Forbes Israel Logo

נלחמים על זכויות היוצרים: נחסמה הגישה לאתרי שיתוף ישראלים

זיר"ה, ארגון זכויות היוצרים ברשת האינטרנט המייצג את רשת תאגידי התוכן בישראל, הצליח לרשום הישג משמעותי במאבקו בפיראטיות האינטרנטית בישראל, כאשר קיבל צו מבית המשפט המחוזי בתל אביב לחסום שניים מאתרי שיתוף תכנים פופולארים. ההכרעה, שהגיעה במעמד צד אחד מבעלי התוכן קבעה כי האתרים Nako.me ו-Gozlan.me, ייחסמו בפני גולשים ישראליים.

הדיון המשפטי התנהל במעמד צד אחד בלבד – תאגידי התוכן בישראל. עד כה, נחסמו בהוראת בית המשפט אתרי שיתוף קבצים גדולים אשר איפשרו למשתמשים לצפות בתכנים בצפייה ישירה ו/או להוריד אותם למחשב. בין האתרים שנחסמו ניתן למצוא שמות מוכרים ביותר לציבור הישראלי כגון Topdown, WNET ו-Horadot.Net. כעת, גם Nako.me ו-Gozlan.me מצטרפות למועדון האתרים החסומים. ארגון זיר"ה שלח את צו בית המשפט לספקיות האינטרנט, ואלו החלו לחסום מצידן את הגישה עבור הגולשים שלהן.

בינתיים, נפתח מאבק אינטרנטי בארגון באמצעות אתר האינטרנט stop-zira.org, המבקש לעצור את הפעילות, לדבריו של "גוף מסחרי הפועל כדיקטטור המחליט לאיזה אתרים הציבור הישראלי יוכל לגלוש, ולאילו לא". האם להפר זכויות יוצרים או לא? הברירה אצל המשתמשים עצמם. 

חסימת או סינון DNS היא שיטה נפוצה של מניעת גישה לאתרי אינטרנט מסויימים. כל אתר מתארח בשרת אינטרנט שיש לו כתובת IP. לדוגמא, הכתובת של אתר פייסבוק היא 173.252.110.27, כך שאם תקלידו אותה facebook.com בשורת הכתובת, תגיעו לאותו המקום בדיוק.

עם זאת, השימוש בכתובות IP הוא לא נוח במיוחד, שכן קשה יהיה לזכור מאות כתובות כאלו עבור מאות אתרים אליהם אתם מעוניינים לגשת, לכן נוצר מערך הנקרא DNS – Domain Name System המתרגם למעשה כתובות IP לשמות דומיין ומאפשר גישה נוחה אליהם.

כל פעם שאתם מקלידים כתובת אתר בדפדפן, הוא מבקש את "ספר הטלפונים" או יותר נכון גישה לכתובת ה-DNS של ספקית האינטרנט שלכם, וכך יודע לאתר את כתובת ה-IP המדוייקת המבוקשת על פי שם הדומיין הרצוי. באמצעות חסימת DNS, ספקית האינטרנט מסירה את הכתובת עבור אתרים חסומים, כך שברגע שאתם מקלידים את כתובת האתר, כל מה שתקבלו הוא מסך ריק עם הודעת שגיאה, מכיוון שהכתובת אינה נמצאת ברשומות ה-DNS של ספקיות האינטרנט.

כל מה שעליכם לעשות, הוא לשנות את כתובות ה-DNS של ספקיות האינטרנט שלכם לכתובת DNS גלובאלית אחרת אשר אינה שייכת לספקיות האינטרנט, כמו גוגל, לדוגמא או שירות DNS אחר. שינוי כתובת ה-DNS נעשה דרך המודם, הראוטר, או מתאם הרשת במערכת ההפעלה, בדרך כלל במסך ההגדרות הראשי שם מתבקשים בדרך כלל להקיש 2 כתובות DNS, אחת ראשית ואחת משנית.

בנוסף ל-DNS של גוגל, ישנם שירותים שונים בתשלום המציעים הפניות DNS כאלו ואחרות גם על מנת להסיר חסימה בגישה לאתרים כגון Hulu, Spotify ו-Pandora, המבקשים לחסום משתמשים אשר אינם נמצאים בארצות הברית ומבקשים להשתמש בשירות שלהם. חסימה זו לתכנים מגיעה מסיבה דומה של סוגיית זכויות יוצרים במדינות אחרות.

סרטון וידאו: כיצד לשנות שרת DNS במערכת ההפעלה חלונות 7

לידיעה באתר ניוזגיק
10 טיפים להעלאת אפליקציות לחנות ב-Windows 8
RefreshMe: לנהל שיחות טלפון באופן יעיל [סטארטאפ]

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.