Forbes Israel Logo

סחיטה, סמים ואלימות: כך השתלטה המאפיה הרוסית על הנפט במדינה

שום דבר ברוסיה אף פעם לא היה פשוט. אבל הסיפור הבא שכולל סחיטה של תעשיית נפט מקומית, אלימות פיזית קשה, מספר תביעות הקשורות להחזקת קוקאין וירי במנהל, מדגים עד כמה קשה לנהל עסקים במדינה הגדולה בעולם.

הכוכבת הראשית בסאגה שלפניכם היא המאפיה הרוסית השלטת במחוז סמרה, אזור קודר במרחק של 850 ק״מ מדרום־מזרח למוסקבה, שנחשב למקום מסוכן אפילו בסטנדרטים רוסיים. 

לקבלת כל העדכונים, החדשות והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

העיר טוגליאטי, בירת ייצור הרכב של המדינה, סבלה ממרחץ דמים בן שש שנים מצד המאפיה שתבע יותר מ־100 נפשות. עיר אחרת, Novokuibyshevsk (נובו, בקיצור), מתגאה באוסף של בתי זיקוק לגז ונפט ובקבוצת פשע מאורגן מקומית חזקה המוכרת בשם Indeity (אינדיאנים). אם תרצו, מדובר במקבילה הרוסית לגנגסטרים של המערב הפרוע. 

במהלך החודשים האחרונים, לאחר סקירה של יותר מ־200 מסמכים וראיונות עם שורה של בעלי תפקידים במשטרה המקומית, חוקרי ממשלה ומנהלים מתחום הנפט, הגיע מגזין פורבס למסקנה העגומה ש־ Indeitsy שולטים בסחיטת תעשיית הנפט בנובו.

צילום: רויטרס

כ־400 חברי הקבוצה והקשורים אליה (כולל 50 העומדים בראשה) יצרו לעצמם נישה רווחית על ידי כך שהם מתלבשים על צינורות בדרכים מתוחכמות יותר ויותר, ולאחר מכן סוחרים בנפט הגולמי הגנוב, וכן בתוצרי נפט במוצרי פלסטיק.

ב־1994 כינה ילצין את ארצו "מעצמת פשע״. למרבה הצער, לא הרבה השתנה מאז. החידוש הוא ש־Indeitsy פועלת באופן חלקי באמצעות מה שנראה בבירור כשלוחה של הס קורפ, חברת הנפט השביעית בגודלה באמריקה (היקף המכירות שלה ב־2011 הגיע ל־38 מיליארד דולר), שבסיסה בניו יורק.

המטרה העיקרית של Indeitsy הם צינורות השייכים לרוזנפט, המצויה בבעלות הממשלה, מפיקת הנפט הגולמי הגדולה במדינה. בכל שנה מפיקה רוזנפט כ־180 מיליון חביות נפט באזור, ולפי הערכה לא רשמית של המשטרה המקומית, Indeitsy עושה לפחות 40 מיליון דולר בשנה מגניבת נפט מצינורות החברה באזור.

לפי מקורות מקומיים, האמצעי העיקרי של Indeitsy להשגת המטרה הם קבלני משנה העובדים עבור הס, שב־2005 רכשה אחזקת שליטה בסמרה־נפטא, חברת חיפושים והפקה מקומית.

כדי להבין במה מדובר, נסו להיזכר בסצנות של גנבות ממחסנים בסדרה "הסופרנוס״: קבלני המשנה של הס מודיעים ל־Indeitsy כשהשטח פנוי, ואז מאפשרים למשאיות שלהם ללגום לגימות עמוקות מהקשית של רוזנפט.שיתוף פעולה תמוה זה מטריד אף יותר. באחרונה נפגש ג׳ון הס, מנכ״ל הס קורפ הענקית, עם יורי בוצ׳קארב, מנכ״ל חברה קטנה למדי לאחסון והובלה של נפט בשם קוראל. לדברי בוצ׳קראב, במשך כמעט עשור הוא הודף את מאמציה של כנופיית Indeitsy לגנוב ממנו את קוראל.

