Forbes Israel Logo

"מפעל הסרטונים הגדול בעולם": הצצה מיוחדת לאולפני הענק של יוטיוב בלוס אנג'לס

אם לא די בהשתלטות המדהימה של גוגל על עולם האינטרנט, תאגיד הענק האמריקאי ממשיך להשתלט על תחומים נוספים בחיינו כל העת. פרויקט הרכב האוטונומי מאיים להשתלט על תעשיית הרכב בעתיד, מערכת ההפעלה "אנדרואיד" למכשירים ניידים הפכה למערכת הנפוצה ביותר בעולם, ויוטיוב, אותה רכשה גוגל כבר בשנת 2006 (שנה בלבד לאחר הקמתה) הפכה לאחד מערוצי ההפצה החשובים ביותר בעולם לתכני וידאו.

אך ביוטיוב, מסתבר, ממש לא מתכוונים להסתפק בהפיכתם לפלטפורמת שידור מרכזית בחיינו. בחברה קיבלו החלטה אסטרטגית כבר לפני מספר שנים להשקיע סכומי כסף גדולים בכדי לעבור גם לשלב הבא – ולבסס את מעמדם כגוף הפקה גדול, אשר מעודד ומרכז את יוצרי הרשת הגדולים והפופולריים ביותר בעולם. כך, הם מקווים, אותם יוצרים מוכשרים יצליחו לשפר את יצירתם עוד יותר ולמשוך עוד ועוד צופים אל עמודי היוטיוב שלהם – ובכך ימשיכו לחזק את שליטתה של החברה בשוק התוכן כיום.

אחד המהלכים המרכזיים אשר נגזרו מאותה החלטה היה הקמתם של "חללי יוטיוב" – אולפנים מיוחדים ומלאים בציוד המתקדם ביותר בנמצא, אשר מיועדים ליוצרי הרשת המבטיחים ביותר באתר. בתמורה לשימוש באולפני הענק ובציוד המשוכלל היוצרים לא נדרשים לכלום, למעט להתחייבות להמשיך ולהעלות את תכני הוידאו שלהם לפלטפורמה הפופולרית, דבר אשר מושך מספרים אדירים של עוקבים לרשת גם כן.

צפו בכתבה המיוחד: "אולפני יוטיוב" נחשפים

"האולפן הגדול ביותר נמצא בלוס אנג'לס, באופן טבעי", מסבירה מנהלת תחום ההפקות ביוטיוב, איליין ריביירה. "בנוסף פועלים כרגע אולפני בעוד 5 ערים בעולם: ניו יורק, סאו פאולו, טוקיו, לונדון וברלין". כל אחד מאותם אולפני כולל, כאמור, שטח ענק לצילום – כמו גם סדנאות מיוחדות לבניית תפאורה, אביזרים או תפירת תלבושות, אולפנים מיוחדים לצילום על "קיר ירוק" (מערכת ממוחשבת שמאפשרת הוספת גרפיקה כרקע לאחר הצילום), אולפנים מיוחדים ליצירת סרטי אנימציה, אולפני קול וכו'. בנוסף תוכלו למצוא באותם אולפנים את הציוד המשוכלל ביותר הקיים בשוק: החל ממצלמות באלפי דולרים, מערכות סאונד, תאורה, פעלולים ועד לחדרי עריכה מצוידים ואפילו חדרי בקרה ליוצרים אשר משדרים בזמן אמת.

"כל מי שיש לו ערוץ יוטיוב מוזמן להגיע ולהתרשם מהמתחם, להצטרף לסדנאות מיוחדות, להרצאות או לכיתות אומן שאנחנו מקיימים כאן", מסבירה ריביירה. אך אם תירצו לעשות שימוש בכל הציוד היוקרתי שהוזכר כאן, תידרשו לעמוד בתנאי פשוט אחד: להחזיק בחשבון יוטיוב עם מעל ח-10,000 עוקבים. כך, מאמינה ריביירה, החברה למעשה מתבססת על הגולשים עצמם כמערכת הסינון האולטימטיבית, כשיוצר אשר זכה לאהדתם של 10,000 עוקבים, היא מאמינה, הוא אכן יוצר מבטיח אשר יוכל להמשיך ולצמוח אם יקבל גישה לציוד כמו שמציעים האולפנים המאובזרים.

רבים מאותם יוצרים יודעים בדיוק מה עליהם לעשות, ורק מודים על ההזדמנות לעבוד עם ציוד משוכלל שכזה אשר שווה, במקרים מסוימים, אף עשרות אלפי דולרים. מנגד, היא ממשיכה, ישנם גם יוצרים אשר דואגים אך ורק לתוכן – ולא מבינים דבר בציוד הטכני מסביב. לשם כך, יוטיוב מפעילה גם צוות רחב של אנשי מקצוע וטכנאים אשר יתפעלו את כל הציוד אם היוצר זקוק לעזרה כלשהי.

בינתיים משתמשים בשירותים כבר עשרות יוצרי תוכן, אשר כאמור הגיעו ללא כל רקע רשמי קודם בעולם התקשורת או התוכן. בסיור קצר בין האולפנים תפגשו ביוצרים בעלי תכנית ראיונות מיוחדת, מערכת חדשות אלטרנטיבית, לא מעט קומיקאים ויוצרי סרטונים פארודיים, מוזיקאים ואפילו קבוצת צעירים שיוצרת סרטוני הדרכה לספורטאים חובבנים. כולם עובדים אלו עם אלו, מסייעים, זורקים עצה ואף משתפים פעולה בסרטונים הקצרים איש של רעהו. לרגע, הם נראים כקבוצת צעירים אשר הגיעו לסיור באולפן הוליוודי, ולא מפסיקים להתלהב מהציוד המשוכלל הנמצא בכל מקום. רגע אחר כך, כולם נזכרים כי מדובר ביוצרים המצליחים ביותר ברשת אשר מפעילים פרופילים עם מאות אלפי עוקבים – וגם מרוויחים מכך לא מעט כסף.

ביוטיוב, כאמור, החליטו לעשות כל מאמץ כדי להשאיר את אותם יוצרים מצליחים ומבטיחים ברשותם. אמנם מנגנון התשלום של החברה הוא עדיין בעייתי, ומיזמים שונים (דוגמת זה של חברת יאהו) כבר הכריזו כי יפעילו מנגנון חלוקת רווחים "הוגן" יותר עבור היוצרים, בניסיון למשוך את היוצרים הפופולריים לשורותיהם. בינתיים, נראה כי אותם יוצרים שומרים אמונים ליוטיוב – בעיקר בזכות הפופולריות העצומה של האתר והפוטנציאל הממשי לפריצה לתודה הציבורית באמצעותו. הקמת האולפנים משמשת צעד נוסף בניסיון לפנות אל היוצרים – ולשכנע אותם כי יוטיוב היא אכן המקום הנכון עבורם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.