משתתפים עובדי החברה ומייסדיה. בפגישה רשאי כל עובד לשאול את מייסדיה של גוגל כל שאלה הקשורה לחברה. הפגישות האלו הפכו להיות חלק עמוק מתרבות העבודה בגוגל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.