צינור של רוזנפט. מפיקה בכל שנה 180 מיליון חביות נפט | צילום: רויטרס

הטקטיקות שלהם הן שיטות עסקי השחיתות הנפוצות ב״רוסיה החדשה״ – השתלטויות מזוינות, קנוניות משפטיות, תביעות פליליות מוזמנות ותביעות יזומות על ידי המשטרה בתמורה לשוחד – שיטות אלה מתוארות כולן במסמך מ־2010, "אי־צדק מזוין״, שפרסמה הנספחות המשפטית של משרד המשפטים האמריקאי במוסקבה.

"מנקודת מבט קרימינלית טהורה״, כותב המחבר תומס פיירסטון, אחד המומחים המובילים בארצות הברית לפשע הרוסי המאורגן, "מדובר במזימות מבריקות״, היות שהן עושות שימוש בייפוי מאזנים חוקי ומאפשרות לגנוב חברות שלמות, במקום רק נתח מהפעילות. כאמור, מה שמפתיע הוא שלפחות באופן עקיף מובילות הטקטיקות הללו בחזרה להס.

העוקץ הרוסי

דמות מפתח בעלילה היא אדם ששמו אלכסיי ויימן. לפי תיק של משטרת סמרה מ־2011 על הפשע המאורגן המקומי, שהגיע לידי פורבס, ויימן, עורך דין בן 35, מעורב עמוקות ב-Indeitsy. הוא גם מנהל בכיר בחברת הבת של הס באזור ובעל השפעה פוליטית.

עד דצמבר 2009 כיהן ויימן כמנכ״ל חברה פרטית שזכתה לפחות ב־50% מחוזי פריסת הצינורות של הס בסמרה. אז מכר את החברה (אף שבדוח המשטרתי נטען כי הוא עדיין שולט בה) והתחיל לעבוד עבור סיימון קיוקס, מנהל חברת הבת של הס וטייקון רוסי־אמריקאי שבעבר כיהן כמנכ״ל בשתיים מחברות האנרגיה הגדולות במדינה: טיומן אויל (TNK) ויוקוס אויל.

ביוקוס החליף ויימן את מיכאיל חודורקובסקי, שנאסר במסגרת תפיסת מוקדי הכוח הידועה לשמצה של ולדימיר פוטין. קיוקס מנהל את חברת הבת בסמרה מאז שהס השתלטה עליה, ולפי ההערכות מחזיק 10% ממנה. הס קורפ מחזיקה 85%; לא ברור מי מחזיק בשאר.
הפעילות הזו ברוסיה חשובה ביותר להס. ככלל, ההפקה של החברה – והרווח – נמצאים בירידה. בשנה האחרונה הסתכמה ההכנסה נטו של הס ב־1.7 מיליארד דולר – ירידה של 20%.

ברבעון הראשון של 2012 הייתה ההכנסה נטו 545 מיליון דולר, בערך מחצית לעומת השנה שעברה. בשנתיים האחרונות תזרים המזומנים של החברה היה שלילי. עם זאת, מאז נכנסה הס לאזור ב־2005, המיזם בסמרה מהווה נקודת אור.

ג'ון הס, מנכ"ל הס קורפ | צילום: רויטרס

אין נתונים לשנה האחרונה, אבל ב־2010 הציגה החטיבה הרוסית רווחים של כ־122 מיליון דולר, עלייה של 48% לעומת 2009, כך לפי דן אנד ברדסטריט. כמו כן, ישנן כמה תגליות נפט שנראות מבטיחות ביותר. אחזקתה ההתחלתית של הס במיזם הייתה 65%; במהלך השנים האחרונות, כשהחטיבה שגשגה, העלתה הס את אחזקתה ל־85%.

כאן שוב נכנס ויימן לתמונה. מאז 2005 סובלת החברה של בוצ׳קארב מפשיטות חוזרות ונשנות מצד שוטרים רעולי פנים וכוחות פרטיים. בכיר בחברה, שזיהה את ויימן כאחד הפושטים, הוכה באלות בייסבול ונורה בכדורי גומי. הבכיר עזב לאחר מכן את החברה. ויימן מתכחש למעורבות בפשיטה כלשהי.

"אני משלם את המסים שלי. אין לי מה להסתיר״, אומר בוצ׳קארב לפורבס. "נולדתי למשפחה פשוטה ממעמד הפועלים. אני לא משלם שוחד, וזה הופך אותי לאדם מאוד לא נוח. אני עובר בהצלחה את כל הבדיקות, בין אם זה ביקורות מס או חיפושים של המשטרה״.

