Forbes Israel Logo

מדהים: בריטניה ענייה יותר מאשר כל אחת מחמישים המדינות בארה"ב

פרייזר נלסון מה- Spectator פירסם לאחרונה כתבה לפיה בריטניה ענייה יותר מכל מדינות ארה"ב פרט לאחת. הוא מיקם אותה בדיוק בין אלבמה ומיסיסיפי. אך למעשה בריטניה אפילו ענייה יותר ממיסיסיפי.

חשוב להדגיש כי אין זה אומר שההכנסה החציונית בכל ארה"ב היא גבוהה או שווה להכנסה בבריטניה. אך יש גורמים משפיעים אחרים, למשל אחוז ההכנסות הלאומיות הזורמות להון הוא גבוה יותר בארה"ב מאשר בבריטניה. יתר על כן, ארה"ב היא מדינה שוויונית יותר, מה שאומר כי העשירים מהווים חלק גדול יותר מההכנסה הלאומית. לכן אין מדובר בנתוני הכנסה חציוניים או רמת חיים, למרות שנתונים אלו מהווים מדריך שימושי לאיתור אותם נתונים.

אם בריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ותצטרף למדינות ארה"ב, היא תהיה המדינה הכי ענייה ברשימה, עניה יותר ממיזורי ומקנזס המושמצת, וכן גם מסיסיפי תחשב לעשירה יותר.

אז איך הגענו למסקנה הזו? החישוב נעשה כך: ראשית חישבנו את התוצר לנפש בארה"ב על ידי חילוק התוצר במדינות ארה"ב באוכלוסייה. לאחר מכן משווים את המספר לנתון המקביל מבריטניה. בכדי שהתשובה תהיה נכונה יש להשתמש במדד כוח הקנייה (PPP) .

צילום: shutterstock

מחירים משתנים ממקום למקום, כך למשל המזון בארה"ב זול יותר מאשר באירופה, אך הטיפול הרפואי בדרך כלל יקר יותר בארה"ב. מדד ה-PPP עוזר להשוות את המחירים השונים של כל מיני שירותים ומוצרים זהים במקומות שונים. זה הוא אינו מדע מדויק, יותר סוג של אומנות.

אמנם לא נעשה ניסוי זהה לזה בעבר, אבל כן התנהלו מחקרים דומים. ישנה תוכנית מחקר עצומה הנקראת Luxembourg Income Study. לפני כעשור הם פרסמו מחקר שהראה כי האחוזון התחתון בארה"ב מרוויח סכום כמעט זהה (בהתאם למדד ה-PPP) בארה"ב ובשוודיה ופינלנד. אך האחוזון העליון בארה"ב לעומת זאת, הרוויח הרבה יותר מהאחוזון העליון בשתי המדינות. כך שהחלוקה מחדש שהנהיגו מדינות סקנדינביה לא גרמה לכך שענייה יהיו עשירים יותר מעניי ארה"ב, אך היא הפכה את העשירים לעניים יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.