Forbes Israel Logo

מחקר: שינויי האקלים מגבירים את הסיכון להתפרצויות וולקניות

עליית פני הים מהווה חלק מבעיות משמעותי מבעיותיו העתידיות של העולם, בשל החשש כי ערי החוף תמצאנה את עצמן עומדות בפני שילוב מסוכן של גלי מים גבוהים ורוחות חזקות. אולם מתברר כי מלבד עליית פני הים, בעיקר כתוצאה משינויי האקלים (מעשה ידי אדם), ישנן תופעות עתידיות לא פחות מסוכנות מהצפות: מחקר חדש מראה כיצד עלולים גלים גבוהים לגרום לפעילות וולקנית מוגברת.

מהמחקר עולה כי קרח מומס, שעלול לגרום ללחץ על קרום כדור הארץ, יכול בסופו של דבר להשפיע גם על פעילות וולקנית. מחברי המחקר בדקו אפר וולקני עתיק, ומצאו קשר בין המסת הקרח בקטבים ועליית גובה פני הים (שנובעת מהתחממות האקלים) לבין פעילות געשית.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

התפרצות הר געש בגבול צ'ילה-ארגנטינה ב-24 בדצמבר 2012 | צילום: רויטרס

שרשרת השינויים הסביבתיים מעשה ידי אדם, כך מסתבר, משמעותיים הרבה מעבר למה שחשבנו: הם לא משפיעים רק על הביוספרה, על השינויים הפיסיים הרחבים באטמוספרה, על האוקיינוסים ועל האקלים, אלא גם על הגיאולוגיה של כוכב הלכת עצמו. עבור רובנו הכוחות הגיאולוגיים המסיביים הינם סמויים מן העין – עד שקורה משהו רע.

אבל הם עלולים להפוך לבלתי נפרדים מהנעשה על פני כדור הארץ או באטמוספרה. במבט קדימה, לשינויים הקיצוניים על פני כוכב הלכת שלנו תהיינה השלכות בלתי נמנעות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.