אינה נאריקובה, אחת העובדות של בוצ׳קארב, אומרת שהיא כבר לא סופרת כמה בדיקות וחיפושים נערכו, עד כדי כך ש״אני לא יודעת להבדיל מי שייך לממשלה ומי גנגסטר״. נטליה ריבלקו, מנהלת החשבונות של החברה, נזכרת בגברים במסכות שחורות שהחזיקו יום אחד 30 מעובדי החברה בחדר אחד, מ־8 בבוקר עד 11 בלילה, ואיימו על כולם שילכו לכלא: "אנשים כאן הוכו בפראות, היו לנו אינספור ביקורות מס״, היא מספרת. "אני פוחדת ללכת לעבודה, אבל אני לא יכולה להשאיר את הבוס שלי להתמודד עם מצב כזה לבדו״.

פשיעות גדולות

בוצ׳קארב נעצר לבסוף ב־2010, ונאסר למשך חודשים בעבור החזקה של נשק לא חוקי ו־45 גרם קוקאין. הוא מספר שכשהיה בכלא, ואלרי פלוטניקוב, חבר לתא ולכאורה חבר ב־ ,Indeitsyאמר לו שבעיותיו ייעלמו אם פשוט יוותר על האדמה שלו. אולם מאז פלוטניקוב נעלם, ובשנה האחרונה הוא מוגדר כנעדר ("זה לא לטלפון״, אומרת אחותו אקטרינה, ומוסיפה כי החוקרים של היעלמות אחיה מתחלפים לעתים כה קרובות, עד שהיא כבר לא יודעת מי מטפל בזה).

בודקים את הפעילות ברוסיה. סניף של הס קורפ בארה"ב | צילום: רויטרס

"קבוצת הפשע שמנסה להשתלט על החברה של יורי זוכה לתמיכת הממשל המקומי והמשטרה המקומית, כך שקשה מאוד לפרוץ את החומה ולהשיג צדק עבור יורי״, מוסיף עורך הדין של בוצ׳קארב, פאבל אפאנסייב. "רוסיה כולה נמצאת במצב דומה״.

אפאנסייב מתאר כיצד השתמש במכוניתו כדי לחסום את היציאה במהלך פשיטה על קוראל, רק כדי לראות כיצד מציתים אותה מאוחר יותר ומשאירים שני דליי בנזין על גג המכונית, לאות אזהרה.

למלחמה החיצונית הזו נגד קוראל קדם קרב פנימי אכזרי. לדברי בוצ׳קארב, שותף בשם יורי מילוב רצה לערוך עסקאות מפוקפקות עם פושעים, הכוללות גניבת נפט וזיוף מסמכים בניסיון להשתלט על החברה. מי שסייע למילוב במשימה השנייה, אומר בוצ׳קארב, הוא לא אחר מאשר אלכסיי ויימן. ויימן ומילוב מכחישים את ההאשמות.

בסופו של דבר, כל ההאשמות נגד בוצ׳קארב – לרבות תיקי הקוקאין והנשק – נדחו. "אני בטוח שכל ההאשמות נגדו היו מפוברקות״, אומר סרגיי קורט־אדזייב, לשעבר עורך ראשי מוערך בנובאיה־גאזטה בסמרה, אחד מהעיתונים הבודדים שנותרו ברוסיה שעדיין ידועים בתחקיריהם המאוזנים. "הבעיות שלו נובעות מכך שהוא מסרב לוותר על העסק שלו לטובת Indeitsy״.

דוח משטרת סמרה מפרט בצורה יוצאת דופן על אנשי המאפיה של Indeitsy. הוא מזהה את הסנדק כגבר בן 38 שנושא את הכינוי "ויני״ (לדברי מקומיים, מדובר בהוכחה שהאיש צפה ביותר מדי סרטים הוליוודיים). יד ימינו של ויני, הידוע בכינוי "קופטל״, היה פעם מנהל בחברת תשתיות הנפט שהס עדיין מעבירה לה בקבלנות משנה את רוב עבודות הנחת הצנרת. גנגסטרים ראשיים נוספים הם "גאליב״ (גליליאו), "סוסליק״ (חפרפרת) ו״גאווניוק״ ((Sh־t­head.

