Forbes Israel Logo

משקיעים במיקרוסופט: ביל גייטס חייב ללכת הביתה

האם בקרוב נחזה ברעידת אדמה שתשנה את כל מה שהכרנו בעולם המחשבים בארבעים השנים האחרונות? ייתכן מאוד שכן, כי שלושה מבין 20 המשקיעים הגדולים במיקרוסופט פנו לדירקטוריון החברה בבקשה להדיח את לא אחר מאשר ביל גייטס – מייסד החברה האלמותי – מתפקידו כיו"ר מיקרוסופט.

כשמנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, הודיע כי הוא מתכוון לעזוב את החברה, זו לא הייתה הפתעה גדולה מדי עבור המשקיעים. בכל זאת, כבר שנים שהם לוחצים עליו לשפר את ביצועי החברה ולהוביל לעלייה בשווי המניה שלה. אבל גייטס? זו כבר הפתעה גדולה. ככל הנראה מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה בה יוצאים המשקיעים נגד אחד האנשים היותר מכובדים בעולם הטכנולוגיה.

דוברים מטעם מיקרוסופט סירבו להתייחס לידיעה, וכלל לא ברור האם דירקטוריון החברה יקבל, או בכלל יתייחס, לדרישות שלושת המשקיעים – שביחד מחזיקים בקצת יותר מ-5 אחוזים ממניות החברה. כמו כן, המקור שהדליף את הדברים לסוכנות הידיעות רויטרס לא ציין מיהם המשקיעים המדוברים, בטענה כי הדיונים הם דיונים פרטיים וחסויים.

שלושת המשקיעים טוענים כי גייטס, בתפקידו כיו"ר, מונע אימוץ אסטרטגיות חדשות על ידי החברה, ועשוי אף להגביל את צעדיו של המנכ"ל החדש, שייבחר במקום באלמר. הם ציינו גם שהדבר בא לידי ביטוי בתפקידו של גייטס בוועדת האיתור שהוקמה על מנת למצוא מחליף ראוי לבאלמר הפורש. עוד טענו השלושה כי גייטס משקיע יותר בקרן הצדקה שבבעלותו ופחות בחברה אותה הקים, דבר המוביל לירידה הן במורל והן בביצועים של ענקית התוכנה.

נכון להיום מחזיק גייטס ב-4.5 אחוזים ממניות החברה, ששוויה הנוכחי הוא 277 מליארדי דולרים. זהו מספר המניות הגדול ביותר המוחזק על-ידי אדם בודד. עם זאת, יש לציין שגם ללא פניית אותם משקיעים, זמנו של גייטס כאדם החזק ביותר במיקרוסופט הינו קצוב, לפחות מבחינה כלכלית טהורה.

ביל גייטס | צילום: רויטרס

לפני שהחברה הונפקה לציבור, בשנת 1986, גייטס החזיק ב-49 אחוזים ממניותיה. לאחרונה, בשל הסכם מוקדם יותר שנערך עם החברה, הוא מוכר בכל שנה 80 מליון ממניותיו. באופן זה, עד לשנת 2018 יוותר גייטס ללא כל אחיזה כלכלית בחברה שהקים לפני כמעט חצי מאה.

בשנת 2000 הוא צמצם את מעורבותו היומיומית בחברה כאשר העביר את תפקיד המנכ"ל לידיו של באלמר, ואילו בשנת 2008 עשה צעד התנתקות נוסף כאשר פרש כליל מהעבודה בחברה והחל להתמקד בקרן הצדקה שבבעלותו – הקרן על שם ביל ומלינדה גייטס – לה הון של 38 מליארדי דולרים.

מיקרוסופט של היום היא אולי חברה חבוטה במקצת, אך היא עדיין אחת מחברות הטכנולוגיה הרווחיות ביותר בשוק העולמי. אך למרות ההצלחה הפיננסית, היא סופגת עוד ועוד מהלומות, בעיקר בשל עליית קרנם של ההתקנים הסלולריים, הדוחקים את המחשבים האישיים מבוססי החלונות והאופיס אל קרן זווית.

בעוד אפל וגוגל עוקפות את מיקרוסופט בסיבוב בכל הקשור להתקנים הסלולריים הפופולאריים, החברה שהקים גייטס נשארה מדשדשת מאחור, מתמקדת בפיתוח התקנים דוגמת האקסבוקס, ובהפיכת תוכנות לשירותי רשת (אופיס היא דוגמה מצויינת לכך). האם הדרך שהוביל באלמר אכן כשלה? לא ברור. האם מחליפו העתידי יוכל לספק את החזון לו הענקית מרדמונד זקוקה כל כך? ייתכן. לטענת אותם בעלי מניות, הפתרון טמון בראש, והראש צריך ללכת.

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

הלהיט התורן באפליקציות הדייטינג ומה ניתן ללמוד ממנו

מסתמן: OS X Mavericks 10.9 תושק בסוף החודש

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.