כינויו של ויימן הוא "זה שמרכיב משקפיים״. הדוח מצהיר כי "שיטהד״ נוהג ביגואר, עוסק במשפטים ומחשיב את ויימן כחבר קרוב. עוד קובע הדוח: "עורכי הדין האלה עובדים כשליחים של Indeitsy המעבירים כסף לפתרון בעיות מול… סוכנויות אכיפת החוק״.

האלימות נמשכת

כמו שכל תאגיד מערבי יודע, הכניסה לרוסיה מגלמת בתוכה שלוש אופציות: לגמור עם עושר עצום, לקרוס בבת אחת אל תוך השחיתות, או שניהם. לפני עשור, פול א׳וניל, מנכ״ל אלקואה, שהייתה אז חברת האלומיניום הגדולה בעולם, סירב לתת לחברה שלו להשקיע ברוסיה בגלל האופציה השנייה, שחיתות.

"בעשור האחרון האקלים ליחסים עסקיים חיוביים הידרדר בצורה ניכרת״, אומר אוניל כיום. "לדעתי, פוטין ומדבדב הפכו בזה אחר זה את האקלים ברוסיה לפחות מסביר פנים להשקעה מצד חברות״.

ולדימיר פוטין ודמיטרי מדוודב | צילום: רויטרס

על פני השטח נראה שכמה חברות – כמו פורד מוטור ויבמ – בכל זאת השיגו שם הצלחה, ללא שערוריות; אחרות, כמו איקאה, סטארבקס, דיימלר ובריטיש פטרוליום, היו עדות לאיומים במאסרים על המנהלים שלהם, לגניבות, להסתננויות ופשיטות על החברות שלהם ולסגירת הפעילויות שלהן. ביניהן יש חברות אחרות, שפועלות באזור שאותו אינן מבינות ובוחרות להסכים לכל בשתיקה.

פורבס יצא לבדוק היכן נמצאת הס על הספקטרום הזה. כשנשאל על קשריה, לכאורה, של החברה למאפיית הנפט, אמר ג׳ון פפר, דוברו של הס: "החברה שלנו מבקרת על בסיס קבוע את הפעילויות מסביב לעולם כדי להבטיח שהן עולות בקנה אחד עם [קוד ההתנהלות שלנו] ועם כל החוקים המתאימים, ומגייסת לעתים קרובות מומחים חיצוניים. הביקורת האחרונה שלנו ברוסיה לא מצאה הפרות כלשהן של הקוד או של החוק״.

לפורבס נמסר כי בימים אלה מתבצעת בדיקה פנימית נוספת של הס.

בינתיים האלימות נמשכת. בנובמבר האחרון נעצרו ארבעה גברים בחשד לניסיון התנקשות בסאמוול קאנטסיאנה, סמנכ״ל בחברה הבת של הס, שנורה בראשו. באשר לבוצ׳קארב, בסופו של דבר, לאחר כל החיפושים וביקורות המס, בית הדין לערעורים פסק לטובתו. באותו יום, חבר בפרלמנט הרוסי הלאומי שלח מכתב לתובעים האזוריים בסמרה והפציר בהם להתייחס ברצינות למקרה של בוצ׳קארב. בעקבות זאת מונה תובע חדש לסמרה, בתקווה שיצליח לרדת לעומקה של בעיית השחיתות בה.

"אני עדיין תוהה ונדהם כיצד עומד יורי בכל הלחץ הזה, ואיך הוא בכלל עדיין בחיים״, אומר עורך דינו. אולם בוצ׳קארב לא מראה סימני התקפלות. "המאפיה הפחידה את כולם״, הוא אומר. "אני אדם ציבורי. אני דובר אמת. מעולם לא הייתי בחו״ל – נולדתי כאן, ולמרות כל האיומים, אני רוצה לחיות כאן ולעשות כאן עסקים. הם לא יכולים לעשות דבר מלבד לשתול עליי כל מיני דברים או להשמיע טענות מופרכות. מצד שני, הם יכולים פשוט להרוג אותי, אבל הם לא יצליחו לשבור אותי״.

עדכון: 24 שעות לאחר פרסום הכתבה במגזין פורבס האמריקאי, נאלץ אלכסיי ויימן – שזוהה על ידי המשטרה כמנהיגה של Indeitsy – לסיים את תפקידו כמנהל בחברת הבת של הס קורפ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.